Foto: Ford
Foto: FordVis mer

Ford Fiesta ST i Frankfurt

FRANKFURT (DinSide Motor): Litt i skyggen av storebror Focus ST har Ford også Fiesta ST Concept på bilutstillingen i Frankfurt.

Ford evner å bygge litt ekstra kjøreglede inn i de fleste av sine europeiske modeller, til og med i moderat motoriserte Fiesta’er og Mondeo’er. Men for de som krever litt ekstra har de også en egen sportsserie ved navn ST. Focus ST gjør i disse dager sin debutbilutstillingen i Frankfurt som helt ferdig produksjonsversjon (og stasjonsvogn).

Men det gjør også Fiesta ST – riktignok fortsatt med tilnavnet Concept. Det dreier seg altså foreløpig om en konseptbil, men alt tyder på at dette blir en virkelig produksjonsbil.

På tide

Faktisk ligger konseptbilen trolig svært tett opptil til den antatte produksjonsversjonen som skal ta over etter forgjengeren som vi testet for over seks år siden. Og etter at dagens Fiesta ble lansert for tre år siden, har det ikke eksistert noen sportsutgave av den velkjørende småbilen.

Kraftig turbomotor

Konseptbilen har en 1,6-liters turbomotor på hele 180 hestekrefter og 240 newtonmeter. Sammenlignet med forgjengerens selvpustende 2,0-liter på 150 hestekrefter og 190 newtonmeter, ser man tydelig hvilken vei motorteknologien har gått de siste årene. Nå er det små og særdeles effektive turbomotorer som gjelder.

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford



Effektiv

Derfor klarer også Fiesta ST 0-100 på under syv sekunder, og har en toppfart på over 220 kilometer i timen. Samtidig skal CO2-utslippet ligger under 140 gram. De litt omtrentlige tallene skyldes at vi fortsatt altså snakker om en konseptbil, men vi tipper produksjonsversjonen vil ligge ganske tett på disse sifrene.

Aggressiv

I tillegg til en heftig motor kommer Fiesta ST naturligvis til å by på klart sportsligere kjøreegenskaper enn vanlige Fiesta. 17-tommers hjul og kraftige Recaro-seter bidrar også til kjøreopplevelsen.

Utvendig ser man tydelig det sportslige preget på stylingen, ikke minst i den aggressive fronten. Samtidig er ikke dette mer spektakulært enn at vi tipper det kun er små detaljer som skiller denne fra produksjonsversjonen.

Når kommer den?

Når denne, etter all sannsynlighet kommer i salg, sies det ikke noe om, men basert på hvor ferdig denne ser ut, tviler vi på om det tar særlig lang tid. Uansett står det flere rivaler klare og venter på den, ikke minst Volkswagen Polo GTI. Vi tipper prisen kommer til å havne i omtrent samme terreng, og da snakker vi i så fall rundt drøye 350.000 kroner.