<b>VOLVO XC90 T8:</b> Stor SUV med 400 hestekrefter og et forbruk på 0,21 liter per mil. Kan det være mulig, eller er det et resultat av kreativ matematikk?  Foto: Fred Magne Skillebæk
VOLVO XC90 T8: Stor SUV med 400 hestekrefter og et forbruk på 0,21 liter per mil. Kan det være mulig, eller er det et resultat av kreativ matematikk? Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Forbruket bestemmer prisen

Kunstig lave forbrukstall gir bilene for lav avgift. Og "alle" er klar over det.

I går ble mange av punktene rundt bil i det reviderte statsbudsjett lekket ut. Lekkasjene har gitt flere av bilimportørene et ekstra bredt smil om munnen, og det med god grunn.

Men ikke alt er rosenrødt, spesielt ikke om vi ser nærmere på de ladbare hybridene.

For la oss kalle en spade for en spade. Som vi tidligere har fortalt, så beregnes avgiftene på disse bilene på et urealistisk grunnlag. Dette ser slettes ikke ut til å bli bedre dersom ryktene rundt de nye avgiftene blir en realitet.

Feil oppgitt forbruk gir feil avgift

Det er en kjent sak i bransjen at metodene for å måle forbruket på hybrider og ladbare hybrider slår unaturlig gunstig ut. Dette skyldes først og fremst at bilene skreddersys til målestandarden som setter det offisielle forbruket, og International Council on Clean Transportation (ICCT) er enige.

Det ville gjort langt mer nytte for miljøet dersom bilene hadde blitt optimalisert for flertallet av kundenes bruksmønster, og at det var dette som ble oppgitt.

Standarden, som i dag kalles NEDC (New European Driving Cycle), er ikke så ny lenger, og derfor besluttet å være så skjev at den skal fornyes. Denne skjevheten gir i dag utslag i feil avgift, på grunn av feil grunnlag.

Mange av produsentene vi har snakket med forteller også at målesyklusen faktisk er et hinder for dem i å oppnå et enda lavere forbruk i praksis. De er likevel gjennom EU-syklusens målestandard tvunget til å gå justere seg inn etter en standard de mener ikke er den optimale.

Gode eksempler

LADBAR HYBRID: Bruker Audi A3 e-tron 0,15 liter per mil? Våre tester forteller noe helt annet. Foto: Audi Vis mer


Vi finner et godt eksempel på en ladbar hybrid med oppsiktsvekkende lavt forbruk i nye Volvo XC90 T8. Dette er en ladbar hybrid hvor den kombinerte effekten oppgis å være 400 hestekrefter. Noen linjer lenger ned i spesifikasjonene kan vi lese at forbruket er oppgitt til 0,21 liter per mil. I Norge har 20 prosent av de over 1000 kundene bestilt nettopp T8-utgaven.

Vi har kjørt bilen, men foreløpig ikke fått testet det faktiske forbruket, noe vi kommer tilbake til.

Dobbeltkommuniserer

Et annet godt eksempel finner vi i Audi A3 e-tron, også dette en ladbar hybrid. Her fører Audi en dobbeltkommunikasjon om forbruket, for NEDC-testene som danner grunnlag for beregnet avgift oppgir forbruket til å være 0,15 liter bensin per mil.

I brosjyren sier de likevel at bilen med fullt batteri og full bensintank har en rekkevidde opp til 94 mil. Med tillegget «opp til» betyr dette at 94 mil er i beste fall.

Når vi samtidig vet at bilen har en bensintank på 40 liter, så regner vi dette enkelt om til å bli 0,42 liter per mil – i beste fall.

Dette forbruket henger også bedre sammen med våre egne tester, hvor vi opplevde 0,54 l/mil med blandet kjøring og lademønster.

Og Volvo og Audi er ikke alene

Men vi må få rette en unnskyldning til både Volvo og Audi, for de to nevnte bilene vi her har nevnt er bare to aktuelle eksempler. For de er definitivt ikke alene.

Året 2015 er, som vi tidligere har fortalt, året hvor ladbare hybrider gjør sin inntreden i markedet.

BMW kommer med ladbar 3-serie og X5, Porsche kommer med ladbar Macan, Mitsubishi forteller at de noe senere kommer med en ladbar ekvivalent til ASX, Mercedes-Benz skal levere både S-klasse og C-klasse med kabel, og sånn kunne vi holdt på, for listen er lang.

Og fellesnevneren for alle ladbare hybrider er at alle produsentene oppgir forbruk etter den samme målenormen.

Ikke etter reelt forbruk, men den oppgitte testsyklusen, som ikke er relevant for flertallet av kundene. Også vanlige hybrider er blitt satt under lupen, og i USA måtte Ford rett og slett betale kunder penger tilbake, etter å ha oppgitt feil forbruk.

Bruksmønteret avgjør

Det er få gode undersøkelser på markedet som forteller om bruksmønsteret for ladbare hybrider. Med elbiler er bruksmønsteret såre enkelt. Lader du ikke bilen, får du ikke kjørt. Med ladbare hybrider er situasjonen en helt annen. Du kan kjøre så lenge du har drivstoff på tanken.

Hva mener du?

Er det greit at biler får lavere priser på feil grunnlag? (Avsluttet)
Nei, dette er ikke greit(61%) 1597
Ja, dette er helt greit(37%) 961
Vet ikke(2%) 46
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hovedspørsmålet er derfor: Blir bilene ladet så snart det lar seg gjøre, eller lades de ikke i det hele tatt?

Svaret er avgjørende for hvor miljøvennlige slike ladbare hybrider egentlig er. Jo oftere bilene lades, jo mindre fossilt drivstoff vil de bruke.

Dersom bilene ikke lades gjennom stikkontaktene i det hele tatt, så blir de miljøsvin sammenlignet med hva det oppgitte forbruket forteller at de er. Dette fordi bilene veier langt mer enn tilsvarende biler som leveres uten elmotor, batteripakke, kabler og styringssystemer.

Eksempelvis oppgir Audi at A3 e-tron veier 305 kg mer enn en tilsvarende A3 uten disse fasilitetene.

Dette er vekt som du alltid må dra rundt på, og før du i det hele tatt får noen miljøgevinst på en ladbar hybrid, så må du først spare inn det du forbruker ekstra som en følge av den ekstra vekten. Først etter dette starter den reelle miljøgevinsten.

Men uavhengig av dette, om vi får tippe, så er det antagelig ingen som over tid vil kunne vise til at de har kjørt A3 e-tron på 0,15 l/mil, eller en XC90 T8 på 0,21 l/mil.

Forbrukerne nyter likevel godt av at bilene avgiftsbelegges på disse tallene, for med lavere avgift blir det lavere butikkpriser.

Kort fortalt, så er altså bilbransjen, myndighetene og kundene med på et gigantisk kollektivt selvbedrag, bevisst og i full åpenhet, for alle involverte parter er klar over situasjonen.

Men hvem vil vel gjøre noe med det?