Joda, det stemmer: Ford Focus ST anno 2011 kommer, i motsetning til forgjengeren, som stasjonsvogn. Foto: Fred Magne Skillebæk
Joda, det stemmer: Ford Focus ST anno 2011 kommer, i motsetning til forgjengeren, som stasjonsvogn. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Ford Focus ST - og en overraskelse

FRANKFURT (DinSide Motor): Ford lanserer helt ny ST-versjon av Focus - med en ny vri.

Hvis du trodde du hadde sett denne før, kan det godt hende du trodde rett. For, ja - det er faktisk et år siden vi omtalte denne nye ST-en fra Ford, Focus ST av tredje generasjon. "Råtøft fra Ford", skrev vi da.

Produksjonsbilen på plass

Som leseren kan se er nye Ford Focus ST så å si identisk med den som ble vist i forkant av bilutstillingen i Paris i fjor. Hva er så forskjellen? Jo, dette er produksjonsversjonen, mens den som ble vist for et år siden i Paris, fortsatt ble kalt "konsept".

Les også: Test av Focus RS: Den råeste av alle "GTI-bilene".

Overrasket

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Ford
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Joda, det stemmer: Ford Focus ST anno 2011 kommer, i motsetning til forgjengeren, som stasjonsvogn. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Men Ford har allikevel greid å overraske sitt publikum i Frankfurt i år. Ved siden av den "normale" femdørsversjonen av ST som skal selges over hele verden (den kommer for øvrig ikke med tre dører), avduket nemlig den stadig mer globale produsenten en ST stasjonsvogn som er spesifikk for Europa.


Basert på verdensbil

Femdørsversjonen av Ford Focus ST. 2.0 Ecoboost firesylindret bensinmotor med turbo og 250 hestekrefter. Foto: Per Ervland
Foto: Fred Magne Skillebæk
Vrient å ta skikkelige interiørbilder på standen - heldigvis kunne Ford hjelpe oss med egne bilder. Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Fred Magne Skillebæk

Det er en egen divisjon i Ford-konsernet, Global Performance Vehicles Group, ledet av Jost Capito, som står for utviklingen av ST. Han uttaler i en pressemelding at dette er et spesielt spennende prosjekt, da det er første gang en høy-ytelsesversjon baserer seg på en virkelig global modell. "Verdensbilen" ser da faktisk også ut til omsider å ha blitt en realitet med den nylig lanserte Focus, som denne gang har så å si samme aspekt og teknisk basis i alle markeder, om enn med noen lokale tilpasninger. (Les vår artikkel fra lanseringen av Ford Focus her).


Krefter til gangs

Bilens hjerte er selvsagt motoren og her har dagens "downsizing"-trend slått inn igjen. Ut med den tidligere 2,5-liters femsylindrede motoren "lånt" fra Volvo og videreutviklet, og inn med en mindre, men sterkere, firesylindret motor, den nylig utviklede EcoBoost-maskinen helt i aluminium og her utstyrt med turbolader og uavhengig variable ventiltider. 250 hestekrefter produserer den, og et dreiemoment på maksimalt 360 newtonmeter og med en fyldig kurve gjennom turtallsregisteret skal gjøre motoren til en verdig kraftpakke i nye Focus ST.

Ny vellyd

Men hva så med lyden? Lydbildet fra forgjengerens femsylindrede motor har jo vært gjenstand for mye beundring, noe utviklerne av den nye ST-en har vært klare over. Lydingeniørene har da også jobbet hardt for å få til en sporty lyd. Den må nødvendigvis bli annerledes, men ifølge Jost Capito meget vellykket.

– Det blir som å sammenligne Mozart og Beethoven, sier Jost Capito. – Begge laget nydelig musikk, selv om de var veldig forskjellige.

Gjenstår å se om nye Focus ST blir en like stor klassiker som verkene til de nevnte komponistene...

Nye Ford Focus ST kommer på markedet til neste år. Vi kommer da tilbake med priser og mer informasjon.