<b>BARSK:</b> Edge har en barsk bakende, med to enderør og bladformede LED-baklykter. Foto: FORD
BARSK: Edge har en barsk bakende, med to enderør og bladformede LED-baklykter. Foto: FORDVis mer

Ford med premium-SUV

Ford avduket tidligere denne uken sin nye SUV, Edge. Her er det vi vet nå.

Den nye SUVen vil bli designet som en helt ny bil, men er en etterfølger av førstegenerasjons Edge som ble lansert i USA i 2007.

Den versjonen var aldri tilgjengelig på det norske markedet, men den nye modellen vil komme i salg i Europa mot slutten av 2015 og Dinside omtalte den i november, da den ble vist som konsept i Los Angeles.

Designet for Europa

Edge er designet for et europeisk publikum og vil ifølge importøren kunne tilby avansert teknologi på høyde med de andre premium-SUVene som allerede eksisterer på det europeiske markedet.

Den vil bli den tredje i rekken av Fords SUV-modeller i Europa. Allerede finnes lillebror Kuga og bittelillebror EcoSport, selv om sistnevnte foreløpig ikke er lansert i Norge.

Stephen Odell, toppsjefen i Ford Europa, forteller i en pressemelding at deres strategi er å tilby et bredere spekter av produkter til europeiske kunder. Neste år vil de altså i tillegg til nye Edge, lansere nye Mustang, samt Fords Vignale-serie.

Teknologi og plass

Med Edge åpnes et helt nytt segment for Ford på det europeiske markedet.


Odell lover at Edge vil ha mer passasjerplass enn hva større og langt dyrere konkurrenter har.

ROMSLIG:Ford hevder at de vil ha større passasjerplass enn sine konkurrenter. Foto: FORD Vis mer


LUKSURIØST: Den lanseres som en premium-SUV, og blir det som på bildene er det lite å si på interiøret, både enkelt og delikat, med skinnseter og pene detaljer. For eksempel LED-belysning i rommet under kontrollpanelet. Foto: Ford Vis mer


Edge vil lanseres med Fords 2,0-liters Duratorq TDCi dieselmotor som leveres i to utgaver.

En 180 HK-versjon - som har 400 Nm dreiemoment og beregnet utslipp på 149 g/km CO2 med 6-trinns manuell girkasse, samt en 210-hesters versjon - som har 450 Nm dreiemoment og et beregnet utslipp på 159 g/km CO2, med 6-trinns PowerShift automat girkasse med girhendler på rattet.

POWERSHIFT:210-hesteren leveres med en 6-trinns PowerShift automat girkasse med girhendler på rattet. Foto: FORD Vis mer


Som vi har sett på andre nye modeller som har blitt lansert det siste året, har utstyrsnivået på selv de billigste bilene blitt imponerende. Teknologi som før bare var tilgjengelig på luksusbiler, er nå å finne i stort sett alle segmenter og prisklasser.

Vil du ha SUV? Dinsides anbefaling av folke-SUVer fra sommeren 2013

Edge vil blant annet ha Adaptiv Styring, som gjør den lettere å manøvrere, i tillegg introduserer de aktiv støykansellering og 180-graders kamera foran i Europa.

Fords aktive støykansellering vil ved hjelp av tre mikrofoner inne i bilen skape motvirkende lydbølger, blant annet for å dempe støy utenfra.

Annet tilgjengelig utstyr:
• Handsfree-betjening av bakluken
• SYNC 2, Fords avanserte stemmestyrte kommunikasjonssystem
• Adaptive Cruise Control med kollisjonshindring og frontvarsling
• Aktiv parkassistanse med parallell lukeparkering og varsling av kryssende trafikk
• Oppblåsbare setebelter i baksetet
• +Intelligent firehjulstrekk med bedre dynamiske svingegenskaper og kurvekontroll
• Active City Stop
• Blindsoneinformasjonssystem
• LaneKeeper
• Trafikkskiltgjenkjenning
• Oppvarmet ratt og oppvarmede og avkjølte forseter

Så blir det spennende å se hva uttalelsene omkring prisnivå betyr i praksis.

PEN:Vi syns Ford har laget en tøff, men pen SUV. Den store krom-dekorerte grillen gir bilen en markert front. Foto: FORD Vis mer