<b>HALVHJERTET FORSØK:</b> Ford Focus Electric er selskapets foreløpig beste forsøk på å tilnærme seg en noenlunde miljøvennlig bilpark. Foto: FORD
HALVHJERTET FORSØK: Ford Focus Electric er selskapets foreløpig beste forsøk på å tilnærme seg en noenlunde miljøvennlig bilpark. Foto: FORDVis mer

Ford og elbiler

Henry Fords etterkommere er ikke like klarsynt som far selv. Eller kanskje de er det?

Fords forsøk på å elektrifisere bilparken har foreløpig vært en lunken og lite innovativ affære, selv om de liker å fortelle at prosessen startet allerede med Henry Ford.

I ettertid så det relativt greit ut, da Ford, med Jacques Nasser i spissen, kjøpte norske Think i 1999. Ford trengte en grønnere profil, og var med dette inne i varmen over natta.

Like raskt som Ford kjøpte Think, så ble regelverket i deler av USA endret. Dermed hadde ikke Ford bruk for Think likevel, og solgte det i 2003. Siden da har det vært nærmest steindødt fra Ford med tanke på elektrifisering.

Et forsøk

Vel, de har kommet med en elektrisk utgave av Ford Focus, men dette er en bil som markedet ikke finner interessant. Sagt på en annen måte, den er ikke konkurransedyktig i det hele tatt, og har kun solgt en håndfull.

De har også laget hybridmodeller av flere biler, men disse kan nærmest ikke tas på alvor.

Bilene har fått en ladekontakt, og batteriene er slengt bak i bagasjerommet som en teppebelagt Samsonite. Bilene har med andre ord ikke vært påtenkt som verken hybrid eller elbil fra starten av, og det er heller ikke lagt særlig vekt på å gjøre det skikkelig i ombygningsfasen. Dette gjelder forøvrig også Focus.

Begynner på nytt

Nå har Ford tenkt å lære seg å krabbe før de skal ut og gå. Det gjør de ved å inngå et samarbeid med Samsung om å lage biler med regenerativ bremsekraft, noe en hel bilverden har holdt på med i lange tider. Innbakt i dette er også start/stopp-funksjonen.

De flest har laget slike såkalte mikrohybrider ved å lade bremseenergi tilbake til startbatteriet, mens andre har egne batterier til formålet.


Mazda, som tidligere var en produsent underlagt Ford, har siden laget sitt eget lille system, i-Eloop.

Dette systemet går ut på å bruke store kondensatorer i stedet for batterier. Med lynrask opp- og utladningshastigheter kan 60 sekunders ladetid gi 90 sekunders forbruk. Innen den tid har det ladet seg opp igjen for lengst, og på denne måten skapes energitilførselen til så godt som alt av bilens forbruksstrøm.

Tilsvarende løsning

Ford skal gjøre veldig mye likt det Mazda har valgt å gjøre, men i stedet for å bruke kondensatorer skal de bruke Lithium-ion batterier, produsert av Samsung.

Dette er også raske batterier, men på langt nær så raske som kondensatorer. Derimot langt raskere enn vanlige syrebatterier.

Dette batteriet blir ikke i stedet for det vanlige startbatteriet, men blir i tillegg. Ford kommer med andre ord til å kjøre en løsning med dobbelt sett batterier, noe som igjen betyr økt vekt.

Ford er smertelig klar over dette, og ser nå på en løsning hvor de også kan bytte ut det vanlige startbatteriet med et slikt Li-ion batteri, for på den måten å spare vekt. Ford selv regner med at en slik løsning vil spare rundt 4,5 kilo.

Fremtiden vil vise

Hvorvidt dette samarbeidet vil utarte seg videre til også å gjelde hybridbiler, eller elbiler for den saks skyld, vil ikke Ford si noe mer om.

En ting er uansett sikkert. Ford ligger foreløpig langt etter de fleste på dette området, men forhåpentligvis har de noen ess i ermet som vi får håpe faller ut om ikke lenge.

Eller er det faktisk slik at vi ser oss blind på elektrifisering av bilparken, og at Ford ser noe vi andre ikke har sett? Jeg bare spør.


Dette er hva de har å si selv: