Kollisjonsputen er en snart 30 år gammel oppfinnelse. Likevel er det først til neste år at en bilprodusent lanserer en variant som kan beskytte baksetepassasjerer ved frontkollisjoner. Vi snakker verken om Mercedes-Benz eller Volvo, men om Ford. Foto: Ford
Kollisjonsputen er en snart 30 år gammel oppfinnelse. Likevel er det først til neste år at en bilprodusent lanserer en variant som kan beskytte baksetepassasjerer ved frontkollisjoner. Vi snakker verken om Mercedes-Benz eller Volvo, men om Ford. Foto: FordVis mer

Ford med ny kollisjonspute-teknologi

Allerede neste år vil Ford introdusere en helt ny sikkerhetsteknologi: Oppblåsbare bilbelter.

Hvis du - som oss - er opptatt av bil og teknologi, så er det én tanke som umiddelbart vil slå deg når du nå leser om Fords nye oppfinnelse: Hvorfor kommer den først nå? Hvorfor har ikke Mercedes-Benz eller Volvo introdusert denne oppfinnelsen for lenge siden?

Snart 30 år siden

Kollisjonsputen slik vi kjenner den i dag ble introdusert av Mercedes-Benz allerede i 1981, og kan snart markere sitt 30-årsjubileum. I dag selges det knapt biler med færre enn seks kollisjonsputer her i landet. Og stadig nye kollisjonspute-løsninger dukker opp. Den siste nyvinningen på området er bakrutekollisjonsputen, som ble introdusert verdens minste fireseter, Toyota iQ. Fra tidligere hadde vi front-, side-, hode-, kne- og setekollisjonsputer.

Baksetet "diskriminert"

Felles for flertallet av kollisjonsputene er imidlertid at de er ment å sikre forsetepassasjerene. Riktignok vil hodekollisjonsputer også sikre baksetepassasjerene ved sidekollisjoner. Det finnes også noen få modeller, deriblant Audi A6, som leveres med sidekollisjonsputer i baksetene. Men også disse har, som navnet tilsier, utelukkende effekt ved sidekollisjon. Toyota iQ er foreløpig alene om sine bakrutekollisjonsputer. Disse vil beskytte baksetepassasjerene, men kun ved påkjørsel bakfra.

Med andre ord finnes det i dag ikke kollisjonsputer beregnet for å gi baksetepassasjerene beskyttelse ved det farligste av alle sammenstøt; frontkollisjonen.

Les også: Slik fungerer den moderne sikkerhetsteknologien

Gordisk knute

«Men nå har Ford hugget over den gordiske knuten. Ford har nemlig funnet ut at det jo finnes en stabil plattform i bakseteavdelingen også - bilbeltene.»


Hvorfor finnes det ikke frontkollisjonsputer for baksetepassasjerene? Jo, hvis tradisjonelle kollisjonsputer skulle ha gitt skikkelig beskyttelse, måtte de ha vært montert i forseteryggene. Problemet med en slik plassering, er blant annet at forsetene - for å kunne tilpasses personer med ulik høyde - må kunne justeres i lengderetningen. Dermed utgjør ikke forsetene en stabil plattform.

Men nå har Ford hugget over den gordiske knuten. Ford har nemlig tenkt helt nytt og funnet ut at det faktisk finnes en stabil plattform i bakseteavdelingen også - bilbeltene. Og det er nettopp i disse at Ford har plassert sine nye, geniale kollisjonsputer.

Les også: Sitter du for nært rattet?- minikurs

"Bilbeltekollisjonsputer"

Ford har valgt å kalle nyvinningen "inflatable seat belt", eller "oppblåsbart bilbelte". Fordi det i praksis er kollisjonsputeteknologi vi snakker om, har vi imidlertid bestemt oss for å kalle teknologien "bilbeltekollisjonsputer".

Kollisjonsputen er en snart 30 år gammel oppfinnelse. Likevel er det først til neste år at en bilprodusent lanserer en variant som kan beskytte baksetepassasjerer ved frontkollisjoner. Vi snakker verken om Mercedes-Benz eller Volvo, men om Ford. Foto: Ford

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Ekspanderer i bredden

Oppfinnelsen består i at den diagonale delen av beltet, den delen som krysser mave og bryst, inneholder et langt, oppblåsbart element. Når bilens kollisjonssensorer sender signal til disse, fylles de med komprimert gass.

Vi snakker altså ikke om en om en kjemisk reaksjon som produserer mye varme, slik vi kjenner fra tradisjonelle kollisjonsputer. Årsaken til at Ford kan tillate seg å bruke komprimert gass, som er en noe tregere teknologi, er at beltet allerede er i posisjon inntil kroppen. Dette i motsetning til for eksempel frontkollisjonsputene, som i løpet av noen tusendels sekunder må kunne ekspandere mange desimeter i flere retninger før de har noen beskyttende effekt.

Når den komprimerte gassen fyller belteputen, ekspanderer denne i bredden. Ifølge Ford ender kollisjonsputen opp med å være fem ganger så bred som et ordinært bilbelte. Etter noen sekunder slippes gassen ut gjennom porer i kollisjonsputen.

Les også: Kollisjonsputer i fly

Fordeler de farlige kreftene

«Når den komprimerte gassen fyller belteputen, ekspanderer denne i bredden. Ifølge Ford ender kollisjonsputen opp med å være fem ganger så bred som et ordinært bilbelte.»


Målet med teknologien, er selvsagt å fordele kollisjonskreftene på en størst mulig del av personens kropp, for derved å redusere belastningen på mage, bryst og indre organer. Dette er selvsagt flott for mennesker i alle aldre, men vil ha spesielt stor effekt nettopp i baksetene, som ofte rommer barn og eldre personer.

Ford opplyser at de har jobbet med teknologien i mange år og ser ut til å ha tenkt på det meste. Blant annet påstås det at beltet uten problemer skal kunne brukes til å feste ulike former for barneseter.

I likhet med andre kollisjonsputer og pyrotekniske beltestrammere, vil beltet måtte byttes ut etter aktivering.

Kollisjonsputens historie

Kommer neste år

Ford opplyser at de nye bilbeltekollisjonsputene vil få sin premiere i neste generasjon av SUVen Ford Explorer, som lanseres i 2010. Planen er deretter å introdusere teknologien globalt i nye modeller. Vi regner derfor med at det ikke vil ta altfor mange år til vi kan stifte bekjentskap med den nye teknologien her i landet.

Kollisjonsputens historie
ÅrTeknologi
1980Frontkollisjonsputen
  
1988Passasjerkollisjonsputen
  
1995Sidekollisjonsputen
  
1998Hodekollisjonsputen
  
1998Den adaptive frontkollisjonsputen/totrinns-puten
  
2001Den kombinerte side-/hodekollisjonsputen
  
2003Knekollisjonsputen
  
2004Den asymmetriske førerkollisjonsputen
  
2006Tokammerkollisjonsputen
  
2008Setekollisjonsputen
  
2008Bakrutekollisjonsputen
  
2010Bilbeltekollisjonsputen
  
201?Baksetekollisjonsputen
  
201?Bilbeltekollisjonsputer


Les også: