Nye Ford Escort vises i denne omgang som konseptbil, men det er ikke vanskelig å se at den ikke er bygget for showets skyld. Denne skal overbevise en stor andel av Kinas 5.500.000 årlige kjøpere av kompaktbiler om å se nærmere på den blå ovalen. Foto: Newspress
Nye Ford Escort vises i denne omgang som konseptbil, men det er ikke vanskelig å se at den ikke er bygget for showets skyld. Denne skal overbevise en stor andel av Kinas 5.500.000 årlige kjøpere av kompaktbiler om å se nærmere på den blå ovalen. Foto: NewspressVis mer

Ford Escort vises i Kina

Hvem skulle trodd det? Ford har fisket frem det gode gamle Escort-navnet igjen.

Husker du Ford Escort? Vel, det er faktisk 15 år siden det tradisjonsrike modellnavnet ble byttet ut med Ford Focus - og en helt ny designretning hos Ford.

Slik gikk det da vi kjørte duell mellom Ford Focus og VW Golf i 1999.

Og mens Focus består og lever i beste velgående, har altså Ford funnet ut at de skal børste støv av Escort igjen. Grunnen til det er, paradoksalt nok, at de ønsker å være visjonære og å tilby "en helt ny type kompaktbil", som det heter i en pressemelding Ford sendte ut i Shanghai den 20. april.

Nye Ford Escort i Shanghai:

Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress
Nye Ford Escort vises i denne omgang som konseptbil, men det er ikke vanskelig å se at den ikke er bygget for showets skyld. Denne skal overbevise en stor andel av Kinas 5.500.000 årlige kjøpere av kompaktbiler om å se nærmere på den blå ovalen. Foto: Newspress


Utfyller Focus

Forklaringen er at videre ekspansjon også for Ford forutsetter et troverdig nærvær på det kinesiske markedet. Der ønsker svært mange biler som setter plass, funksjonalitet og en konservativ design foran sofistikerte linjer og spenstige kjøreegenskaper. Med andre ord: Det er god plass til en bil til ved siden av Ford Focus for å favne videre i det som i dag er verdens viktigste bilmarked. Bare i kompaktklassen selges det 5,5 millioner biler i året - det er flere biler enn det selges totalt i Tyskland og Storbritannia, totalt! Alt i alt ble det i 2012 solgt 19,3 millioner nye biler i Kina.

Det er altså tydelig at Kina er fokusmarkedet (...), men Ford utelukker slett ikke at nye Escort også kan komme hit til Europa.

TEST: Nye Ford Kuga sammenlignet med forgjengeren

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford


Stil uten overdrivelse

Sedankarosseriet er forøvrig det foretrukne i store deler av verden, kanskje spesielt i Kina.

Den stadig voksende kinesiske mellomklassen etterspør flere og flere biler av denne typen, og Fords markedsundersøkelser viser at kundene i målgruppen vil ha en bil som er "stilig", men som verken er pretensiøs eller uttrykker "arroganse". Og det skal være plass til å transportere familie og venner.

Ford Kuga skal få en storebror

Altså snakker vi om en folkelig, men romslig bil med konservativ design. I forhold til Focus er derfor Escort noe forlenget og den dynamiske "kinetic design"-linjeføringen tonet ned endel. Allikevel er bilen gjenkjennelig som en Ford av dagens generasjon,, med en front som minner om den som finnes på Mondeo - riktignok den som er blitt kraftig utsatt og ikke kommer hit før til neste år.

Gigantinvesteringer

Mens Ford må kutte i mer tradisjonelle markeder og er i prosessen med å legge ned fabrikken i Belgia der Mondeo, Galaxy og S-Max ble produsert, skryter de over å ha investert nesten 30 milliarder kroner i Kina siden 2006 og sammen med sin (obligatoriske) kinesiske samarbeidspartner Changan, trappes investeringene ytterligere opp. Ford planlegger å åpne syv nye fabrikker i Asia-markedene bare frem til 2015, hvorav fem i Kina

Litt vesentlig, kanskje, er motoren i en bil. Allikevel: Hva slags motor denne Ford Escort skal utstyres med, har vi dessverre ikke fått vite noe om.