Vis mer

Ford er svanger med B-Max

Max-familien fra Ford får et nytt medlem. Nå er det B-Max som skal på markedet.

Ford har til nå hatt stor suksess med sine Max-modeller. Det hele startet med C-Max, som første gang kom på markedet i 2003. Deretter vare det S-Max som så dagens lys i 2006. Samtidig som andre generasjon C-Max nettopp er kommet på markedet, så viser Ford et tredje familiemedlem. I Geneve viser de nemlig frem B-Max, og det er litt av en raritet.

En sterk klasse

B-Max skal rett inn i klassen hvor Kia Venga, Hyundai iX20, Opel Meriva og Toyota Verso-S befinner seg. I likhet med Opel har også Ford valgt å lage en spesiell dørløsning. I motsetning til Opels såkalte selvmordsdører, så har Ford laget en løsning med skyvedører. Ikke nok med det, men her har de også fjernet hele B-stolpen. Det vil si den oppreiste stolpen som skiller fremre og bakre sidedør. Dette gir en formidabel sideåpning på hele 1,5 meter når alle dørene er lukket opp, og du skal lete lenge etter en bil i dette segmentet med lettere inngang. Vi kan heller ikke se noen dørhåndtak, så mulighetene er tilstede for elektrisk håndtering. Ford bekrefter dessuten at løsningen allerede er klargjort for produksjon.

ALLE NYEHETENE FRA BILMESSEN I GENÈVE

Praktisk som få

Vis mer


Innvendig har du en helt vanlig femseter. Baksetet er delt med 60/40 splitt. Passasjersetet fremme kan også felles frem, og du har da et helt flatt lasterom hele veien i kupeens lengde. Det gir deg en lastelengde på 2,35 meter. Sitteposisjonen er mer høyreist enn i normale B-klasse biler. Her sitter du eksempelvis 11 cm høyere enn i Fiesta. Å slippe å ligge, men heller sitte gjør også plassen for bena til baksetepassasjerene noe bedre. Selve dashbordet kjenner vi igjen fra nye Focus, som også nylig er prøvekjørt. Se ikke bort fra at dette også vil dukke opp på en fremtidig Fiesta.

Sikkerheten da?

Det er lett å tenke sikkerhet når vi ser hva bilen har, rettere sagt ikke har av sidestøtte. Ford lover derimot at løsningen ikke går utover sikkerheten. Det tapte ved B-stolpen er hentet igjen i dørene, er budskapet. Det ligger også i kortene at torsjonsstivheten er bedret kraftig for å håndtere dørløsningen. De er også med på å styrke den delen av karosseriet som er igjen.

Smått er godt

Det er kun en uke siden vi prøvekjørte nye Toyota Verso-S, som skryter på seg å ha det laveste utslippet i klassen. Da har de lukket øynene og latt som om Honda Jazz Hybrid ikke finnes. Ford melder at også B-Max vil bli et snilt alternativ. Den skal blant annet leveres med en 3-sylindret 1-liter EcoBoost som også har start/stopp funksjon. Uten at vi vet utslippet, så er det mye som tyder på at dette kan bli bra, og dermed rimelig. Når får vi se bilen på markedet? Foreløpig er den en konseptbil, men ingen ting av det vi har sett må nødvendigvis fjernes på en produksjonsmodell, og Ford bekrefter at produksjonsfasilitetene er klare.

ALLE NYEHETENE FRA BILMESSEN I GENÈVE

Ford B-Max er til nå mest kjent for å være bilen uten B-stolper. Vis mer