<b>KRAFTTAK:</b> Ford Fiesta ST200 ble vist i Genève i vår og nå er den i produksjon. Som navnet indikerer har den 200 hestekrefter - 1,6-litersmotoren er en real kraftpakke og gir ytelser som ingen Fiesta på markedet før den. Foto: FORD
KRAFTTAK: Ford Fiesta ST200 ble vist i Genève i vår og nå er den i produksjon. Som navnet indikerer har den 200 hestekrefter - 1,6-litersmotoren er en real kraftpakke og gir ytelser som ingen Fiesta på markedet før den. Foto: FORDVis mer

Ford Fiesta ST200 - råeste Fiesta hittil

Ford feirer sin nest minste modell med en fyrrig ny ST-utgave.

Ford fester om dagen - Fiesta, som betyr nettopp fest på spansk, feirer nemlig sine 40 år som modell.

Det høver seg derfor vel at det lanseres en skikkelig festmodell - og den har fått navnet ST200 der 200 naturlig nok står for 200 hestekrefter. Den blir dermed en enda mer verdig lillebror til sprekingen Focus ST.

Det er dobbelt så mye som forgjengeren Fiesta XR2 hadde for 20 år siden.

Suksess-motorer

Dagens Fiesta ST som ble lansert i 2013 har en 1.6-liters EcoBoost-motor som utvikler 182 hestekrefter og 240 newtonmeter dreiemoment med tilhørende 0-100 km/t på 6,9 sekunder.

Siden lanseringen er det solgt over 30.000 Fiesta ST i Europa. Et godt alternativ til en rimeligere pris er for øvrig de spreke Red og Black Edition med 140-hesters versjon av 1.0 EcoBoost.

Ford har høstet mye suksess med sine EcoBoost-motorer - vi ble imponert av den minste av dem alt for tre år siden.

SPORTSLIGE DETALJER: Det ser ut som en relativt standard Fiesta med unntak av en svært synlig logo i konsollen og på rattet. Vi savner flatbunnet ratt ... Foto: FORD Vis mer


Overboost

Sammenlignet med Fiesta ST har nykommeren 10 prosent mer effekt og 20 prosent mer dreiemoment - 290 newtonmeter. Det er fortsatt 1,6-literen vi snakker om, men den er det Ford kaller spesialkalibrert for mer krefter.

Disse kan for øvrig økes gjennom midlertidig overboost med henholdsvis 15 hestekrefter og 30 newtonmeter, i inntil 20 sekunder.

Fiesta ST200 utnytter det nylig oppgraderte hjulopphenget til Fiesta ST og den elektroniske servostyringen for å forbedre de dynamiske egenskapene.

Samtidig gir en ny bakaksel 27 prosent mer krengningsstivhet. Som Fiesta ST sitter ST200 1,5 centimeter nærmere bakken enn en standard Fiesta.

DET LILLE EKSTRA: Ventilert diffusor, doble enderør og ST-logo viser hvem man har med å gjøre også bakfra. Foto: FORD Vis mer


Alt dette gjør ST200 i stand til å skrelle to tideler av 0-100-tiden, som unnagjøres på 6,7 sekunder.

Men det er kanskje ikke det viktigste. Produsenten opplyser dessuten at takket være en sluttutveksling på 4,06 - ned fra 3,82 i den vanlige ST, går mellomakselerasjonene ned - fra 50 til 100 kilometer i timen i 4. gir trenger ikke ST200 mer enn 5,2 sekunder. Toppfart: 230 kilometer i timen.

De dynamiske egenskapene til Fiesta ST200 skal ifølge Ford også være blitt bedre med forbedret dynamisk kurvekontroll (Torque Vectoring Control - eTVC) og 3-modus elektronisk stabilitetskontroll.

eTVC-systemet legger bremsekraften på det indre forhjulet i sving for å forbedre veigrepet og redusere understyringen uten å tape hastighet.

STÅR I STIL: Spenstige felger og røde kalipere sladrer om høy effekt. Foto: FORD Vis mer
STÅR I STIL: Spenstige felger og røde kalipere sladrer om høy effekt. Foto: FORD Vis mer


Eksklusiv design og spesifikasjoner

ST200 lanseres snodig nok i grått - fargen er spesifikk for modellen og kalles Storm Grey.

Det spesielle ST200-utstyret omfatter blant annet Recaro delskinnsseter med kontrastsøm i grått. Utenom det skal karbonfiberinnlegg i dashbordet samt pedaler og girspak i aluminium bidra til å gi ST200-interiøret særpreg.


På listen over tilgjengelig teknologi nevner Ford:

  • Fords SYNC stemmeaktiverte infotainmentsystem.
  • LED-kjørelys bidrar til at denne bilen blir lagt merke til på veien.
  • En lydsymposer som kanaliserer motorlyd inn i førerhuset for å sikre at den særegne motorlyden, blir en del av kjøreopplevelsen.
  • MyKey, som gjør det mulig for eieren å tilpasse bilens ytelser og noen av dens egenskaper for å beskytte yngre personer som får låne bilen.
  • LES OGSÅ:
    Den råeste! Ford Focus RS 2016 er testet.
    Adskillig mindre heftig - men helt nytt fra Ford i Norge: Test av EcoSport
    Test av nærmeste konkurrent: VW Polo GTI med 192 hester
    Vår test av ferske Ford Mustang!