<b>FORNYET FAMILIE:</b> Ja, det kommer en sedan også, men den interesserer et forsvinnende mindretall i Norge. Flere bilder og mer informasjon om kort tid, når vi har fått kjørt den. Foto: FORD
FORNYET FAMILIE: Ja, det kommer en sedan også, men den interesserer et forsvinnende mindretall i Norge. Flere bilder og mer informasjon om kort tid, når vi har fått kjørt den. Foto: FORDVis mer

Ford Focus fornyes og blir billigere

Ikke bare får Ford Focus nå en omfattende ansiktsløftning - den får også ny prisliste.

Om en uke skal vi testkjøre det Ford kaller nye Ford Focus, såpass viktige er oppgraderingene som kommer. Da kommer vi naturligvis tilbake med all relevant informasjon om bilen. Men nå har vi allerede prisene.

Vist på mobil-messe

Faktisk var det vår teknologijournalist Kirsti Østvang som oppdaget og fotograferte nykommeren og dens oppgradering først, under mobilmessen i Barcelona tidligere i år. Dermed kan du lese og se mer om den i denne artikkelen.

I denne omgang kan vi allerede dele den nye prislisten med leserne, da den er blitt sendt ut i forkant.

Det er for øvrig mer fornyelse på gang hos Ford, for eksempel er nå endelig nye Mondeo rett rundt hjørnet.

Fra 235.000

Prisene for fornyede Ford Focus vil starte på 235.000 kroner, noe som er 6.000 kroner lavere enn dagens Focus. På ny versjon lanseres også nå en ny toppmodell, Titanium X. Titanium X ligger 15.000 kroner over i pris sammenlignet med tidligere toppmodell Titanium. Til gjengjeld er 17-tommers aluminiumsfelger, adaptive Bi-Xenonlys, LED- lys foran og bak og delskinn med 6-veis elektrisk justering av førersetet standard på Titanium X.

Velkomne forbedringer blir det nok. Men vi likte Focus, med visse unntak, sist vi testet den. Og den fremstår fortsatt som bilen med de mest dynamiske kjøreegenskapene i klassen.

TEST: Ford Focus ST - terningkast 6!

MER HØYVERDIG: Det hevder i hvertfall Ford det nye interiøret i fornyet Ford Focus er blitt. Snart skal vi selv finne ut hvor mye bedre det er blitt. Vis mer




Enkelt og greit priset

Den nye Focus-serien består av fire-utstyrsnivåer, Trend (fra kr 235.000,-), Sport (fra kr 250.000,-), Titanium (fra kr 260.000,-) og Titanium X (fra kr 275.000).

Forbedret utstyr

Av det vi også kan opplyse allerede nå, er at bilen kommer med forbedret utstyr på assistanse- og sikkerhetssiden.

Focus var allerede tidlig ute med autobrems i form av systemet Active City Stop, automatisk lukeparkering og lignende.

Nå blir dette supplert med også å tilby automatisk parallellparkering - systemet hjelper føreren til å rygge inn i en parkeringslomme.

Vi har også testet Ford Focus som elbil

Også parallellparkering

DYNAMISK: Ford Focus er kjent for å ha de skarpeste kjøreegenskapene i klassen. Det har de nok ikke forandret på hos nykommeren. Foto: FORD Vis mer


Systemet inkluderer dessuten utkjøringsvarsling og utkjøringsassistanse. Det går ut på at når man rygger ut av en parkeringsplass og har begrenset oversikt over trafikksituasjonen, kan systemet oppdage biler som nærmer seg og varsle med et lydsignal. Teknologien tenner også et lys på sidespeilet (venstre eller høyre, avhengig av hvor trafikken kommer fra). Bilen kan også kjøre ut av parkeringsplassen for deg.

Bilen er også fornyet på andre områder, men dette kommer vi altså tilbake til når vi har kjørt bilen, om kort tid. Følg med!