FIESTA ST i femdørs utgave: De kaller den konsept, men de lurer ikke oss. Omtrent slik blir GTI-killeren fra Ford seende ut. Foto: Ford
FIESTA ST i femdørs utgave: De kaller den konsept, men de lurer ikke oss. Omtrent slik blir GTI-killeren fra Ford seende ut. Foto: FordVis mer

Ford Fiesta ST: GTI-killer

Om bare et par uker skal vi dra til Los Angeles og blant annet ta en titt på denne krabaten.

Det er nemlig i USA denne Fiesta ST med fem dører og en spenstig "GTI"-design skal vises for publikum første gang. Grunnen til det er at tredørs-utgaven ikke skal lanseres der borte, men det er viktig å pleie det amerikanske publikum ved å hausse opp imaget til en bil som er adskillig mindre enn det som er vanlig der borte, og som Ford allikevel håper å gjøre en viss suksess med. Vi snakker naturligvis om den "normale" Fiestaen, og som sagt bare den med fem dører.

Slik sett er norske kunder mer like de amerikanske enn de lenger sør i Europa, hvor tredørsversjonene selger bra.

Morobiler

Vi kjører i disse dager en Citroën DS3 Racing som er noe av det morsomste man kan kjøre i dag uten å måtte selge huset. Fiesta ST mistenker vi kommer til å bli minst like attraktiv i denne klassen, som ikke teller så veldig mange aktører i dag. Lederen er naturligvis VW Polo GTI - som faktisk er like rask fra 0-100 som referansen, storebror Golf GTI. (Les mer om Polo GTI her).

Les også: Ny Ford Focus ST - og en overraskelse

Ford Fiesta ST Concept: The Fiesta ST Concept presents a racing silhouette inspired by global Fiesta race and rally cars currently competing on the world stage. Foto: Ford
**Embargoed until 12:01am EDT, Thurs., Nov. 3, 2011.** Ford Fiesta ST Concept: The Fiesta ST Concept presents a racing silhouette inspired by global Fiesta race and rally cars currently competing on the world stage. Foto: Ford
Ford Fiesta ST Concept: The Fiesta ST Concept presents a racing silhouette inspired by global Fiesta race and rally cars currently competing on the world stage. Foto: Ford
Ford Fiesta ST Concept: The Fiesta ST Concept presents a racing silhouette inspired by global Fiesta race and rally cars currently competing on the world stage. Foto: Ford
FIESTA ST i femdørs utgave: De kaller den konsept, men de lurer ikke oss. Omtrent slik blir GTI-killeren fra Ford seende ut. Foto: Ford
Ford Fiesta ST Concept: The Fiesta ST Concept signals the next step in Ford Motor Companys global performance vehicle strategy and hints at how a future Fiesta ST model might look when it joins the Focus ST in the global small car portfolio. Foto: Ford
Ford Fiesta ST Concept: The Fiesta ST Concept signals the next step in Ford Motor Companys global performance vehicle strategy and hints at how a future Fiesta ST model might look when it joins the Focus ST in the global small car portfolio. Foto: Ford
Ford Fiesta ST Concept: The Fiesta ST Concept signals the next step in Ford Motor Companys global performance vehicle strategy and hints at how a future Fiesta ST model might look when it joins the Focus ST in the global small car portfolio. Foto: Ford
Ford Fiesta ST Concept: The Fiesta ST Concept signals the next step in Ford Motor Companys global performance vehicle strategy and hints at how a future Fiesta ST model might look when it joins the Focus ST in the global small car portfolio. Foto: Ford


Turbo og 180 hester

Hva er så spesifikasjonene på den nye lommeraketten fra Ford? Ingen overraskelse der - det blir samme motorisering som i tredørs-ST som ble vist i Frankfurt, nemlig Fords nye 1.6 Ecoboost, altså en turboladet firesylindret bensinmotor god for 180 hestekrefter.

GTI-rask

Fiesta ST skal greie 0-100 på under syv sekunder (det er både Polo GTI og Golf GTI-tid), og ha en toppfart på over 220 kilometer i timen. Samtidig skal CO2-utslippet ligger under 140 gram. De litt omtrentlige tallene skyldes at vi fortsatt altså snakker om en "konseptbil", men vi tipper produksjonsversjonen vil ligge ganske tett på disse sifrene.

Til neste år?

Bilen ser jo ganske produksjonsklar ut, så det er lov å håpe at vi får se den ferdige produksjonsbilen til neste år. Uansett gleder vi oss: Ford har tidligere vist seg som mestere i å bygge kjøreglade råskinn med forhjulsdrift.

Les også: Test av Ford Fiesta ST fra 2005.