<b>- FOR TUNG:</b> Ifølge det svenske bilmagasinet Teknikens Värld veide deres testbil 279 kilo mer enn det som er oppgitt i godkjenningspapirene. Det medfører ifølge magasinet at hvis man laster bilen med maksimal oppgitt nyttelast, skraper hjulene oppi hjulbuene og bilen får skumle kjøreegenskaper. Foto: CHARLIE MAGEE
- FOR TUNG: Ifølge det svenske bilmagasinet Teknikens Värld veide deres testbil 279 kilo mer enn det som er oppgitt i godkjenningspapirene. Det medfører ifølge magasinet at hvis man laster bilen med maksimal oppgitt nyttelast, skraper hjulene oppi hjulbuene og bilen får skumle kjøreegenskaper. Foto: CHARLIE MAGEEVis mer

Ford Mondeo: Overvekt eller ikke?

Nye Ford Mondeo kan være farlig overvektig, skal vi tro svensk bilmagasin.

Nye Ford Mondeo er en utmerket bil og en sannsynlig norgesfavoritt, særlig i stasjonsvogn-utgave. Denne gangen blir den i tillegg tilgjengelig både som hybrid og ikke minst med firehjulsdrift.

Etter første prøvekjøring, to år etter at bilen var klar, var vår spådom at dette antagelig blir en suksess. Men nå har den fått sin første ripe i lakken.

For tung

Skal vi tro resultatene fra en test gjort av svenske Teknikens Värld, er nemlig bra, men også for tung.

Ja, de går faktisk så langt som til å skrive at den er farlig overvektig.

Ford Mondeo: Prisene i Norge

Volvo V70-konkurrent

SAKENS KJERNE: Ford Mondeo Titanium stasjonsvogn. Er den for tung? Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Det skal presiseres innledningsvis at svenskene har gjennomført testen som en del av en sammenligningstest mellom Volvo V70, som selvsagt i Sverige fortsatt er referansen i klassen, og nye Volkswagen Passat. Versjonen som ble testet var stasjonsvognen Titanium 2,0 TDCi 150 hk S6 MPS og den har en oppgitt egenvekt - med fulle tanker og fører på 70 kilo - på 1.601 kilo.

Men ved veiing viste det seg at reell vekt var 1.880 kilo, altså 17,4 prosent mer enn oppgitt.

Og rett frem?


Når bilen da ble lastet i henhold til oppgitt total nyttelast, ble den ifølge Teknikens Värld så tung at den ikke bare ble såpass uhåndterbar at den ikke greide den berømmelige «elgtesten », som går ut på å klare brå unnamanøvre, men den greide seg ikke engang rett frem, da hjulene tidvis berørte hjulbuene innvendig.

Imidlertid klarte den såpass som 100 kilo overvekt uten nevneverdige problemer.

Les også: Her er nye Ford S-Max.

Svaret fra Ford

Vi har henvendt oss til den norske importøren for å få en kommentar, men problemstillingen er såpass ny at vi må komme tilbake med en oppdatering fra den kanten.

Det svenske oppslaget har allerede fått oppmerksomhet i amerikanske medier, og nettstedet autoblog.com har innhentet en kommentar fra Jay Ward, som er kommunikasjonsansvarlig hos Ford Europa.

Han forklarer at problemet ikke har noe med Mondeos sikkerhet å gjøre, men er relatert til måten myndighetene foretar målingene på. Ifølge Ward var det en modell med utstyrsnivå Ambiente som var grunnlaget for de offisielle målingene, mens Teknikens Värld benyttet en Titanium-ugave i sin test.

Avslutningsvis indikerer Ward at Ford er i samtaler med de svenske vei- og trafikkmyndighetene for å få endret rammeverket slik at Titanium-versjonen og ikke Ambiente-versjonen blir innrapportert. Dette ville ifølge ham løse problemet.

Også Mercedes

Det hører med til historien at Teknikens Värld oppdaget et tilsvarende problem med nye Mercedes-Benz C-klasse for kort tid siden. Den viste seg å veie 245 kilo for mye. Ifølge magasinet innrømmet Mercedes at det var et problem og har lovet å endre praksis.

Dinside kommer til å følge opp disse problemstillingene med fokus på relevans for det norske markedet.

Se videoen fra Teknikens Värld her: