Ford Focus Coupé-Cabriolet er på plass

Publikums reaksjoner etter presentasjonen av Vignale Concept i Paris i 2004 overbeviste Ford om at Focus måtte få sin kupékabrioletversjon. Det ferdige produktet er nettopp blitt vist i Genève.

Vis mer

Ford Focus Coupé-Cabriolet er på plass

  1. Store bilder!


En etter en kommer konkurrentene til de etablerte kupékabrioletene - som stort sett er franske - på markedet. Nykommerne har den fordelen det er å kunne komme med forbedrede utgaver av et konsept som har "gått seg til". Hovedoppgaven er å forsyne kjøperen med en kabriolet for de solrike sommerdagene og en kupé for resten av tiden, helst til en relativt overkommelig pris. Altså ikke en familiebil eller et lastedyr, men et kjøretøy som tillater en å nyte livet bak rattet på en helt spesiell måte, uten ulempene ved en vanlig kabriolet hvor man må nøye seg med kalesje eller planlegge tid for å montere hardtop. (Selv om puristene vil hevde at bare dette siste tillater den "ekte" kabrioletopplevelsen).

Vis mer


Krevende teknologi

Fords idé er å ha to toppmodeller i Focus-serien: En for avslappede livsnytere: Coupé-Cabriolet, og en for langt fra avslappede livsnytere: Focus ST ("Hot Hatch"-varianten med 225-hesters turbomotor). Kupékabrioleten følger trenden omtrent samtidig som både Opel (med Astra TwinTop) og VW (Eos), presenterer sine kommende produkter. Bortsett fra Peugeots og Renaults eksisterende kupékabrioleter og Opels lille Tigra er det hittil bare Volvo med sin nye C70 som har fullført markedsførings-løpet helt ut til kundene. Teknologien bak de elektrisk manøvrerbare takene er nemlig forsåvidt grei nok på papiret men viser seg utrolig krevende i praksis; den skal nemlig fungere med uhyre små marginer ved åpning, lukking, åpning igjen - tusenvis av ganger og under svært varierende klimatiske forhold.

Vis mer


Italiensk stil

Ford Focus Coupé-Cabriolet har en del til felles med Volvos C70. Eksempelvis plattformen, men kanskje særlig formgivning og produksjon ved Pininfarina. Vi synes at den italienske designeren (og bilprodusenten) her har fått det til igjen: Denne bilen er rett og slett mye mer visuelt inspirerende enn kombikupé-versjonen, selv om vi ikke synes den er like vellykket designmessig som Volvo C70 med taket oppe.

Vis mer


Det er forøvrig Pininfarina - på samme måte som med Volvo, men denne gangen i Italia - som skal besørge produksjonen etter å ha bidratt under utviklingen. Bilen presenteres som en fullverdig fireseters familiebil og det harde taket er elektrisk nedfellbart i to deler, med betjening ved hjelp av et tastetrykk.

Motorutvalget vil inkludere en 100 hesters 1,6 liter og en 145 hesters 2,0 liters bensin, og den nyeste 136 hesters 2,0 liters TDCi dieselmotoren.

Her hos oss må vi vente en god stund til: Lansering er planlagt i begynnelsen av 2007.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder