Ford Mondeo 1,8i Ambiente

Den klart største stasjonsvognen familien har lagt sin hånd på så langt, er stasjonsvognutgaven av Ford Mondeo. Og forventningene foran møtet var meget store; superlativene har nemlig haglet i de aller fleste biltestene bilen har figurert i.


Vi følger en norsk småbarnsfamilie i jakten på ny bil. Bilene blir nøye vurdert med hensyn til plass, sikkerhet, utseende, kjøreopplevelse, praktiske løsninger og valuta for pengene. Du finner bakgrunnen og oversikten over testede biler her.

Mondeo har vært et av Fords aller sikreste kort de 10 årene bilen har vært på markedet, og har hele tiden vært blant de aller mest populære familiebilene her til lands. Modellen fikk seg noen kraftige og nødvendige ansiktsløftninger på slutten av 90-tallet, og siste vesentlig oppgradering kom i 2001.

Utseende

Midtkonsollet er ryddig og enkelt å betjene. Vis mer


Nye Mondeo har kvittet seg med det meste av mann-med-hatt stemplet, og særlig sedan- og kombiversjonen har vært blant undertegnedes klare favoritter i klassen de siste par årene. Spesielt bakstussen er intet annet enn rålekker, med sine karakteristiske triangelformede baklys med runde ”øyne”.

På innsiden er den klassisk og funksjonell. Midtkonsoll og instrumenter er oversiktlige og langt fra vanskelig å lese/betjene. Her er det helt klart lagt mer vekt på klassisk eleganse og brukervennlighet enn stæsj og fancy løsninger. Vår testbil hadde sort interiør med tekstilseter, med metalliske detaljer, blant annet på midtkonsoll, døråpner, girkule og ratt.

Tekstiler og polstringer er grove og virket å være av særs slitesterkt materiale. Rattet i testbilen var lærtrukket, og det samme var girkula. Ford Mondeo er utvilsomt godt rustet til mye og røft bruk.

Mor syntes stasjonsvognen virket noe kjedelig rent utseendemessig, noe både far og guttene var ganske uenig i. Kanskje bilen har større appell hos den mannlige delen av befolkningen? Foreløpig var vi tre mot én.

Hele familien utforsker Ford Mondeo. Vis mer

Karakter utseende: 7 av 10


Plass

Om Mondeo ikke overbeviste alle med hensyn til sjarm, tok den en solid hevn på et av familiens aller vikigste kriterier; plass. Her parkerte den samtlige av bilene familien har testet så langt i klassen. Lasterommet er rett og slett enormt, med hele 141 cm i bredden på det bredeste, og 113 cm i dybden.

Lasterommet i Mondeo er rett og slett imponerende stort! Vis mer



Men også kupeen byr på meget god plass. Vi hadde nær sagt mer enn god nok plass, noe vi kommer nærmere inn på under avsnittet for komfort og kjøreopplevelse.

Ingen problemer med benplassen, selv for en velvoksen passasjer Vis mer


Baksetet er 134 cm bredt og 51 cm dypt, som er ganske midt på treet i klassen, men i lengderetningen byr Mondeo på like stor plass som Volkswagen Passat. Når undertegnede hadde førersetet i foretrukket posisjon, var det 29 cm tilbake til baksetet. Det betyr meget god benplass til baksetepassasjerene, selv storvokste har det rimelig komfortabelt. Også med småguttene i egne seter ble det aldri noe problem med sparking i seteryggen. Deilig både for store og små!

Karakter plass: 10 av 10

Sikkerhet

Mondeo er utstyrt med noe som Ford kaller Intelligent Protection System. Systemet består av et nettverk av sensorer plassert på strategiske steder rundt om i bilen, som vurderer hvilke grep som skal ta i en eventuell kollisjon eller krisesituasjon. Kupeen er utstyrt med kollisjonsputer foran, samt sidekollisjonsputer og gardiner både foran og bak. Kollisjonsputene blåses opp i ett eller to trinn, avhengig blant annet av kraften i sammenstøtet.

- her låser du opp panseret, kan en imponert Mathias fortelle. Vis mer


I tillegg er både dører, hodestøtter foran og bremsepedal (sistnevnte kollapser i kollisjonsøyeblikket) konstruert for at mennesker i bilen blir utsatt for minst mulig skade ved kollisjoner.

ABS-bremser er standard, men det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP kun er standard på de dyrere modellene med V6-motor. Vår testbil hadde ESP.

