<b>UNDER 300.000:</b> Sedanen starter på kr. 295.000 kroner. Stasjonsvognen 10.000 kroner mer.   Foto: FORD
UNDER 300.000: Sedanen starter på kr. 295.000 kroner. Stasjonsvognen 10.000 kroner mer. Foto: FORDVis mer

Ford Mondeo: Her er prisene

For under 300.000 kroner får du en splitter ny Mondeo.

Etter store forsinkelser skal de første utgavene av helt nye Ford Mondeo snart ut på veiene. Vi har allerede testet bilen, og nå har Ford også offentliggjort prisene.

Rimeligste versjon skal koste 295.000 kroner, med et flatt tillegg på 10.000 kroner for stasjonsvognen.

Da får du en 1,6-liters ECOnetic bensinmotor på 115 hestekrefter, og Trend utstyrsversjon.

Dette blir bestselgeren

Importøren regner med at det blir stasjonsvognen og Titanium utstyrsgrad som blir bestselgeren i Norge.

Med 1,6 TDCi dieselmotor under panseret vil denne starte på 328.000 kroner, pluss de samme 10.000 for stasjonsvogn.

Et alternativ som vil bli populært er Titanium stasjonsvogn med 2-liters diesel på 150 hk i kombinasjon med Powershift dobbeltkløtsj automatgir. Denne bil koste deg 378.000 kroner.

Nå venter vi bare på komplett prisliste på konkurrenten VW Passat.

MYE BIL FOR PENGENE: Stasjonsvognen er en stor bil, med god plass. Forventet storselger koster fra kr. 328.000. Foto: CHARLIE MAGEE Vis mer


Firehjulsdrift er tilbake

På de senere generasjoner har ikke Mondeo vært å få med firehjulsdrift. Nå er den tilbake, og produksjonen vil starte andre kvartal 2015.

En Titanium med 150-hesters 2.0 TDCi vil koste 393.000 kroner som femdørs kombi. Stasjonsvognen er de vanlige 10.000 opp.

Firehjulsdrift blir ikke å få med alle motoriseringer, spesielt ikke de mindre.

God bil, men Årets Bil 2015 ble den ikke

Hybriden er ingen optimal løsning

I følge Ford selv er Mondeo Hybrid en spennende nykommer, noe vi har sagt vårt om. For det første blir denne kun å få som sedan, og da med batteriet montert i bagasjerommet. Ingen optimal løsning, med andre ord, men også denne er priset.

RYDDIG: Mondeo har en ryddig og ergonomisk førerplass, uten forsøk på de store innovasjonene. Foto: CHARLIE MAGEE Vis mer


For 368.000 får du altså en sedan med automatgir og hybriddrift.

Ford Mondeo Hybrid er en standard hybrid, og ikke en ladbar hybrid som konkurrenten Passat GTE. I praksis er Mondeo Hybrid med dette rett og slett uinteressant.

Derimot trekker Ford frem at serviceintervallene på 2-liters TDCi nå er økt fra 20.000 km til 30.000 km. Det utgjør tross alt noen kroner i servicekostnader i løpet av en eierperiode på tre til fem år, for de som kjører mye.

Stor, stille og velkjørende: Her er Dinsides test av Ford Mondeo

Komplett prisliste er nå lagt ut på Ford's nettsider.