Ford faller 39 plasser på årets kundebarometer. Likevel holder de fjerdeplass på registreringsstatistikken.
Ford faller 39 plasser på årets kundebarometer. Likevel holder de fjerdeplass på registreringsstatistikken. Vis mer

Ford og Skoda faller mest blant bilmerkene

To merker utpeker seg i kraftig negativ retning. Her lukter det oppgjør på kammerset.

Norsk Kundebarometer har igjen gjort sin årlige undersøkelse, og nå er alle resultatene offentliggjort.

Vi har tidligere skrevet om vinnerne.

Bilen står for den nest største investeringen, eller utgiftsposten om du vil, i de flestes liv. Da bør vi kunne stille strenge krav til den tilliten som bygges mellom bransjen og forbrukeren. Blir denne tilliten godt nok ivaretatt?

Det kan se ut som svaret gir et både og, for tilliten til de mange bilmerker har gått opp. Seks merker har økt tilfredsheten. På den andre enden av skalaen er det fire merker som dropper, og det kraftig. Av de øvrige er det ett merke som står med samme plassering som i fjor, mens ett merke er nytt for året.

Dette sier AutoIndeks 2012

Ford og Skoda stuper

I den grad det bor noen dramatikk i resultatene fra Norsk Kundebarometer, så er det Ford og Skoda som må ta støyten. De faller henholdsvis 39 og 22 plasser bare på ett år, hvilket burde bety et kraftig oppgjør på kammerset. Dersom kundebarometeret kun hadde bestått av bilbransjen, så kunne dette forsvares med at noen må gå ned når andre går opp. Her er ikke dette tilfellet i samme grad, ettersom de også konkurrerer med andre bransjer.

Bilsalget roer seg

Hva med virkeligheten?

Det er også interessant å se at den generelle tilfredsheten i kundebarometeret ikke alltid spiller på lag med våre faktiske kjøp. Vi har i tabellen derfor satt opp merkets plassering på registreringsstatistikken, i tillegg til resultatene for de to siste års barometer.

Ford ligger eksempelvis som nummer fire på registreringsstatistikken, mens de på barometeret er nede på plass nummer 70. Volkswagen er nummer 34 i barometeret, mens de i praksis selger mest av alle. Betyr det at vi kjøper bilmerker vi egentlig ikke vil ha, eller er det sjefen som tvinger på oss et merke vi ikke liker?

Bilsalget: Disse taper terreng

Like mange plasspoeng

I årets undersøkelse drar de seks merkene som har økt tilfredsheten bilbransjen opp 90 plasspoeng. De fire som synker står for 77 plasspoeng. I år er Mitsubishi ny, og skårer 23 poeng. Det betyr at de bilmerkene som deltok både i fjor og i år står for 10 plasspoeng mindre enn i fjor.

Vis mer


Norsk Kundebarometer

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i mer enn 15 år målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Mer enn 8.900 norske forbrukere har deltatt i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyd de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Til sammen 192 virksomheter fra 40 ulike bransjer får sin årlige dom fra norske forbrukere, og best av alle i år er som to ganger før, Flytoget. Mer finner du her.