NESTE GENERASJON: To konkurrerende modeller for rollen som Mad Max-Interceptor, designet av Simon Brook (venstre) og Nima Nourian (høyre). De er modellert i 40 prosent skala i leire, og ser forbløffende livaktige ut.
NESTE GENERASJON: To konkurrerende modeller for rollen som Mad Max-Interceptor, designet av Simon Brook (venstre) og Nima Nourian (høyre). De er modellert i 40 prosent skala i leire, og ser forbløffende livaktige ut.Vis mer

Ford for Apokalypsen

Etter Ford S-Max og C-Max kom Grand C-Max. Her er Ford Mad Max!

For over 30 år siden hadde filmen Mad Max première med Mel Gibson i hovedrollen - sammen med en rekke mekaniske monstre og spesielt Interceptor-bilen hans, basert på en Ford Falcon GT 1973-modell. I denne western-aktige filmen satt i en dyster fremtid i Australia, hvor gjengene slåss om ressursene, spiller bilene en svært viktig rolle.

Ford + Top Gear

For å feire den kommende og fjerde filmen i Mad Max-serien, har Ford i Australia, i samarbeid med Top Gear Australia Magazine, avduket to ulike tolkninger for vår tid av den apokalyptiske bilen. Det ser ut til at filmen (som visstnok skal hete Mad Max 4: Fury Road), vil ha première en gang i 2012, etter sigende med Tom Hardy, Teresa Palmer og Charlize Theron blant rolleinnehaverne. Men hvilke biler vil vi få se?

Bro mellom fortid og fremtid

Vel, her er jo da noen forslag. Det er Ford-designerne som har produsert konseptene, og de har latt seg inspirere av den berømte filmbilen fra 70-tallet, men har også tenkt fremover i tid - dette er altså mer futuristiske fortolkninger av originalkonseptet. Flere av de medvirkende designerne er for øvrig for unge til å huske at den første filmen kom ut.

Avstemning

NESTE GENERASJON: To konkurrerende modeller for rollen som Mad Max-Interceptor, designet av Simon Brook (venstre) og Nima Nourian (høyre). De er modellert i 40 prosent skala i leire, og ser forbløffende livaktige ut.

Det er magasinets lesere som etterhvert skal få velge, via avstemning, hvilke konsepter Ford skal jobbe videre med. Per i dag er det to spektakulære designer, det av Nima Nourian og det av Simon Brook, som kiver om å få gå videre. Her er bildene av de to finalistene, samt av noen av de som ikke nådde opp:

Brutalt

Hvilken bør vinne?

Jeg foretrekker (Avsluttet)
Nima Nourians design(55%) 254
Simon Brooks' design(36%) 168
En av de som ikke nådde opp(9%) 41
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


De to bilene er modellert i 40 prosent skala i leire, og ser forbløffende livaktige ut. Den vinnende bilen vil bygges som fullskala "ordentlig" Mad Max-bil. Fantasien har visstnok ikke kjent noen grenser og våpensystemene er minst like viktige som motorisering og transmisjon. Norians bil har en overmektig Taser montert, som kan "zappe" motstanderne av veien. Brooks bil har hjul med eker som spretter ut og river istykker andre biler om ønskelig.


Denne artikkelen har tidligere vært publisert på DinSide.