Dette er Fords nye elbil for Europa. Fords representant viser her frem en finesse ved nye Ford Focus Electric, en ring med blått lys rundt ladeåpningen som viser hvor mye strøm som er igjen i batteriet. Foto: Knut Moberg
Dette er Fords nye elbil for Europa. Fords representant viser her frem en finesse ved nye Ford Focus Electric, en ring med blått lys rundt ladeåpningen som viser hvor mye strøm som er igjen i batteriet. Foto: Knut MobergVis mer

Ford Focus Electric testkjørt

Lanseringen av Focus Electric var en milepæl, men hvordan er den å kjøre?

Den 12. juni 2013 var dagen da produksjonen av den europeiske utgaven av Ford Focus Electric startet ved Ford-fabrikken i Saarlouis, og vi var selvsagt tilstede.

Siden den gangen har også prisen blitt satt til 259.000 kroner, og hva vi syns om prisen utdyper vi her!

Men la oss gå direkte til selve kjøreopplevelsen.

TEST: Fornyet Nissan Leaf

Ordentlig sprek!


For i kategorien elbiler beregnet for et bredt publikum, er dette utvilsomt den mest velkjørende vi har prøvd til nå.

For det første oppleves elmotoren sprek, særlig fra start, naturligvis. Men også opp i hastighet til godt over det som er tillatt i Norge ble vi imponert over et skyv som er merkbart kraftigere enn det Nissan Leaf kan by på - og Leaf er ingen treg bil.

Likevel - effekten på 145 hestekrefter i forhold til Leafs 109 merkes. Dreiemomentet er på 250 newtonmeter. Det sørger for den ovenfor beskrevne trekkraften fra stående start og gjennom hele det registeret man har behov for ved normal kjøring.

God kjøredynamikk

En nesten vanlig Ford Focus - hadde det ikke vært for dette emblemet. Foto: Knut Moberg Vis mer


For det andre: Ford Focus har etter vår - og mange andres - mening klasseledende kjøreegenskaper. (Vi ser her bort fra Tesla Model S, som er i kategorien over - minst). Også den elektriske versjonen innehar det som utgjør hovedbestanddelen av Fords lederskap på dette området. Chassis, hjuloppheng og styring jobber veldig bra sammen og responsen på førerens impulser er umiddelbar, kvikk og presis. Svingvillighet og veigrep imponerer.

Test av Ford Focus

Mer nervøs styring

Noen små forskjeller merkes imidlertid - vektfordelingen er forskjøvet bakover i forhold til versjonene med forbrenningsmotor. Vårt inntrykk av en noe mer nervøs styrefølelse enn vi husker fra de andre Focus-utgavene kan nok forklares ut fra det.

Vekten på forakselen er lavere enn på bensin- og særlig dieselversjonene. Dette er bare en vanesak og går såvidt vi kunne bedømme ikke ut over kjøreegenskapene.

Komfortnivået opplevde vi som meget godt og især det lave lydnivået er behagelig.

Som en vanlig bil

Inne i bilen er "alt som før" i den forstand at den er en tilsynelatende vanlig Ford Focus.

Ett unntak: Bagasjerommet, der den øvre delen av batteripakken spiser opp omtrent halvparten av normalt tilgjengelig volum. Det er rett og slett et stort minus i margen, og henger naturligvis sammen med at bilen ikke er utviklet som elbil fra start, i motsetning til Nissan Leaf, som i sin nyeste versjon har et bagasjerom helt på høyden med konkurrentene som går på diesel/bensin.

Ellers er selvfølgelig instrumentpanelet annerledes. Focus Electric har et brukergrensesnitt de har kalt SmartGauge, som beregner og viser rekkevidden basert på gjenværende energimengde og sjåførens kjøremåte, inklusive bremsing og akselerasjon og bruken av klima- og lydanlegg.

Her integreres drivlinjen til en ny Ford Focus Electric på Ford-fabrikken i Saarlouis. Samlebåndet er det samme som for de andre Ford Focus-modellene, noe som er en première i bilindustrien. Foto: Knut Moberg
Her er nye Ford Focus Electric nettopp blitt avduket - men vi hadde allerede testkjørt den tidligere på dagen! De tre personene på bildet er for øvrig Bernard Mattes, toppsjefen for Ford i Tyskland, Peter Altmeier, miljøminister og Annegret Kramp-Karrenbauer, ministerpresident for delstaten Saarland. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Slik ser instrumentpanelet ut i Ford Focus Electric. Til høyre dukker sommerfugler opp som belønning for å kjøre innenfor "budsjettet", som er estimert gjenværende kjørelengde utfra kjørestil og andre forhold som påvirker batterikapasiteten. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Dette er Fords nye elbil for Europa. Fords representant viser her frem en finesse ved nye Ford Focus Electric, en ring med blått lys rundt ladeåpningen som viser hvor mye strøm som er igjen i batteriet. Foto: Knut Moberg
En nesten vanlig Ford Focus - hadde det ikke vært for dette emblemet. Foto: Knut Moberg


Bra utstyrt

Ford Focus Electric er velutstyrt i utgangspunktet, med en god del mer standardutstyr enn en vanlig innstegs-Focus. Utgangspunktet er utstyrsnivået Titanium. Nøkkelfritt system hører med, likeledes 17-tommers aluminiumsfelger, 2-soners klimaanlegg, Sony navigasjon, ryggekamera og Ford Sync med nødhjelpsassistanse.

Batteripakken består av syv batterimoduler med 14 celler i hver. Det gir en totalkapasitet på 23 kWt. Batteritemperaturen reguleres via et nedkjøligs- og oppvarmingssystem som kontrolleres elektronisk. Systemet overvåker kontinuerlig tilstanden til hver battericelle.

Bilen har selvsagt også regenerativ lading. Denne skal fange opp opptil 95 prosent av den energien som ellers ville ha gått tapt i bremseprosessen - i stedet tilbakeføres mest mulig energi til batteriet.

Ikke helt i mål...

Slik ser instrumentpanelet ut i Ford Focus Electric. Til høyre dukker sommerfugler opp som belønning for å kjøre innenfor "budsjettet", som er estimert gjenværende kjørelengde utfra kjørestil og andre forhold som påvirker batterikapasiteten. Foto: Knut Moberg Vis mer


Fabrikkbesøk og testkjøring lærte oss mye om Fords nye elbil. Den har forutsetningene for å gjøre det riktig bra, selv om vi vil trekke frem de to vesentligste handicap den har i forhold til konkurrenten fra Nissan:

  • Et lite og upraktisk bagasjerom
  • Ingen mulighet for hurtiglading.
  • Ekstravarmer glimrer også per i dag med sitt fravær.

...men kan duge for mange

Likevel: Dette er nok et eksempel på at elbilen langt på vei kan gi en like god - på enkelte områder enda bedre - bilopplevelse enn biler med forbrenningsmotor. Den begrensede rekkevidden vil fortsette å være et hinder for at den kan erstatte langturbilen på sikt, men som bil nummer én, altså til de fleste daglige gjøremål, er den meget velegnet. Langt de fleste av oss tilbakelegger da heller ikke mer enn fire-fem mil per dag til vanlig.

Derfor er det bra at det blir mer å velge mellom i denne bilkategorien, og for mange vil nok Ford Focus kunne være et førstevalg.

På en betingelse, selvsagt - at kundene er villige til å betale prisen...

Første gang publisert 13/06-2013.