Foto: Ford
Foto: FordVis mer

Ford C-Max blir strømførende

Ford C-Max har knapt rukket å nå Norge før nye versjoner lanseres, nå også på strøm.

Ford fornekter seg ikke på bilmessen i Detroit, og gjør diskusjonene om alternative drivverk til skamme. De kjører rett og slett helgardering. For hva skal du velge dersom du er i markedet for en Focus eller flerbruksbilen C-Max. Til nå har valget stått mellom bensin eller diesel, men nå har Ford vist frem to interessante alternativer til. Ford C-Max Hybrid er en ren hybridbil, og C-Max Energi en plug-in hybrid. Den ordinære Focus Electric lanseres samtidig som en ren elbil. Kristian Valens uttrykk ”alle skal få” har dermed fått en mening.

Les prøvekjøringen av C-Max og Grand C-Max

Tre versjoner snart klare

I USA er Ford Focus Electric lansert allerede, og den vil være på markedet i Europa i løpet av året. C-Max Hybrid og C-Max Energi vil begge komme på markedet i Europa i 2013, og skal bygges på Fords fabrikk i Valencia i Spania. Forskjellen på en hybrid og en plug-in hybrid kan enkelt forklares med at en plug-in også kan lades fra stikkontakten. På den måten kan den fungere som en ren elbil, avhengig av batterikapasitet og forbruk. I større grad enn den ordinære hybridversjonen, så kan den kjøres som en helelektrisk bil i områder hvor dette påkreves. I Norge har vi ikke slike områder ennå, men det vil helt sikkert komme.

En helelektrisk stasjonsvogn på vei.

Se bildene:

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
C-Max Hybrid har fått en enorm skyggeside. Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
The C-MAX Hybrid is a next-generation full hybrid version of the five-passenger multi-activity vehicle and is targeted to deliver better fuel economy than Ford Fusion Hybrid, the most fuel-efficient sedan in America. It also leverages the companys powersplit hybrid architecture and uses a lighter, smaller lithium-ion battery system. (1/10/2010) Foto: Ford
The C-MAX Hybrid is a next-generation full hybrid version of the five-passenger multi-activity vehicle and is targeted to deliver better fuel economy than Ford Fusion Hybrid, the most fuel-efficient sedan in America. It also leverages the companys powersplit hybrid architecture and uses a lighter, smaller lithium-ion battery system. (1/10/2010) Foto: Ford
The C-MAX Hybrid is a next-generation full hybrid version of the five-passenger multi-activity vehicle and is targeted to deliver better fuel economy than Ford Fusion Hybrid, the most fuel-efficient sedan in America. It also leverages the companys powersplit hybrid architecture and uses a lighter, smaller lithium-ion battery system. (1/10/2010) Foto: Ford
The C-MAX Hybrid is a next-generation full hybrid version of the five-passenger multi-activity vehicle and is targeted to deliver better fuel economy than Ford Fusion Hybrid, the most fuel-efficient sedan in America. It also leverages the companys powersplit hybrid architecture and uses a lighter, smaller lithium-ion battery system. (1/10/2010) Foto: Ford
The C-MAX Hybrid is a next-generation full hybrid version of the five-passenger multi-activity vehicle and is targeted to deliver better fuel economy than Ford Fusion Hybrid, the most fuel-efficient sedan in America. It also leverages the companys powersplit hybrid architecture and uses a lighter, smaller lithium-ion battery system. (1/10/2010) Foto: Ford
Foto: Ford


Lettere batterier

C-Max Hybrid er en fullhybrid som skal gi bedre drivstofføkonomi enn deres beste hybrid i dag. Til nå har dette vært Ford Fusion. C-Max Energi skal få en total rekkevidde på 80 mil til sammen, når strøm og drivstoff er brukt opp. De nye delelektriske bilene vil benytte lithium-ion batterier, som i forhold til nikkelmetallhydrid er lithium-ion 25-30 % mindre, og opp mot 50 % lettere. I USA anbefaler Ford en omformer til 240 volt når batteriene skal lades. Det problemet slipper vi i Norge, hvor vi har 240 volt i utgangspunktet. Dette er naturlig nok gjeldene for plug-in versjonen og Focus Electric. C-Max Hybrid har ingen ladefunksjon, annet enn fra kjøreturen.

Focus blir ny.

MyFord Mobile

I likhet med de fleste andre som lanserer elektriske biler for tiden, så har også Ford laget applikasjoner til smarttelefoner. Det betyr at du kan både styre og holde oversikt over bilens ladesystemer mens den står parkert. Du kan også sette på varme- eller kjølefunksjoner i kupèen, avhengig av hvilken årstid det er. I app’en får du også oversikt over hvor lang rekkevidde du har med den tilgjengelige strømmen du har på batteriet. Dette gjør det mulig å styre bruken av bilen på en helt annen måte.

Kanskje denne SUV'en kommer på strøm?

En ny trend

Trenden med at elektromotoren finner veien inn i biler som er litt større enn en tråbil kan vi heldigvis venne oss til. Det betyr at fleksibiliteten og brukervennligheten på elbiler blir eksakt like god som om bilene skulle være bestykket med forbrenningsmotorer. I starten må vi selvfølgelig akseptere en noe kortere rekkevidde, men dette kommer til å ta seg raskt opp i takt med utviklingen. De nye Ford C-Max’ene er gode eksempler på dette.