Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Ford Focus RS - heftigst så langt

Focus ST karakteriserte vi som barsk og leken. Hva blir da karakteristikken på RS...?

Ford har stolte tradisjoner når det gjelder kompakte friskuser og rallyhistorikere tenker med vemod tilbake på tiden da den bakhjulsdrevne Escort av første og andre generasjon herjet rallyløypene - blant annet med legendariske Hannu Mikkola bak rattet på 70-tallet.

Sportslige utgaver for vei ble produsert; fra 1300 GT til RS 1600 og RS2000 etterhvert.

Stolte aner

Med overgangen til forhjulsdrift i 1980 ble det noe annet, men Ford var fast bestemt på å vedlikeholde sine sportslige gener. Heldigvis for dem hadde Volkswagen, med sin Golf GTI, skapt en ny markedsnisje for sportslige forhjulstrekkere og etterhvert dukket Escort XR3, senere XR3i, opp som GTI-konkurrent. Det toppet seg med en Escort RS Cosworth-utgave som kan sies å være forgjengeren til dagens Focus RS.

Ford Focus RS dukket opp første gang i 2002. Det var en modell som forårsaket mye hodebry for Ford, og det ble bare produsert 3.000 eksemplarer av den - av 4.500 som var planlagt. Bilen hadde dengang en maksimal effekt på 215 hk hentet fra en toliters firesylindret motor som var spesifikk for bilen. Vi testet den sommeren 2003 - se lenke nederst i artikkelen.

Hulkens bror

Foto: Knut Moberg Vis mer


Muskuløs og grønn som The Incredible Hulk. Designmessig ser det ut til at Ford ønsker å ta opp kampen med Subaru når det gjelder visuell ekstravaganse. Testeksemplaret har en meget synlig grønnfarge og den dobbelte vingen bak, sideskjørtene og en brautende leppe i front kompletterer, sammen med spenstige 19-toms lettmetallfelger, det ultra-sportslige inntrykket dette beistet av en bil ønsker å gi - og lykkes. Mer motsatt av diskré er vanskelig å få til. Bilen kan også fås i hvitt og i blått og vi ville nok heller gått for en av disse variantene.

Recaro og blå søm

Interiøret er velkjent Ford Focus men med et utpreget sportslig tilsnitt; spesielt de dype og gode Recaro-sportssetene tydeliggjør bilens sportslige ambisjoner. (Vi skulle gjerne sittet noe lavere, men dessverre kan ikke setene høydejusteres). Blå sømmer og RS-logoer piffer ellers opp stemningen. Som i ST finner man oppe på dashbordet tre tilleggsinstrumenter som måler oljetrykk og -temperatur samt turbotrykk. Det tykke sportsrattet er godt å holde i, og som vi skal se senere er det også viktig å holde godt i det...

Testbilen hadde for øvrig RS-pakke med delskinn-seter, ryggekamera og nøkkelfri start.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Femsylindret kraftpakke

Foto: Knut Moberg Vis mer


Under panseret finner vi en ny variant av en gammel kjenning. Det er den gode, gamle femsylindrede motoren med 2,5 liter slagvolum som har tjenestegjort hos Volvo, og som vi senest kjørte i Focus ST i september i fjor. ST opplevdes som både barsk og leken, men når det gjelder RS kan vi skrive de samme ordene med store bokstaver. Og det er i hovedsak den oppgraderte motoren som er årsaken til det. I RS er nemlig toppeffekten jekket opp fra 225 til 305 hestekrefter (ved 6.500 omdreininger), mens dreiemomentet stiger fra 320 til 440 newtonmeter (tilgjengelige mellom 2.300 og 4.500 omdreininger). Turboladeren (Borg-Warner K16) oppnår et trykk på 1,4 bar mot 0,7 på ST. Topplokket er spesifikt for RS og motoren er forsterket på diverse måter for å opprettholde driftssikkerheten.

Førstepremie til lyd-ingeniørene

Motoren er ikke bare blitt en eksplosiv kraftpakke i RS; den er også kilden til et fantastisk og sportslig lydbilde som det helt klart er et kompetent team lyd- og akustikkspesialister som står bak. Bare de heftige prustelydene når girene skiftes oppover er en fryd for øret og ellers er både knurring og snerr av en kaliber som setter eksempelvis en Astra OPC (som i sin tid gjorde en god innsats), ettertrykkelig på plass.

Under seks sekunder

Når det gjelder ytelser leverer RS varene og vel så det. Vi var heldige med været under testen og fikk dermed kjøre den på tørr asfalt og vi kan skrive under på at dette er det råeste vi noen gang har kjørt med forhjulsdrift. 0 til 100 går unna på rett under seks sekunder og - uten at vi etterprøvde det - skal Focus-verstingen klare 263 kilometer i timen. Selv om den trekker til litt over 7.000 omdreininger er det ingen utpreget turtallsmotor vi har med å gjøre, men til gjengjeld er den fyldig med god trekkraft fra 2.000 omdreininger opp til over 6.000, noe som hjelper godt på spensten og fremdriften i kupert terreng.