European New Car Assesment Program (Euro NCAP) har kollisjonstestet nye Mondeo, og gitt den 4 av 5 oppnåelige stjerner. Spesielt i sidekollisjoner viste det seg at Mondeo var tryggere enn de fleste andre i klassen. Les for øvrig hele testen her.

Karakter sikkerhet: 8 av 10

Komfort og kjøreopplevelse

Kupeen i Mondeo er meget godt lydisolert. Forsetene har god sidestøtte både til lår og rygg, og kan heves/senkes elektronisk. I tillegg har setene regulerbar korsryggstøtte, så vi hadde absolutt ingen problemer med å finne en behagelig sitte/kjørestilling.

Både forsete- og baksetepassasjerer kan glede seg over midtarmlene, noe som man nesten ikke klarer seg uten når man først er blitt vant til det. Det er 50 cm opp til vinduene i baksetet, og familiens 3- og 5-åringer hadde god utsikt når de satt i barnesetene sine.



Som i de aller fleste bilene vi har testet, er det mulighet for å kjøle kupeen ved behov, denne gangen var anlegget manuelt. Det er delte meninger om hva som er ”best”, personlig foretrekker vi helautomatikk.

Mor på 1,63 følte at bilen ble litt for stor, og undertegnede må også innrømme at bilen virker ruvende, noe som for eksempel gjorde meg usikker når bilen skulle lukeparkeres. Dette er en bil store mennesker utvilsomt vil føle seg vel i!

Motoren yter 110 hestekrefter, og vi opplevde den som responsvillig, og i grunnen sterk nok til å tilfredsstille våre behov i trafikken. Likevel vil vi telle over pengebeholdningen den dagen vi skal handle, og vil nok vurdere en 125 hesters utgave før vi eventuelt bestemmer oss for en Ford Mondeo.

Karakter komfort og kjøreopplevelse: 8 av 10

Praktiske løsninger

Hendelen for fjernstyring av stereoen er plassert slik at du kan skifte kanal og CD-spor ved hjelp av kneet. Vis mer
I taket sitter et integrert brilleetui Vis mer


Ingeniørene hos Ford har utstyrt Mondeo med en rekke praktiske løsninger som gjør oppholdet i bilen så behagelig som mulig. Her er en koppeholder mellom setene, samt en koppeholder integrert i midtkonsollet, brilleetui i taket, kartlommer i alle fire dører, stort hanskerom og et dypt rom i midtarmlet foran. Strømuttak finner du både foran og i lasterommet.

Bilen er utstyrt med elektriske vindusheiser, men dessverre kun foran. På de fleste nye biler må du dra i vippebryteren for å åpne vinduene, men i Mondeo skal den trykkes ned. Vi har hørt historier om ulykker der barn har tråkket på bryteren med hodet ut vinduet, og var derfor skeptiske til denne løsningen. Med armen ut av vinduet prøvde vi å lukke det, men vinduet åpnet seg automatisk igjen da det støtte på armen. Vi prøvde igjen, og det samme skjedde. Tredje gangen ble armen stående i klem. Her er faren for ulykke minimal, men vi synes absolutt at Ford burde valgt samme løsning som de fleste andre har gjort.

Verken Ambiente eller Trend-utgavene leveres med stereoanlegg uten tillegg i prisen. Vår testbil var utstyrt med både stereo med avtagbart frontpanel, fire høyttalere og fjernkontrollhendel på venstre side av rattet, samt CD-skifter for 6 CDer! Hendelen var utformet og plassert slik at vi kunne skifte spor ved å bruke kneet. Smart!

Karakter praktiske løsninger: 7 av 10.

Valuta for pengene


For Mondeo 1,8i har en veiledende pris på ca 254.000 kroner (110 HK Ambiente). Selv om den er noe strippet for utstyr, og mangler f. eks stereo og ESP, er det utvilsomt en meget fin pris for en stor og solid bil. Ambiente-utgaven med 125 hesters motor koster 278.000.

Vi målte drivstofforbruket, og kjørte 36 mil på 28 liter. Det gir et snitt på på 0,77 pr mil. Da hadde vi brukt bilen både i byen og på landeveien. Det er et akseptabelt forbruk!

Karakter valuta for pengene: 9 av 10

Konklusjonene


Familie på nybiljakt
Her finner du hovedtestene utført av DinSide Motor