Ford Mondeo får ny sminke

Mondeo har vært en stor suksess for Ford, ikke minst her i landet. Derfor er det kanskje ikke så rart at Fords designere fikk svært lite handlerom da bilen skulle ansiktsløftes.


Dagens Ford Mondeo, andre generasjon, ble introdusert her i landet i 2001. Dette året ble Mondeo Norges nest mest solgte bil, kun slått av sin tøffeste konkurrent - Volkswagen Passat. Siden den gang har etterspørselen roet seg noe ned. Likevel ble Ford Mondeo Norges femte mest populære personbil både i 2002 og 2003. I fjor ble Mondeo dyttet ned på en syvendeplass, blant annet som følge av hardere konkurranse fra nye Toyota Avensis, bilen som tok Norge med storm sommeren 2003.

Tøffe konkurrenter

Dagens Mondeo har altså vært i ringen i fire år, og dermed var det på tide med en ansiktsløfting. Faktisk er det nesten rart at ansiktsløftingen ikke har kommet før - stadig flere bilprodusenter frisker nå opp sine modeller allerede det tredje året.

Men selv om Ford innså at en ansiktsløfting måtte til for å holde stand mot tøffe konkurrenter som Toyota Avensis, Opel Vectra og en helt ny Volkswagen Passat, har designerne åpenbart fått beskjed om å gå forsiktig frem. Denne ansiktsløftingen er nemlig blant de mer forsiktige vi har sett.

Enda renere flater

Man skal faktisk være en Mondeo-kjenner - eller jukse ved å holde to bilder opp mot hverandre slik vi har gjort - for å oppdage noen endringer i det hele tatt, i hvert fall for stasjonsvogn-utgavens vedkommende. Men når man stirrer til øyet blir stort og vått, finner man til slutt ut at dørlistene har forsvunnet, noe som resulterer i at Mondeo har fått enda renere linjer. Vi fant også ut at støtfangerlistene, som tidligere var sorte, nå er lakkert i bilens farve og at nedre del av bakstøtfangeren har fått en ny profil. Ser man nøye etter vil man også oppdage at en spile har forsvunnet fra nedre luftinntak.

Hvite baklykt-felter


I motsetning til stasjonsvognen har sedan- og kombi-versjonenes fått nye baklykter. "Nye" er kanskje et sterkt ord, men fordi Ford har lagt til en rekke nye, hvite felter, vil en Mondeo-kjenner raskt kunne gjenkjenne en ansiktsløftet bil bakfra. Sedanen og kombien har i tillegg fått nye refleksfelter i bakfangeren.

Titanium og Titanium X

I sammenheng med den nye sminken vil Ford innføre nye utstyrsnivåer. De to første nivåene vil fortsatt hete Ambiente og Trend og Mondeo vil fortsatt være tilgjengelig i Ghia og Ghia X. Sport erstattes imidlertid av Titanium og Titanium X. Sistnevnte vil ifølge Ford være preget av teknologi, mens Ghia og Ghia X skal være de mest luksuriøse alternativene.

Nesten uendrede priser

De første ansiktsløftede Mondeoene vil være på plass her i landet i månedsskiftet mai/juni. Den norske Ford-importørene lover at Mondeo-prisene kun vil gjennomgå små justeringer.

  • Store bilder av kombi-utgaven finner du her.
  • Store bilder av stasjonsvognen finner du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder