Forbrukerrådet: - Gjør noe med det

- Her er det en manglende forsikringsdekning som kanskje ikke alle er klar over. Det er et problem, sier Paal Bjønness, juridisk rådgiver i Forbrukerrådet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Som forsikringskunde spiller det liten rolle for meg om bilen min blir påkjørt når den står parkert eller når den står i et lyskryss. Jeg har det samme behovet for forsikring i begge tilfeller, sier Bjønness.

Han mener det er viktig at bransjen informerer sine kunder om vilkårene knyttet til bulker utført av ukjent skadeutøver.

- Det er allment kjent at mange først gjør seg kjent med forsikringsvilkårene når skaden har skjedd. Fordi denne typen skader må antas å opptre relativt hyppig, er det viktig at det informeres klart og tydelig om at det er knyttet egenandel og bonustap til dem, sier han.

Utfordring

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Bjønness velger å sende følgende oppfordring til de norske skadeforsikringsselskapene.
- Det bør være en utfordring for bransjen at den nå etablerer produkter som også innbefatter denne typen risiko. Om man velger å satse på en generell ordning à la den svenske, eller om man satser på å gi et tilbud til den enkelte bileier, er ikke det sentrale. Det sentrale er at kundene får klar informasjon og mulighet til å forsikre seg mot denne typen skader, sier Bjønness.