C-Max Hybrid har fått en enorm skyggeside.  Foto: Ford
C-Max Hybrid har fått en enorm skyggeside. Foto: FordVis mer

Ford C-Max Hybrid gir hodebry

Ford har feilberegnet, og må gi kundene penger tilbake.

Bilenes drivstoff-forbruk er et hett tema i disse tider, og noen mener blant annet at bilprodusentene oppgir feil forbruk. Derfor er en ny måleform under utarbeiding, og det er til dels bransjen selv som etterlyser den. Den eksisterende normen er en laboratoriemåling som viser seg å stemme dårlig med den type kjøring hvermansen bedriver, og fåtallet av oss klarer bruke så lite drivstoff som bilprodusentene oppgir.

Denne kontroversen fører nå blant annet til at Ford må punge ut til amerikanske bilkunder.

Prøvekjørt: Ford Focus Electric

Målt feil bil

Etter å ha lovet for mye om hvor langt Ford C-Max Hybrid kan kjøre per gallon med bensin, har selskapet måttet nedjustere tallet kraftig. Tidligere het det at C-Max Hybrid kunne kjøre 47 miles per amerikanske gallon, hvilket tilsvarer 75,6 km på 3,79 liter bensin. Etter utallige klager har Ford måttet krype til korset med unnskyldningen om at de faktisk aldri har målt C-Max. De har derimot kalkulert seg frem til et forbruk etter å ha gjort fysiske tester med Ford Fusion, som er en helt annen bil.

Ford nedjusterer derfor tallene med rundt 8,5 prosent, fra 47 til 43 miles per gallon. Distansen man kan kjøre per gallon er med andre ord lavere. Etter at saken ble kjent har derimot noen høye herrer i Ford gjort sine egne fysiske tester ute i felten. De klarte aldri å kjøre lenger enn 35,4 miles per gallon, vel å merke ifølge kjørekomputeren, som ikke uten videre kan tillegges full rettferdighet.

Resultatet av rotet er at Ford USA sender en sjekk på 550 dollar (rundt 3.300 kroner) til de som har kjøpt C-Max Hybrid, og 325 dollar (cirka 1.900 kroner) til de som har leaset. I tillegg endrer de selvfølgelig spesifikasjonene på bilen, slik at tallene blir riktig - eller riktigere.

Det er solgt hele 32.000 biler i USA, så den totale erstatningssummen vil ligge på rundt 80 millioner kroner.

C-Max blir strømførende

Søt musikk?

At Ford nå må betale tilbake penger til kundene kan låte som søt musikk i ørene til blant annet norske kunder, men det kan også føre til en kalddusj. Dersom vi plutselig får et hopp i oppgitt forbruk på eksempelvis ti prosent, så vil de offisielle tallene for utslipp øke tilsvarende. Den eneste som kan gni seg i hendene av dette er finansministeren, som dermed kan se et hopp i avgiftsinntektene, all den tid utslippet er med på å bestemme engangsavgiften for nye biler.

Med andre ord, riktig oppgitt forbruk høres positivt ut, men det vil samtidig svi for lommeboka til den enkelte kunden.

Foto: Ford Vis mer


Ford ikke alene

Nå er det heldigvis vedtatt at de totale bilinntektene til Staten skal stå på stedet hvil. Det betyr indirekte at bilavgiftene kan bli satt ned dersom det begynner å renne inn for mye penger etter en eventuell forbruksjustering, men det er det vanskelig å si noe sikkert om.

I USA er det litt mer øye for øye og tann for tann. Hyundai måtte for et par år siden innrømme å ha oppgitt feil forbruk på bilene sine, og måtte pent betale kundene en erstatning noenlunde lik det de har tapt på å kjøpe den ekstra bensinen.

Dette er lillebror B-Max

.