HVOR MYE ER BILEN VERDT? Forbrukerombudet og KNA kritiserer bilprisnorge.com og carprice.no for å ikke oppgi priser før handelen er i boks.<br>Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
HVOR MYE ER BILEN VERDT? Forbrukerombudet og KNA kritiserer bilprisnorge.com og carprice.no for å ikke oppgi priser før handelen er i boks.
Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Hvor mye er bilen verdt?

Forbrukerombudet advarer mot tjeneste på nettet

Carprice.no eller Bilprisnorge.com kritiseres for å ha lurt penger fra norske forbrukere.

Hva? Koster det 199 euro nå? Sist uke var det 139 ...

Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet, med ansvar for blant annet e-handel, direktemarkedsføring og nettsvindel, advarer mot et selskap som tilbyr nordmenn taksering av biler på nett.

Selskapet som blant annet står bak tjenesten carprice.no er nemlig igjen på banen. Nå også under navnet bilprisnorge.com.

På disse to nettsidene tilbys nordmenn å få taksert pris på biler - men til en skjult pris, mener Forbrukerombudet.

- Vi overdriver ikke når vi sier at dette selskapet har dratt det for langt i en årrekke, sier Hovde Skjelbostad til Dinside.

UTYDELIG: Slik ser forsiden til carprice.no ut. Det er ikke lett å se at det koster 199 euro for prisvurdering av bilen. Klikk på bildet for full størrelse. Skjermdump: carprice.no Vis mer

Mange som klager

Forbrukerombudet har ifølge fagdirektøren mottatt 23 formelle klager på carprice.no og bilprisnorge.com det siste halvannet året. I tillegg har de fått en rekke klager på andre bilvurderingstjenester fra Estland, i tidsrommet 2001 til 2011.

Disse klagerne reagerer på at det kommer svært dårlig fram at man har måttet betale 139 euro, når man trykker på bestillingsknappen. Flere sier også at de har mottatt betalingskrav fra selskapet, uten at de har vært i kontakt med dem.

Og denne uken har altså prisen gått opp til 199 euro - nærmere 2.000 kroner - per vurdering.

REAGERER: Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet. FOTO: Kimm Saatvedt/Forbrukerombudet Vis mer

- Hovedproblemet er at tjenestene koster penger, uten at dette kommer tydelig fram på nettsiden, forteller Hovde Skjelbostad.

- At de nå også plutselig har forandret prisene, illustrerer noe av problemet. Det skjer endringer på hjemmesidene relativt ofte, forklarer hun.

Grå skrift på svart bakgrunn

Allerede på forsiden av de nevnte nettsidene gjennomføres «handelen», etter at man har oppgitt registreringsnummer på bilen, samt epost og telefonnummer.

DYRT: Det er nærmest umulig å se hva prisen for denne tjenesten er. Skjermdump: bilprisnorge.com Vis mer

Tidligere har slike tjenester ofte vært gratis på nett.

Også på carprice.no og bilprisnorge.no kan det være vanskelig å forstå at det koster penger. Prisen står nemlig oppført med liten grå skrift, på svart bakgrunn, under selve bestill-knappen. Med én gang man har trykket på knappen er handelen gjennomført.

- Pris skal stå før bestillingsknappen, slik at det er tydelig hva du forplikter deg til, understreker Hovde Skjelbostad.

Bilprisnorge.com har et annet design enn søstersiden på nett, men innhold og funksjon er den samme. Det er også det samme estiske selskapet, Nordicpartner OÜ, som driver de to sidene.

- Ikke betal

Forbrukerombudets råd til de rammede er enkelt: Ikke betal regningen.

- Deretter sender du dem en epost (i kontaktinfo) og tar kopi av dette brevet. Da har du gjort det som kan forventes av deg, sier Hovde Skjelbostad.

Forbrukerombudet i Norge har lite makt til å håndheve reglene overfor utenlandske selskaper. Derfor har de gitt ansvaret for oppfølging videre til sine estiske kolleger. Problemet videre er at selskapet stadig kommer med nye nettsider.

- For oss er det problem at vi i vanskelig grad kan håndheve norske regler overfor dette selskapet. Blir det en sivil tvist er det Forbruker Europa som kan hjelpe, sier fagdirektøren.

- Blir irritert

Generalsekretær Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) testet bilprisnorge.com, på oppfordring fra Dinside. Han ble ikke imponert.

- Det er umulig å lese det som står på forsiden, utbryter generalsekretæren.

IRRITERT: Han smiler på bildet, men generalsekretær Børre Skiaker i KNA som har testet bilpriser. no, mener det finnes bedre måter for å få verdivurdering på bilen. Foto: KNA Vis mer

- Jeg trykket på vilkår, uten at det dukket opp noen. Det eneste jeg kunne gjøre var å huke av på at jeg hadde lest dem, for så å trykke bestill. Da var ordren allerede gjennomført - uten at jeg fikk informasjon om at det kostet penger og uten mulighet til å avbryte handelen. Det er ikke godt nok, sier han bestemt.

- Jeg kjenner at jeg blir litt irritert.

Skiaker forteller at KNA er klare på at prisinformasjonen er alt for dårlig.

- Hadde det dukket opp en ny side før betaling, med info om hvor mye det faktisk koster, hadde det vært ok. Jeg blir imidlertid ikke fornøyd om jeg får en regning på epost etter dette, sier han.

Finnes gratis alternativer

Generalsekretæren mener det finnes bedre måter å få verdivurdert bilen sin på, og at 139 - eller 199 euro - er veldig dyrt for en tjeneste der den enkelte bilen ikke blir vurdert på individnivå.

For eksempel koster det 2.790 kroner å få en individuell salgstest hos NAF. En automatisk prisvurdering hos Dinside er dessuten gratis.

- Man kan ringe gratis til merkeverksted eller til oss (medlemmer), så sjekker vi rødboka. Man kan også sjekke sin bil på finn.no også.

Dinside har forsøkt å komme i kontakt med det estiske selskapet, via deres kontaktskjema, uten å lykkes.