<b>STOR OG BARSK:</b> Det levnes liten tvil om hvilken bil du møter, når Ford Mustang dukker opp.  Foto: CHARLIE MAGEE
STOR OG BARSK: Det levnes liten tvil om hvilken bil du møter, når Ford Mustang dukker opp. Foto: CHARLIE MAGEEVis mer

Ford Mustang er priset

Og ikke nok med det, men prisen er i tillegg god.

Nye Ford Mustang er en bil det stilles store forventninger til. Vi hadde gleden av å teste den tidligere i høst. Det var forsmaken på noe vi aldri før har kjent maken til i en bil med hingst i grillen.

På mange måter kunne vi si at dette er Mustangen det tok 50 år å lage.

Det eneste vi ikke kunne fortelle noe om dengang var prisen. Det kan vi nå, for i dag, tirsdag, offentliggjorde Ford prisene samtidig for hele Europa.

Prisen er satt

For inngangsbilletten med minste motor må du ut med 730.000 kroner. Da får du en bil med en 2,3-liters firesylindret maskin på 314 hestekrefter under panseret.

Men Mustang kommer som kjent til Norge i to utgaver, og få er vel i tvil om hvilken de helst skulle hatt.

Utgaven med en 5-liters V8 under panseret skal koste 1.220.000 kroner, og da har du 418 hestekrefter til rådighet.

I testen av bilen avslører vi likevel at vi ikke er sikre på at den sterkeste nødvendigvis er den raskeste på alle områder, så ikke fortvil om du må velge på «nederste» hylle.

STOR BIL: Ford Mustang måler opp mot 5 meter, og er en større bil enn mange av dens europeiske konkurrenter. Likevel er den svært dynamisk. Foto: Ford Vis mer


Hard konkurranse

Selv om instegsprisen på 730.000 kroner kan høres høy ut, så er det viktig å ikke glemme den høye effekten. Den må tas med i sammenligningsgrunnlaget, for etter å ha kjørt bilene er jeg ikke det minste i tvil.

Det er ikke mange biler som vil gi den kjøreglade sjåføren mer valuta for drøyt 700.000 kroner denne Mustangen.

Prismessig vil konkurrentene være Audi TT, VW Golf R, Ford Focus RS, og andre flere tilsvarende biler. Av de større bilene som kunne blitt ansett som konkurrenter er det knapt noen som når opp med tanke på effekten. Enten blir de for svake, eller så blir de for dyre.

De eneste konkurrentene vi kan tenke oss - med tanke på kjøreglede - er Porsche Cayman og BMW 4-serie.

Porsche Cayman henger dessverre ikke med effektmessig. Der må vi ned på 211-hesteren for å matche prisen, så vi står igjen med BMW 430d som eneste reelle alternativ. Men da må du ta til takke med dieselmotoren.

Med alt dette lagt til grunn, så må det rett og slett sies at nykommeren har fått en absolutt akseptabel pris, også i forhold til konkurrentene. Dessuten, det er jo tross alt en Ford Mustang!