Lavt utslipp kan gjøre underverker for prisen, når Ford Fiesta kommer på markedet senere i år.  Foto: Ford
Lavt utslipp kan gjøre underverker for prisen, når Ford Fiesta kommer på markedet senere i år. Foto: FordVis mer

Ford Fiesta, en miljøvinner?

Med syv modeller under 100 gram CO2-utslipp er det få andre bilmodeller som kan måle seg.

Bilutstillingen i Paris er i gang. Ford åpner standen med å fortelle oss godt nytt om nyeste Fiesta.

Bilen får nå hele syv drivlinjer med et CO2-utslipp på under den magiske grensen på 100 gram. Med dette melder Ford at de regner med å bli best i denne klassen når det gjelder utslipp.

Syv under 100

Alle de syv modellene det er snakk om har et forbruk på mindre enn 0,43 l/mil. Den gjerrigste utgaven, en versjon med ECOnetic Technology, skal ha et forbruk på 0,33 l/mil, noe som gir et utslipp på 87 g/CO2 per kilometer. For øyeblikket er det Toyota Yaris Hybrid som har det klasseledende forbruket og utslippet, med 0,35 l/mil som fasit. Dette er vel og merke på papiret, noe vi har skrevet om tidligere.

Start-Stopp

Av drivstoffbesparende løsninger er blant annet flere av modellene å få med start-stopp system. Dette vil være tilgjengelig på den ordinære 1,0 bensinmotoren, på 1,0 EcoBoost, og på 1,6 TDCi ECOnetic Technology. Alle disse tre slipper ut under 100 g/CO2.

Elektronisk servostyring er også en selvfølgelighet for å få forbruket og utslippet såpass lavt.

Årets Motor er prøvekjørt

Se bilder av nye Ford Fiesta:

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Lavt utslipp kan gjøre underverker for prisen, når Ford Fiesta kommer på markedet senere i år. Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford


Samtidig blir også Fords 6-trinns Powershift girkasse å få i Fiesta, en dobbeltkløtsjet manuell kasse som er automatisert. Dette er rett og slett nødvendig dersom Fiesta skal være å anse som en seriøs konkurrent til VW Polo, som har hatt DSG i lang tid.

Prøvekjørt: Ford B-Max overrasker

Sync og MyKey

Fiesta blir derimot spekket med mange andre løsninger, som blant annet Ford Sync og Ford MyKey. Førstnevnte er et stemmestyrt betjeningssystem for mange av bilens funksjoner og underholdningssystemer. MyKey er en slags foreldrekontroll for bilen som betjenes med en programmerbar tenningsnøkkel. Der kan du programmere hva de yngste i familien kan gjøre med bilen dersom de låner den.

Ford Key gir deg makt

Ny versting

Active City Stop er et av de nye sikkerhetssystemene i nye Fiesta. Som hos flere andre leverandører, er dette et system som skal forhindre kollisjoner og påkjørsler i lave hastigheter. Foruten dette viser Ford også den nye Ford Fiesta ST i Paris. Det er heftigste utgave i Fiesta-familien, en bil som byr på 182 hk, og som dukker opp på markedet i 2013. De øvrige utgavene av Fiesta dukker opp på slutten av året. Priser er foreløpig ikke fastsatt.

Fiesta vil ha følgende motoriseringer når den kommer til Norge:

  • 1,0-liters EcoBoost bensinmotor, 100 og 125 hk (Årets motor 2012)
  • 1,0-liters bensinmotor med 65 og 80 hk
  • 1,5-liters Duratorq TDCi dieselmotor med 75 hk
  • 1,6-liters Duratorq TDCi dieselmotor med 95 hk
  • 1,6-liters Ti-VCT bensinmotor på 105 hk, Powershift

MER FRA BILUTSTILLINGEN I PARIS 2012 HER