Ford Galaxy også klar som varebil

Designmessig er den svært lik S-Max, men takket være bedre takhøyde er Ford Galaxy en enda større bil. Som personbil starter Galaxy på 376.000 kroner, med to seter og grønne skilter er innstegsprisen mer enn 100.000 kroner lavere.

Vis mer

Ford Galaxy også klar som varebil

  1. Store bilder


I likhet med lillebror S-Max, som ble omtalt i går, er nå også Galaxy godkjent som varebil. Galaxy er hele 482 centimeter lang og 172 centimeter høy og dermed en enda større bil enn S-Max, som måler henholdsvis 477 centimeter i lengden og 166 centimeter i høyden. Det betyr ifølge Ford at varebilutgaven av Galaxy rommer 2.325 liter, rundt 300 liter mer enn S-Max med grønne skilter.

God benplass

En annen fordel med Galaxy er ifølge Ford at skilleveggen er plassert lenger bak i bilen enn i S-Max. Dermed har Galaxy-føreren mulighet til å justere setet like langt bakover som i personbilutgaven. I S-Max er skilleveggen plassert så nær dashbordet at lengderegulerings-mulighetene begrenses. Dette er problemstilling som også gjelder mange andre ombygde varebiler og betyr at lange personer vil slite med svak benplass. Men altså ikke i Galaxy.

Ambiente, Trend og Ghia

Vis mer


I likhet med S-Max leveres også Galaxy i tre utstyrsnivåer. De to første - Ambiente og Trend - er også likelydende. Toppnivået i Galaxy heter imidlertid Ghia, mens tilsvarende nivå bærer navnet Titanium i S-Max. Utstyrsnivå Trend koster forøvrig rundt 11.000 kroner mer enn Ambiente, mens Ghia øker prisen med ytterligere 21.000 kroner.

Fire motoralternativer

Også motorutvalget er nærmest identisk med det vi kjenner fra S-Max, men med ett viktig unntak. Galaxy vil nemlig ikke kunne leveres med den heftige bensinturbomotoren som yter 225 hestekrefter. Ellers er motorutvalget det samme, noe som betyr 2,0 bensin (145 hk), 1,8 diesel (100 og 125 hk) og 2,0 liter diesel (140 hk). Sistnevnte er forøvrig den eneste som kan leveres med partikkelfilter. Dette er imidlertid ekstrautstyr og koster snaue 4.600 kroner.

Ikke automatkasse foreløpig

Vis mer


Ingen av motoralternativene kan foreløpig kombineres med automatgirkasse. Den som velger 1.8 TDCi med 125 hestekrefter kan imidlertid velge mellom fem eller seks manuelle trinn. Fordi prisforskjellen er begrenset til en drøy tusenlapp anbefaler vi selvsagt å velge sistnevnte.

Fra 265.000 kroner

Som varebil starter Galaxy på 265.000 kroner. Da får man en 100-hesters dieselmotor, noe som nok er i minste laget for en såpass stor og tung bil. Vi antar at 125-hestersversjonen nok må til i denne bilen. Forøvrig kan det nevnes at S-Max-prisene starter på 216.000 kroner med 125-hesters dieselmotor. Det betyr en prisfordel på nesten 50.000 kroner i S-Max' favør. Avhengig av motor og utstyrsnivå er Galaxy mellom 30.000 og 64.000 kroner dyrere enn lillebror.

2007-priser ikke klare

Vis mer


Den norske Ford-importøren gjør oppmerksom på at det rent formelt foreløpig kun er Ford Galaxy med 125-hestersversjonen av 1.8 TDCi-som er godkjent som varebil. I praksis regner imidlertid vi med at samtlige motoriseringer blir godkjent. Vi gjør også oppmerksom på at prisene i tabellen under er 2006-priser. Grunnet uklarhet omkring beregning av varebilavgiftene i det nye avgiftssystemet er 2007-prisene foreløpig ikke klare.

Varebilutgaven av Ford Galaxy lanseres i disse dager.

Ford Galaxy varebil:
2006-priser

 Ant. girAmbienteTrendGhia
Bensin    
2.0 (145 hk)5270 000281 000303 000
     
Diesel    
1.8 TDCi (100 hk)5265 000277 000x
1.8 TDCi (125 hk)5280 000291 000x
1.8 TDCi (125 hk)6x292 000313 000
2.0 TDCi (140 hk)*6x318 000339 000
     
Prisene gjelder for 2006, 2007-prisene er foreløpig ikke klare
Prisene er avrundet til nærmeste tusen
Ant. gir=Antall gir
*=Kan fås med partikkelfilter (DPF) (ca. 4.600 kroner)


  • Store bilder Galaxy varebil finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Omtale av Ford Galaxy
  • Ford S-Max godkjent som varebil
  • Her er de billige toseterne
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder