Ford Kuga: Prisene klare

I mai blir det enda vanskeligere å velge folke-SUV. Da kommer nemlig Ford Kuga, som vil utfordre noen av Norges mest populære bilmodeller.

Folke-SUVer selger som aldri før. Salgstatistikken for februar viser at hele fem av Norges 14. mest populære bilmodeller så langt i år tilhører denne bilklassen (Honda CR-V (7. plass), Toyota RAV4 (8.), Mitsubishi Outlander (10.), Volkswagen Tiguan (12.), Nissan X-Trail (14.)). I tillegg kommer Nissan Qashqai (9.), som i firehjulsdrevet utgave kan betegnes som folke-SUV.

Maverick

Ford har de siste årene nærmest vært fullstendig fraværende i kampen om folke-SUV-kundene. Riktignok har Ford tilbudt modellen Maverick, en europifisert utgave av amerikanske Ford Escape. Denne eldre modellen har imidlertid aldri blitt solgt spesielt godt her i landet. I 2006 ble det solgt 70 eksemplarer - i 2007 ble det solgt 1 - en - Maverick.

Amerikansk kattedyr

Vis mer

Ford Kuga: Prisene klare

  1. Store Kuga-bilder
«Ford Kuga 2.0 TDCi Trend, som ifølge importøren skal være velutstyrt, vil koste 368.000 kroner - nøyaktig det samme som en tilsvarende motorisert Tiguan.»
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Ford har imidlertid langt høyere ambisjoner for sin nye folke-SUV, som bærer navnet Kuga. Navnet er sannsynligvis en harry omskrivning av Cougar, et av mange navn på det amerikanske kontinentets nest største kattedyr (etter Jaguaren, som et annet bilmerke har valgt som symbol og navn). Ford har forøvrig en tradisjon for å bruke navn knyttet til den amerikanske katten - jamfør Ford Cougar og Ford Puma.

Én motor, én girkasse

Kuga blir drøye 444 centimeter lang og drøye 182 centimeter bred, noe som betyr at er ganske nøyaktig like stor som Volkswagen Tiguan (443x181). Det spesielle med Kuga, er at kunden får svært få valgmuligheter. Det er fullt mulig at Kuga vil få flere drivlinjer på sikt, men i første omgang vil bilen kun bli levert med en 2,0-liters dieselmotor og manuell girkasse.

Dette i motsetning til Tiguan. Tiguan, som inntil Kuga kommer på banen er det eneste europeiske alternativet i folke-SUV-klassen, tilbys fra fabrikken med tre bensin- og to dieselmotorer. I tillegg kan flere av motoralternativene leveres med automatgir.

Gjerrig

Når det er sagt, fremstår Kuga-motoren som en interessant kraftkilde. For det første kjenner vi denne common rail-motoren - som yter 136 hestekrefter og 320 Nm - som en sterk og sivilisert kraftkilde. For det andre oppgir Ford at motoren skal nøye seg med 0,64 liter drivstoff per mil, noe som gir utslipp av kun 169 gram CO2 per kilometer. Tilsvarende tall for Tiguan 2.0 TDI (140 hk/320 Nm) er 0,72 l/mil og 189 gram CO2.

Haldex

I enkelte markeder vil Kuga kunne leveres med forhjulsdrift, men her i Norge regner vi med at importøren utelukkende vil satse på den firehjulsdrevne utgaven. Denne har Haldex-basert firehjulsdrift, i likhet med blant andre Volkswagen Tiguan og Land Rover Freelander.

Fra 368.000 kroner

Kuga-kunden "slipper" altså å velge motor eller girkasse. I tillegg er Kuga kun tilgjengelig i to utstyrsnivåer; Trend og Titanium.

Ford Kuga 2.0 TDCi Trend, som ifølge importøren skal være velutstyrt, vil koste 368.000 kroner - nøyaktig det samme som en tilsvarende motorisert Tiguan. I Titanium-versjon stiger prisen med 20.000 til 388.000 kroner.

I slutten av mai

De første eksemplarene av Ford Kuga vil komme til Norge i slutten av mai. Vi kommer tilbake med mer informasjon om utstyrsnivå, akselerasjonstider og flere tekniske data når disse blir tilgjengelig.

  • Store Kuga-bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Fords RAV4-konkurrent klar
  • Ford Kuga: Ny folke-SUV
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder