De overlegent smarteste bilene i kompaktklassen: Fra venstre, Ford B-Max og Opel Meriva. Foto: KNUT MOBERG
De overlegent smarteste bilene i kompaktklassen: Fra venstre, Ford B-Max og Opel Meriva. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Ford B-Max mot Opel Meriva

De er kompakte, men romslige - og byr på uvanlige dørløsninger. Vi har sammenlignet dem.

Vi har kjørt sammenligningstest mellom markedets to mest geniale produkter i kategorien små/kompakte personbiler. Vi kommer her til å oppsummere de to konkurrentenes sterke og svake sider, for så å kåre en vinner. For mer detaljer om hver av dem, oppfordrer vi leseren til å klikke seg inn på de individuelle testene:

  • Opel Meriva

  • Ford B-Max
  • For å gjøre sammenligningen mer gyldig, kjørte vi den samme Meriva-versjonen om igjen (bortsett fra at den denne gangen var utstyrt med automatgir), på samme dag og på samme føre som B-Max.

    Disse to bilene har hver sin geniale dørløsning, som gjør adkomst og innlasting til en lek. Ford har dratt den enda lenger ved å kutte ut B-stolpen og er dermed uovertruffen på det området. Foto: Knut Moberg Vis mer


    Kompakte fleksibiler

    Begge disse bilene plasserer seg i den minste fleksibilklassen der vi kan nevne konkurrenter som den romslige Citroën C3 Picasso, Toyota Verso S/Subaru Trezia, Hyundai ix20/Kia Venga og de mindre Honda Jazz og Mitsubishi Colt, selv om de to sistnevnte blir mer utpregede småbiler - om enn relativt romslige og fleksible.

    Ingen av de nevnte bilene kan imidlertid måle seg med våre to duellanter når det gjelder nyskapende løsninger.

    Burde selge langt bedre

    Og etter testen kan vi ikke fri oss fra å tenke at disse bilene hadde fortjent å bli oppdaget av langt flere. I registreringsstatistikken for 2012 kommer ingen av dem engang med blant topp 100. I Ford B-Max' tilfelle er det sannsynligvis fordi den bare hadde tre registreringsmåneder (124 registrert i 2012 hvorav 35 i desember), men Opel Meriva hadde et fullt salgsår og greide likevel ikke bedre enn 284 registreringer hvorav ti i desember...

    Noe falmet

    Ford og Opel er historisk sett to av Norges ledende bilmerker, men har de siste årene overlatt dominansen i markedet til Volkswagen og Toyota. Særlig Opel har falt kraftig på salgsstatistikkene de siste årene, uten at vi kan se noen god grunn til det når det gjelder produktene de tilbyr; Opels modellutvalg er moderne, variert og attraktivt.

    Smart fra Opel

    HØYVERDIG: Førermiljøet i Opel Meriva gir et godt kvalitetsinntrykk og er rasjonelt i sin layout. Foto: Knut Moberg Vis mer


    Den ene av dagens duellanter er et godt eksempel på det. Opel Meriva er på mange måter en genial bil. Dette er en karakteristikk vi i sin tid ga første generasjon Meriva, som introduserte flerbrukskonseptet på en nyskapende måte i småbilsegmentet. Som første mini-fleksibil konkurrerte den rundt 2004 med sterke argumenter mot de smartere blant småbilene som Honda Jazz og Mitsubishi Colt.

    Generasjon 2, som vi har med å gjøre her, kom på markedet i 2010 og den er både større og enda smartere. Den vakte spesielt oppsikt med sine bakdører hengslet i bakkant som har vist seg svært praktiske i bruk det være seg med barn og/eller handleposer eller annen last som skal inn og ut.

    Smart fra Ford

    Moderne, men ikke helt optimalt førermiljø i B-Max. Litt mer trangbodd enn i Meriva. Men Ford har et imponerende utstyrsutvalg. Foto: Knut Moberg Vis mer


    Ford B-Max er på sin side noe helt nytt fra den kanten, et nytt fleksikonsept som ikke har noen direkte forløper. (Europeiske Ford Fusion, basert på forrige generasjon Fiesta, lar vi uten savn gå i glemmeboken.) B-Max derimot, er nyskapende og introduserer som tilsvar til Merivas innovasjon den smarteste dørløsningen vi til nå har sett.

    Ny standard

    Opel Meriva og Ford B-Max har det til felles at de setter en ny standard i den klassen vi har kalt mini-fleksibiler. Vi kommer heretter til å droppe prefikset "mini", for begge har vokst seg ut av småbilsegmentet selv om Fiesta-baserte Ford B-Max med sine 408 centimeter er kortere enn bilene i kompaktsegmentet ("Golf-klassen"). Opel Meriva på sin side er i kjernen av kompaktklassen med sine 429 centimeter.

    ENESTÅENDE: Adkomsten til Ford B-Max' indre er oppsiktsvekkende lett. Velkommen inn! Dessverre mangler baksetet reguleringsmuligheter. Foto: Knut Moberg Vis mer


    Større Opel

    I det hele tatt er Opel Meriva en del større enn Ford B-Max; i tillegg til en 21 centimeters lengdefordel har den også en fordel på seks centimeter i bredden - 181 centimeter mot 175.

    Et av hovedpoengene med slike fleksibiler er selvsagt rommelighet i forhold til ytre dimensjoner og dermed plassutnyttelse. Faktorer som gjør det mulig å effektivisere denne utnyttelsen er blant annet akselavstand og høyde. B-Max og Meriva er omtrent like høye - rundt 160 centimeter. Akselavstanden gir i likhet med de ytre dimensjonene nok en fordel til Meriva. 264 centimeter mot Fordens 249 gir den en bedre mulighet til god utnyttelse av interiøret.

    Minimal diesel mot maksimal bensin

    Vi kjørte Opel Meriva med en 1.4-liters turboladet bensinmotor som yter 120 hestekrefter, kombinert med automatgirkasse. "Vår" Ford B-Max var levert med en 1.6 TDCI dieselmotor i 95-hestersvariant og femtrinns manuell girkasse. Men B-Max er også tilgjengelig med en 120-hesters bensinmotor, og det dreier seg om en versjon av den meget gode 1.0 3-sylindrede turbomotoren vi tidligere har testkjørt både i Ford Focus og i Ford Fiesta. Opel Meriva er for øvrig selvsagt også tilgjengelig med dieselmotor - i varianten 1.3 CDTi, også den med 95 hestekrefter.

    PRAKTISK: Men Meriva er ikke fullt så åpen som B-Max. Derimot er både plass og fleksibilitet bak bedre. Foto: Knut Moberg Vis mer


    Ford noe sprekere

    Ellers kan B-Max leveres med en 100-hestersversjon av bensinmotoren og en 105-hestersversjon av dieselmotoren. Meriva på sin side tilbys med en 1.7-diesel på 110 hester og en 100-hestersversjon av 1,4-liters bensinmotor. Med andre ord: De matcher hverandre temmelig nøyaktig på motorer. Jevnt over er B-Max hakket sprekere da den veier cirka 100 kilo mindre. Dessuten er spesielt Fords nye bensinmotor en mer effektiv motor en Opels 1,4-liter.

    Marginalt rimeligere Ford

    På spørsmålet om hvilken av disse to som gir mest bil for pengene er det vanskelig å gi et klart og bastant svar, da mye avhenger av hvilket utstyr man velger å krysse av for. Testbilene var både forskjellig motorisert og hadde ulik spesifikasjonsgrad. Det viser seg likevel at med tilsvarende motorisering og noenlunde likt utstyrt, blir prisnivået omtrent det samme, med en fordel på et par-tre tusenlapper til Ford.

    Ford kjører ellers en aggressiv utstyrspolitikk om dagen og på B-Max tilbys både Active City Stop og Ford Sync. (Disse systemene er for øvrig nå også tilgjengelige på den nye generasjon Ford Fiesta).

    Les om vår testkjøring av oppgraderte Ford Fiesta her!

    Opel Meriva vinner

    Selv om vi finner dørløsningen i B-Max enda mer genial enn den i Meriva, når ikke Forden helt opp i totalvurderingen. Vi finner at Opel Meriva scorer høyest på komfort, kvalitetsfølelse, plass og seteløsning. Når den i tillegg kjører så pass bra som den gjør - den ligger ikke langt bak Ford B-Max, som har meget gode og på grensen til underholdende kjøreegenskaper - blir det Opel som trekker det lengste strået i denne duellen.

  • Opel Meriva

  • Ford B-Max
  • Disse to bilene har hver sin geniale dørløsning, som gjør adkomst og innlasting til en lek. Ford har dratt den enda lenger ved å kutte ut B-stolpen og er dermed uovertruffen på det området. Foto: Knut Moberg
    De overlegent smarteste bilene i kompaktklassen: Fra venstre, Ford B-Max og Opel Meriva. Foto: KNUT MOBERG
    Moderne, men ikke helt optimalt førermiljø i B-Max. Litt mer trangbodd enn i Meriva. Men Ford har et imponerende utstyrsutvalg. Foto: Knut Moberg
    HAVNER HÅRFINT FORAN: Opel Meriva drar fordel av sine større dimensjoner, sin gode komfort og høye grad av fleksibilitet. Prismessig kommer den bare marginalt dårligere ut. Ford B-Max har dog den beste dørløsningen og kjører en anelse bedre. Den er mindre, men plassutnyttelsen imponerer og den oppleves ikke veldig mye trangere. Foto: Knut Moberg
    HØYVERDIG: Førermiljøet i Opel Meriva gir et godt kvalitetsinntrykk og er rasjonelt i sin layout. Foto: Knut Moberg
    Foto: Knut Moberg
    ENESTÅENDE: Adkomsten til Ford B-Max' indre er oppsiktsvekkende lett. Velkommen inn! Dessverre mangler baksetet reguleringsmuligheter. Foto: Knut Moberg
    Foto: Knut Moberg
    Foto: Knut Moberg
    Foto: Knut Moberg
    PRAKTISK: Men Meriva er ikke fullt så åpen som B-Max. Derimot er både plass og fleksibilitet bak bedre. Foto: Knut Moberg


    Nøkkeldata

    (For flere tekniske data, se de individuelle testene)
     Opel MerivaFord B-Max
    Pris fra223.400 kr221.700 kr
    Lengde429 cm408 cm
    Bredde181 cm175 cm
    Høyde161 cm160 cm
    Akselavstand249 cm264 cm
    Bagasjerom400 l304 l
    Tankvolum54 l48 l
    Motor, testbil1.4 bensin 120 hk1.6 diesel 95 hk
    Egenvekt testbil1.318 kg1.235 kg
    Tilhengervekt575 kg1.050 kg