Ford Focus facelift

Ford har fått nytt formspråk. Vi så det først i S-Max og Galaxy, så kom Mondeo - og nå har også Focus fått familielikhetene. Men er det nok til å holde Focus frisk og spennende enda noen år?Av: Knut Skogstad

«Ford Focus har unektelig havnet noe i bakleksa de siste årene. »


Golf-klassen (eller kanskje vi skal være hyggelige å si Focus-klassen denne gangen) er ikke noe enkelt segment å konkurrere i. Tidligere delte de typiske folkemerkene dette markedet seg imellom. Men så kom statusmerkene for fullt – samtidig som brysomme koreanere har kjempet til seg pene andeler.

Derfor gjelder det mer enn noen gang å følge med i timen. Ford Focus har unektelig havnet noe i bakleksa de siste årene. Både i forhold til konkurrentene fra andre merker, men ikke minst også sammenlignet med S-Max og Mondeo som har høstet mye fortjent skryt.

Så hva gjør Ford da? Jo, de foretar selvfølgelig en ansiktsløftning og tar samtidig en liten markedsførings-innersving og presenterer den som NYE Focus.

Lynsjekk: Hva er bilen din verdt?

God på veien

Vis mer

Ford Focus facelift

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


På ett punkt har Focus vært klasseledende helt siden første generasjon: Nemlig på kjøreegenskaper. Det er garantert ikke tilfeldig at Ford velger å legge lanseringen av facelift-Focusen til distriktet rundt Nice. Her er det både motorvei og herlige, svingete fjellveier.

Og bilen skuffer ikke! Det er få i denne klassen som matcher Focus på inspirert kjøring. Presis, velbalansert og involverende. Fjæring og demping er tunet mot stramt, men likevel langt fra ukomfortabelt.

2-liters diesel på 136 hester og presis, sekstrinns girkasse passer bilen som hånd i hanske. Svingete og bratte Provence-veier tas på strak arm, her skal det utrolig mye til før bilen begynner å protestere!

Nede på motorveien fortsetter det gode inntrykket, i alle fall så lenge vi holder oss til ”norske” hastigheter. I 130 km/t kommer det litt vindstøy og motoren får også såpass mye turtall at den begynner å høres. Men langturskomforten er god, her er det ikke noe problem å kjøre mange mil.

Samlet design

Ford har fått mye skryt for sitt kinetic-design. Det ble introdusert på S-Max/Galaxy og så Mondeo. Her er det en rekke familielikheter som er med på å bygge merkeidentitet. Focus ble lansert før dette og har derfor vært litt familiens sorte får.

Men nå er det full makeover. Faktisk er det bare taket som er identisk med forgjengeren. De største endringene er gjort på front- og baklyktene. Det fungerer på den måten at de fleste vil få med seg at Focus er blitt ny. Men vi kan ikke fri oss fra følelsen av at det ser litt påklistret og uharmonisk ut.

Også innvendig er tingene frisket litt opp, men Focus mangler ”må ha”-faktor. Det er greit og oversiktlig, uten de store høydepunktene. Særlig i baksetet får du følelsen av at dette er en billig bil, med plastkvalitet som ville fått feinschmeckerne hos VW/Audi til å grøsse.
På pluss-siden noterer vi en del kult, nytt ekstrautstyr som USB/iPOD-kontakt og EasyFuel-tanklokk – det siste gjør at du ikke klarer å fylle feil drivstoff på bilen.

10 nye fra bildoktoren

220 volt i bilen

Dessuten en genial sak som bør bli standardutstyr på alle biler: Nemlig stikkontakt! Denne befinner seg i bakkant av midtkonsollen og gjør at du kan lade opp mobil og PC og andre ting som måtte ha bruk for strøm – med helt vanlig kontakt. Kjempesmart! (I alle fall så lenge du ikke trenger mer enn 150 watt).

Ford tilbyr hele åtte motoralternativer, jevnt fordelt mellom bensin og diesel. Bensin starter på 1,4-liter med 80 hk, via 1,6 100-hester, 1,8-liters flexifuel og opp til 2-liter på 145 hk. Diesel har to versjoner av spareutgaven med 1,6 liter – både 90 og 109 hk. 2-liters diesel får du med både 110 og 136 hk.

Introduksjonsprisen starter på 225 600 kroner for 1,6-liters Trend. Det betyr at du kan få relativt mye Focus for 250 000 kroner – og nærmer du deg 300 000,- er utstyrspakken solid.

FORD FOCUS
Pris: Fra 225.600,- (testbil fra 328 300,-)
Motor: 4-sylindret, diesel 1.997 ccm
Effekt: 136 hk
Moment: 340 Nm/2.000 omdr
Forbruk: 0,55 l/mil
CO2: 148 g/km
L/B/H: 433/184/150 cm
Vekt: 1.337 kg
0-100 km/t: 9,3 sek
Toppfart: 203 km/t

Store bilder finner du her.