Forstilling i særklasse

Ford-ingeniørene under ledelse av merkets sportsbil-guru Jost Capito (som i sin tid sto bak BMW E30-generasjon M3) har gjort en kjempeinnsats for å gjøre de 305 hestekreftene utnyttbare bare gjennom forstillingen. Denne har fått navnet RevoKnuckle og kjennetegnes ved en spesifikk geometri med frikobling mellom styring og oppheng, hvilket skal redusere momentstyring og kraftreaksjoner betraktelig. Forakselen er utstyrt med en Quaife differensialbrems, som er av typen som overfører kreftene mot hjulet som har best grep. Ved fullt pådrag kommer det tross den sofistikerte forstillingen til dels heftige kraftreaksjoner i rattet , og dette må holdes i et fast grep med begge hender for å holde styringen på udyret. Når det gjelder chassiet har Focus i utgangspunktet gode forutsetninger og disse er utnyttet og forbedret på denne bilen, men under full akselerasjon er det nytteløst å håpe på grep som på en firehjulstrekker, noe som gjenspeiles i akselerasjonstiden fra 0 til 100. Akselerasjonen fra det øyeblikket hjulene har fått skikkelig grep overgår derimot alt i Super-GTI-klassen. 0-100 er ikke alt her i livet...

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Ford Focus RS - tekniske data
  
Lengde:440 cm
Bredde:184 cm
Høyde:150 cm
  
Egenvekt:1.470 kg
Motor:R5 - 2.522 cc
Effekt:305 hk/6.500 o/min
Dreiemoment:440 Nm/2.300-4.500 o/min
0-100:5,9 sek
Toppfart:263 km/t
Blandet forbruk:0,94 l/mil
CO2-utslipp:225 g/km




God i tørre svinger

Når man er oppe i fart og ligger i fint driv på svingete veier oppdager man for alvor at Ford-ingeniørene ikke har gitt seg med halvgjort arbeid. Den utvidede sporvidden og den sofistikerte forstillingen gjør riktignok bilen tung å håndtere i byen og når det skal parkeres (stor svingradius), men når bilen kjøres slik det er meningen den skal kjøres - det vil si aktivt (noe som ikke behøver å være synonymt med bølle- eller råkjøring), da kommer det RS-spesifikke understellet til sin fulle rett. At bilen ikke understyrer mer virker utrolig. Veigrepet er fenomenalt (som nevnt kjørte vi bilen på tørr asfalt) og retningssikkerheten meget overbevisende. Men når understyring oppstår - og det ender den med å gjøre etterhvert som man blir varm i trøya og våger å "pushe" RSen mer, gjelder det å vokte seg vel for å være for brå med å slippe gassen ellers kan pulsen raskt bli skummelt høy... Vi vil tro dette vil bli litt av en håndfull for alle bortsett fra de aller beste sjåførene når høst- og vinterføret gjør seg gjeldende. Focus RS er en bil som krever respekt og intelligent tilnærming.

Alldagsdugelig

Dette er langt fra noen komfort-kruser, men vi ble allikevel imponert over hvordan det utpreget sportslige oppsettet med kort fjæringsvei unngår å eliminere enhver komfort. Denne bilen er faktisk alldagsdugelig og kjørbar også på "sivilisert" vis. Motoren har, tross all trimming, fortsatt et høyt nivå av gangkultur, girkasse og kløtsj fungerer på helt normalt vis og dempingen er, tross kort fjæringsvei, akseptabel (kategorien bil tatt i betraktning), selv over små ujevnheter. Vel får man klar beskjed om alt som skjer under hjulene (heldigvis, i en slik bil), men håpløst ukomfortabel slik mange aktører i denne klassen har hatt en tendens til å være, er Focus RS langt fra. Lydnivået er påtagelig men bilen kan allikevel ikke kalles ubehagelig støyende.

Budsjettet gir rom for alternativer

Vi er etter denne testen overbevist om at Focus RS, tross sin stive pris på 714.000 kroner, er det beste kjøpet blant "super-GTI"ene med forhjulsdrift. På tørt føre kan en god sjåfør få ut av den kjøreglede som kan måle seg med de firehjulsdrevne verstingene Subaru WRX STI og Mitsubishi Lancer Evolution. Det er i seg selv en bragd av de sjeldne.

Men det må også tas høyde for mer "siviliserte" konkurrenter som Audi S3, som har firehjulsdrift via en Haldex-kløtsj og greier 0 til 100 på 5,7 sekunder. Den bilen koster fra 711.000 kroner og går dermed rett i strupen på Focus RS. Når det gjelder nye VW Golf R som ble avduket på Frankfurt-utstillingen i september, så vil den også kunne bli en seriøs konkurrent med sin toliters turbomotor på 270 hester.

Og hvis man ser på det med et videre blikk må det tas høyde for at det finnes en bil som riktignok er 100.000 kroner dyrere, men har bakhjulsdrift, sekssylindret twin-turbomotor med 306 hestekrefter, gjør 0-100 på 5,3 sekunder mot Fordens 5,9 og heter BMW 135i Coupé.

For øvrig klarer BMW 130i (258 hk) 0 til 100 på 6,1 sekunder og koster fra 625.000 kroner.

Avhengig av budsjettrammene finnes det altså spreke - og sprekere - alternativer, men er man ute etter dagens heftigste forhjulsdrevne super-GTI er det altså ingen tvil: Den heter Focus RS.

Her kan du lese vår test av forrige generasjon Ford Focus RS.