<b>NY MONDEO HYBRID:</b> Til nå har Mondeo kun kommet som sedan i hybridutgaven. La oss håpe på en stasjonsvogn for det norske markedet.  Foto: Charlie Magee
NY MONDEO HYBRID: Til nå har Mondeo kun kommet som sedan i hybridutgaven. La oss håpe på en stasjonsvogn for det norske markedet. Foto: Charlie MageeVis mer

Ford med elbiler og hybrider

Nå kommer satsingen vi har ventet på i årevis.

Timingen for Ford er kanskje perfekt idet den historiske klimaavtalen som ble vedtatt i Paris er rykende fersk.

Men løpet startet for lenge siden, og de har lenge sittet på gjerdet mens elektriske biler har kommet rasende inn på markedet fra alle kanter. Det samme vil i neste etappe hydrogen-elektriske biler gjøre.

Og hvor ble det av Ford i denne sammenhengen?

Det er over et år siden vi sist vi etterlyste en klar strategi fra selskapet vedrørende elektrifisering.

Nå har vi fått svar.

Investerer 40 milliarder

Over en 5-års periode skal merket investere 40 milliarder kroner på alt fra batteriteknologi, til andre teknologier som kan brukes i alt fra rene elbiler, hybridbiler og ladbare hybrider.

Selv om vi vet at Ford også har en plan for hydrogenbiler, så er ikke dette nevnt i dette planoppsettet.

Frem mot 2020 skal Ford øke porteføljen med 13 modeller, som er helt eller delvis elektrifisert.

Hørt om Ford Transit Connect som elbil?

UTGÅENDE: Slik ser displayet ut i nåværende Focus Electric. Foto: Knut Moberg Vis mer


Først ut

Et av de første stegene på veien er en ny Focus Electric, som blant annet får hurtiglading, og således kan lades opp til 80 prosent kapasitet på 30 minutter.

Denne modellen får også det som på Ford-språket heter SmartGauge, som kort fortalt er instrumenter i form av en konfigurerbar skjerm.

Her vil du blant annet kunne lese og tyde bremsemønsteret, og få en veiledning for hvordan du underveis kan optimalisere regenerert energi.

Den nye Ford Focus Electric vil i USA få en rekkevidde på rundt 16 mil, men ryktene skal samtidig ha det til at det blir mer for de europeiske modellene. Det er rett og slett en nødvendighet for at også denne generasjonen ikke skal floppe før sin fødsel.

Kan den konkurrere med e-Golf?

Ikke bare ladbart

En interessant observasjon er at Ford også hevder å ha rene hybridbiler uten lademulighet på trappene.

Som vi tidligere har fortalt, så har denne teknologien klare fordeler på noen bruksområder, mens de ladbare har åpenbare fordeler på andre.

I den andre enden er de i denne sammenhengen helt tause om hydrogen-satsingen, som også må anses som en slags elektrifisering, ettersom en brensel-celle omdanner hydrogenet til strøm, som igjen driver en elektromotor som driver bilen.

Ford forteller at innen 2020 skal 40 prosent av modellspekteret deres ha en eller annen form for elektrifisering.

Denne meldte satsingen må anses som et skritt i riktig retning, og vår etterlysning har dermed fått et svar.