<B>VARSLER SAK: </B>Tesla har fått frist til 1. august med å endre markedsføringen. Hvis ikke, kan det vanke bøter. Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
VARSLER SAK: Tesla har fått frist til 1. august med å endre markedsføringen. Hvis ikke, kan det vanke bøter. Foto: Jamieson Pothecary / AutofilVis mer

Forbrukerombudet vil bøtelegge Tesla

«Villedende markedsføring», mente Forbrukerombudet. Men Tesla har gitt blaffen. Nå blir det oppgjør i Markedsrådet - med varsel om tvangsmulkt.

Etter flere klager fra forbrukerne, ba Forbrukerombudet at Tesla endret hvordan de markedsfører bilprisene og låneavtaler på nettsidene sine.

Til tross for flere brev og møter, har det ifølge en pressemelding fra Forbrukerombudet «ikke blitt oppnådd frivillig ordning».

LES OGSÅ: Mener Tesla lurer kundene

På nettsidene til Tesla kan man klikke seg inn på siden «Design Studio» for å få tilbud på forskjellige Tesla-modeller.

«Konstruert beløp»

Forbrukerombudet mener det mangler vesentlig informasjon om kredittkostnader på denne siden, blant annet ved at månedlige avdragsgebyrer ikke er inkludert i månedsprisen på lånet.

I tillegg har Forbrukerombudet bedt Tesla om å gjøre endringer i bruken av «Inkludert drivstoffbesparelser», som er et konstruert beløp der det er trukket fra drivstoffbesparelser og andre besparelser for elbil-eiere over en periode på fem år.

Forbrukerombudet mener Tesla markedsfører prisene sine på en måte som er egnet til å villede forbrukerne. Her kan du lese brevet fra Forbrukerombudet til Tesla.

LES OGSÅ: Tesla i hardt vær

Frist til 1. august

Tesla har ikke endret markedsføringen, og er nå varslet om at Forbrukerombudet vil be Markedsrådet fatte vedtak om tvangsmulkt i saken.

Tesla er bedt om å gi en tilbakemelding til Forbrukerombudet innen 1. august dersom de har ytterlige informasjon.

Dinside har vært i kontakt med Tesla i Norge:

- Tesla er i dialog med Forbrukerombudet om hvordan vi skal presentere prisene på nettstedet vårt, og hvordan vi kan følge veiledningen fra Forbrukerombudet i dette henseende. Oppdateringen av nettstedet er en pågående prosess, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla.

LES OGSÅ:
Kjøpte Tesla Model S - fikk bot for høyt utslipp

12.200 Model S kansellert