SKAL HINDRE ULYKKER: Ford presenterer kommuniserende bremselys, som sender signaler bakover om at nedbremsing er i gang. Foto: Ford
SKAL HINDRE ULYKKER: Ford presenterer kommuniserende bremselys, som sender signaler bakover om at nedbremsing er i gang. Foto: FordVis mer

Ford med hi-tec bremselys

Ford tester ut bremselys som kommuniserer trådløst.

Tenk deg at du kommer rundt en sving, og der har det skjedd en ulykke du ikke klarer å svinge utenom. Nå skal denslags bli historie, om vi skal tro Ford.

De deltar nå i et stort testprogram, hvor over 500 sjåfører er med på å teste bremsefunksjoner som gir beskjed til bakenforliggende biler. Ford er en del av en gruppe som kaller seg simTD, et større testorgan i Tyskland som nå har så mye som 20 forskjellige løsninger til test. EBL - Electronic Brake Light, er bare en av dem.

Bilturen blir ikke den samme igjen

Trådløs kommunikasjon

Her mottar bilen signalet om at bilen foran varebilen i synsfeltet bremser ned. Foto: Ford Vis mer


Det vesentlige i dette systemet er at bilen som bremser sender et trådløst signal til biler bak, eller som er i ferd med å komme opp bakfra. Dermed kommuniserer altså bilene seg i mellom før du kommer så nært at du kan se hendelsen, og det antagelig er for seint for deg også.

Per i dag får du bare en varsling inne i bilen om at noe har skjedd rundt svingen, eller i bybildet for den saks skyld. Mange uhell skjer på grunn av uoppmerksomhet.

– Kommunikasjon fra bil til bil, og bil til infrastruktur vil representere en av de viktigste avanserte endringene på biler i fremtiden, forteller Paul Mascarenas, som er visepresident for Ford Research & Innovation.

Slik blir Apples iCar

Ikke visuelt

Hovedargumentet for dette systemet er først og fremst at det ikke er avhengig av fri sikt for verktøy som kameraer, radarer eller lasere som allerede brukes i stor stil. I tillegg kan denne trådløse kommunikasjonsmetoden gi beskjed til flere biler samtidig, ikke bare den nærmeste. Det vil igjen potensielt kunne forhindre en kjedekollisjon.

Det er jo bare å spørre seg om når et slikt system vil bremse bilen automatisk også, ettersom dette vil gi mye raskere respons enn å vente på at sjåføren skal reagere.

Dashcam kommer også til Norge

1,4 millioner kilometer

Til nå har altså 500 sjåfører og 140 biler deltatt i testprogrammet. Det er logget over 41.000 timer testing, og kjørt rundt 1,4 millioner kilometer for å gjøre systemet optimalt og anvendelig. Fra Ford sin side er det benyttet Ford S-Max i testsammenhengen, men dette er et system som vil bli å få i de fleste modellene når systemet eventuelt måtte dukke opp.

Flere merker deltar i testprogrammet, og vi kan forvente at systemet dukker opp i nye biler om ikke alt for lang tid.