ELBILER: Ford forteller at de i 2020 skal ha 13 hel- eller delelektrifiserte modeller på markedet. Foto: Ford
ELBILER: Ford forteller at de i 2020 skal ha 13 hel- eller delelektrifiserte modeller på markedet. Foto: FordVis mer

Elbiler fra Ford:

Ford elektrifiserer - igjen

Offentliggjør 7 av 13 modeller, men ikke alt nytt er godt nytt når vi snakker om Ford og elektrifisering. 

Allerede for tre år siden etterlyste vi en strategi fra Ford når det gjaldt elektrifisering av bilparken deres. Vi snakker tross alt om merket som ville raskt inn i markedet for elbiler, og derfor kjøpte norske Think i 1999.

Det nærmer seg raskt 20 år siden, og etter den tid har det nærmest vært steindødt.

For rett over et år siden kom det likevel en melding som ga håp. Da fortalte selskapet at de skulle investere over 40 milliarder norske kroner på elektrifisering, samtidig som de meldte at 40 prosent av modellspekteret i 2020 skulle ha en eller annen form for elektrifisering.

Nå drypper det ytterligere informasjon om planene, uten at vi spretter sjampisen av den grunn.

Offentliggjør 7 av 13 modeller

Ford forteller nå at de i 2020 skal ha 13 hel- eller delelektrifiserte modeller på markedet. For det første, dette er et stykke unna de 40 prosentene som tidligere er annonsert, og det blir ikke bedre når vi ser hvilke syv modeller det er snakk om.

De syv globale elektrifiserte bilene som ble annonsert i dag er:

  1. En helt ny helelektrisk liten SUV, som kommer i 2020, utviklet med en rekkevidde på minst 482 km, som skal bygges på Flat Rock fabrikken og selges i Nord-Amerika, Europa og Asia. Dette er den mest spennende modellen av de syv som nå er lansert.
  2. En hybridbil som vil lanseres i 2021 og som vil bygges på Flat Rock fabrikken. Et høyt volum av disse selvkjørende bilene er beregnet for kommersiell bildeling, med start i Nord-Amerika. Ettersom en stor del av disse skal gå i flåte – og blir prioritert for Nord-Amerika – kan denne nærmest utelukkes for det europeiske markedet.
  3. En hybridversjon av bestselgeren F-150 pickup - med høy trekkraft og nyttelast - vil være tilgjengelig i 2020 og solgt i Nord-Amerika og Midtøsten. Denne vil bygges på Fords fabrikk i Dearborn.
  4. En hybridversjon av den Mustang vil levere krefter fra en V8-motor med økt dreiemoment ved lave turtall. Mustang Hybrid, vil også bygges på Flat Rock fabrikken i Michigan, lanseres i 2020 og vil først være tilgjengelig i Nord-Amerika. Dermed ser det ikke ut til at vi vil få se en hybridutgave av denne generasjonen Mustang for salg i Norge, eller Europa for den saks skyld.
  5. To nye, hybrid-politibiler. En av de to nye hybrid-politibilene vil bli bygget i Chicago, og begge vil bli tilpasset med politiets eget utstyr ved Fords modifikasjonssenter for politikjøretøy i Chicago. Disse vil åpenbart ikke han noen relevans utenfor Nord-Amerika.
  6. En Transit Custom plug-in hybrid vil lanseres i Europa i 2019 og den er utviklet for å bidra til å redusere driftskostnader og bedre drivstofføkonomien. Dette blir dermed den eneste elektrifiserte modellen, i tillegg til den lille SUV-en, fra Ford som har relevans for Europa i overskuelig fremtid.
ELEKTRISK: Vi har tidligere omtalt elektrisk Transit. Nå kommer Transit Custom som ladbar hybrid. Foto: Produsenten Vis mer

Alt i alt utgjør de annonserte modellene med andre ord svært liten nytteverdi for Europa. Vi får en helelektrisk liten SUV i 2020, og en Transit Connect som ladbar hybrid i 2019. Resten er enten forbeholdt det amerikanske markedet, eller er spesialmodeller som heller ikke har noe her å gjøre.

Dermed ender vi opp med det samme som vi gjorde for tre år siden:

Å fortsatt etterlyse elektrifiserte modeller fra Ford, ment for vår del av markedet.

Les også:
Ford C-Max Hybrid gir hodebry
Hørt om den elektriske Ford Transit Connect?
Vi har testet Ford Focus Electric