Vis mer

Ford Focus RS offisiell

Dette er de offisielle bildene av kommende Ford Focus RS. Se godt, for den blir neppe vanlig på norske veier…

Prototypen ble vist senest på Paris-utstillingen i høst og allerede da var det klart at den var så godt som identisk med produksjonsmodellen som nå altså er offisiell. Og selv med bildene av sistnevnte nå for hånden er det sannelig ikke lett å se forskjell. Men fargen er i alle fall annerledes og man gjør kjent at 0-100 skal gå på 5,9 sekunder. Fortsatt oppgir man 300 hester og 410 newtonmeter, og denne kraften hentes fra en 2,5 liter stor turbomotor opprinnelig fra Volvo.

Mange ble nok litt overrasket over at RS ikke får firehjulsdrift. I stedet har man satset på en differensialbrems for å sikre grepet og noe man kaller RevoKnuckle for å nøytralisere kraftreaksjoner i styringen.

Dyr

Det er vel først og fremst to årsaker til at man velger å gå for forhjulsdrift. Den ene er selvsagt vekthensyn. Den andre faktoren som trolig har spilt inn er pris. Dette skal nemlig være en relativt sett billig bil. Takket være norske avgifter forsvinner det elementet ganske så fort når skiltene skal på her til lands. For dette blir en dyr bil. Den litt mildere ST-versjonen med 225 hester koster snaut 500.000, hvorav over 300.000 kroner er avgifter.

Vis mer


Bare effektavgiften i kommende RS tangerer denne summen. I tillegg kommer avgift for vekt og C02. Disse tallene er ikke offisielle ennå, men et forsiktig anslag viser at vi havner på over 460.000 kroner, bare i avgifter.

Over 700.000?

Totalprisen kommer dermed trolig til å lande på et sted i nærheten av 700.000 kroner, antakelig noe i overkant. Sett i forhold til antall hester er nok likevel ikke dette så altfor ille. De fleste biler med 300 hester nærmer seg fort millionen. Det helt store salget vil vi nok likevel neppe se her til lands. Men bilen skal importeres av den offisielle Ford-importøren og blir dermed mulig å se på norske veier, om enn ikke så ofte. Det skjer nok uansett tidligst til sommeren når den kommer hit.