Her fra prøvekjøringen vår i England. Foto: JAMIESON POTHECARY
Her fra prøvekjøringen vår i England. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Ford Galaxy fra 450.000

Ford Galaxy tilhører en kategori biler det ikke er flust å velge i. Men det er drømmebiler for familien.

Nye Ford Galaxy er i dag kongen av familiebiler, i konkurranse hovedsaklig med Volkswagen Sharan. Etter vår prøvekjøring av Galaxy tidligere i år konkluderte vi med at Ford med den nye modellen har løftet Galaxy fra å være en bil du valgte fordi du måtte, til å bli en bil du ønsker å ha. Den er ekstremt praktisk, fant vi ut, smekkfull av smarte løsninger, og et godt sted å være både som sjåfør og passasjer.

Vi kunne også konstatere at Ford har løftet interiøret et par hakk opp i opplevd kvalitet, og komfort. Også støynivået er redusert betraktelig. Barna trenger ikke lenger snakke med utestemme for å bli hørt.

Men det er en diger bil - storebroren til den allerede røslige, nye S-Max, som vi prøvekjørte tidligere i år.

Og nå har vi altså priser på nye Galaxy.

Disse starter på 451.000 kroner for dieselversjonen 2.0 TDCi med 120 hestekrefter.

Bra standardnivå

ET HAV AV PLASS: Galaxy er så stor at den også blir levert som varebil. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
KONFIGURERBART: Displayet kan settes opp etter humør og behov. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Grunnutgaven Trend har blant annet som standardutstyr følgende: Automatisk klimaanlegg med to temperatursoner, syv seter, der de to bakerste seteradene kan felles ned for å få et flatt lastegulv, DAB+ radio/CD med Ford Sync, utvidet autobremsfunksjon ved navn Active City Stop med fotgjengeroppdagelse, nøkkelfri start, cruisekontroll, trafikkskiltgjenkjenning, oppvarmet frontrute, elektrisk betjente, innfellbare sidespeil i bilens farge, takrelinger, bakkestartassistanse, elektronisk parkbrems og innvendig takkonsoll i full lengde med oppbevaringsplass og et ekstra «barnepass»-speil.


Prisøkningen fra nivået Trend til neste nivå, Titanium blir 14.000 kroner og Titanium har følgende standardutstyr i tillegg i forhold til Trend: 17-tommers 20-eikers aluminiumsfelger, automatisk klimaanlegg med tre temperatursoner, LED kjørelys, DAB+ radio/CD med Ford Sync 2 med 8-tommers skjerm, 10.1-tommers instrumentpanel i farger, lyddempende vinduer på fører- og passasjerside, filskift-assistanse med filskiftvarsler, tretthetsvarsler og automatiske nær- og fjernlys.

Endelig med 4X4

Trekk på alle hjul har vært mangelvare i dette segmentet, men nå er det tilgjengelig hos Ford både på S-Max og Galaxy.

Kombinert med 180-hesteren får du nå til og med firehjulsdrift og automatgir (Powershift), og Ford tilbyr dermed en skikkelig «norgesbil».

SVINGGLAD: Nye Galaxy takler også svingete veier på en god måte. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Ulempen er at det drar prisen et stykke opp. Med Titanium utstyrsnivå koster den 585.000 kroner. Med 150-hesters motoralternativ får du også 4X4, men da kun med 6 trinns manuell kasse. Pris, også som Titanium: 540.000 kroner.

Men fordelen med førstnevnte er at du får en langt sprekere bil takket være 50 newtonmeter ekstra dreiemoment. Det gjør den blant annet 2 sekunder raskere fra 0 til 100 kilometer i timen.

Vi ville derfor, hvis vi hadde budsjett til det, spandert de ekstra kronene på den sterkeste motoren, uten tvil. Med denne har du sannsynligvis også en bil som er mye mer attraktiv på bruktmarkedet om noen år.

2.0 TDCi med 150 hester er også tilgjengelig med PowerShift-automat, men uten firehjulsdrift. Da koster den 515.000 kroner (Titanium).

Andre versjoner

INGEN DRAMATIKK: Alle de små forskjellene gjør det store utslaget i forhold til forgjengeren. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Nye Galaxy vil også være tilgjengelig med den nye 1.5-liters EcoBoost-bensinmotoren, med en effekt på 160 hestekrefter, samt med en 2.0-liters TDCi biturbo dieselmotor på 210 hester med 450 newtonmeter dreiemoment. Alle Galaxy-motorene innfrir Euro VI utslippsstandard og har energigjenvinning fra nedbremsing, Auto-Start-Stop og aktiv grill-lukkerteknologi.

At Galaxy er et plassvidunder, var det ingen tvil om etter vår test. Vi konstaterte blant annet følgende:

Et hav av plass

ENKELT: Ved å trykke på en knapp kan alle setene felles ned enkeltvis. Den bakerste raden kan også heises opp igjen med et tastetrykk. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Bakerst i bilen er det romslig til beina og lett ankomst, og med enda bedre takhøyde enn før er det aktuelt for voksne som måler opp mot 2 meter å sitte bakerst. Det er det ingen på denne siden av minibusser som klarer.

Alle de tre setene på midterste rad har forøvrig full bredde og Isofix-fester til barnestoler. Er du så heldig å ha trillinger, så kan altså dette være bilen.

Med 1.301 liters bagasjeplass til rådighet dersom du legger ned tredje seterad, får du også fint plass til 3 barnevogner.

Å legge ned setene gjøres naturligvis med knapper – elektrisk selvfølgelig. Og de bakerste kan også stilles tilbake automatisk.

Med alle seter nede får du 2.339 liters plass. Det er antagelig nok til at du alltid vil bli ringt opp av venner når de skal flytte, og at Ford kommer til å selge Galaxy som varebil.

Flust av assistenter

NÅR FEM ER FOR LITE: Galaxy fremstår som en fin 7-seter. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Av assistansesystemer lister Ford opp følgende:

«Intelligent» hastighetsbegrenser som overvåker fartsgrensene og tilpasser bilens hastighet til gjeldende fartsgrense. Dermed kan sjåføren slappe mer av bak rattet med redusert risiko for fartsovertredelser.

• Antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse, som i beste fall vil kunne hindre påkjørsel av fotgjengere, eller redusere alvorlighetsgraden av et eventuelt sammenstøt.

• Dynamiske og adaptive LED hovedlys, med blendingsfrie fjernlys - oppdager møtende trafikk og reduserer lys som kan blende samtidig som andre deler av veien gis optimal belysning.

Frontkamera med 180-graders visning forbedrer sjåførens sikt når det kjøres ut av en parkeringsplass eller inn i et kryss, og bildet vises på en 8-tommers skjerm i midtkonsollen.

Galaxy er også utstyrt med såkalt adaptiv styring, som justerer rattutvekslingen i henhold til bilens hastighet for å optimalisere manøvrering og styrepresisjon.