Ford om kraft, eleganse og... miljø

For få dager siden viste vi bildene av Fords spektakulære muskelbil Interceptor, presentert i Detroit av designdirektør Horbury. Samme mann har også hatt æren av å vise frem denne fremtoningen, mer sofistikert, og som har fått navnet Lincoln MKR Concept. Treningstøyet er byttet ut med dress.

Vis mer

Ford om kraft, eleganse og... miljø

  1. Store bilder!
Klassisk: Continental fra 1968 Vis mer


- Lincoln MKR Concept er en sofistikert, moderne og atletisk bil, sier designsjef for Ford-gruppen i USA, Peter Horbury. - Dette konseptet er det ultimate uttrykket for eleganse og kraftfullhet på en og samme gang.

Cadillac-rival

Lincoln er en bærer av premium-image i USA, og har vært kjent som Cadillacs rival når det gjelder luksusbiler gjennom flere årtier. Det var forøvrig samme mann som hadde grunnlagt Cadillac som startet Lincoln i 1917. I 1922 ble merket kjøpt av Ford. Når den amerikanske presidenten velger befordringsmiddel har valget ofte stått mellom disse to merkene.

Miljøvennlig?

Å kalle konseptbilen en miljøbil er å ta veldig kraftig i, men den er i hvertfall av typen flexifuel, som enten kan gå på vanlig bensin eller på E85, det vil si en blanding av 85% bioetanol og 15% bensin. Motoren er forøvrig en V6-motor med 3,5 liter slagvolum. Den går under navnet Twin Force, og har direkte drivstoffinnsprøytning samt turbo. Maskinen utvikler 415 hestekrefter og et dreiemoment på 540 newtonmeter. Den er en prototype på kommende motorer i produksjonsmodeller fra Ford-gruppen.

Rene linjer

Vis mer


Ifølge Horbury viser Lincoln MKR Concept hvordan designen tenkes å utvikle seg i fremtiden. Den ukompliserte men kraftfulle linjeføringen kombinert med dobbeltvinge-grillen er hovedelementene. Sistnevnte, etter vurdering av forskjellige Lincoln-frontpartier i fortiden, er hentet fra en gammel klassiker, en Lincoln Continental fra 40-tallet og skal ifølge Horbury få en til å tenke på en båt som pløyer seg gjennom bølgene. Når det gjelder frontruten, som Horbury kaller "vista roof", er det trukket langt bakover i overkant, noe som skal gi radikalt forbedret utsyn. Dette er forøvrig blitt gjort i produksjonsbiler allerede; både Citroën C4 Picasso og Opel Astra GTC tilbyr en slik løsning.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder