Vis mer

Forbedret storselger

Opel Insignia kommer nå i en versjon med mindre utslipp, men mer effekt.

Insignia er Opels relativt ferske mellomklassebil. Her i Norge var den landets tredje mest solgte bilmodell i mai måned, etter at stasjonsvognen også kom på markedet tidligere i vår.

Nå kommer det en ny variant, ved navn Ecoflex, med et lavere utslipp enn resten av modellene. Varianten er basert på den vanlige dieselmotoren på 2,0 liter og man har valgt den sterkeste effektvarianten som basis, hvis vi ser bort i fra dobbelturbomotoren med 190 hester. Likevel er CO2-utslippet vesentlig lavere enn for de svakere motoralternativene.

136 gram

136 gram slipper Ecoflex ut, med 160 hester og 380 newtonmeter. Dette tilsvarer 0,52 liter per mil og kan sammenlignes med 154 gram og 0,58 liter for versjonen med 130 hester uten forbruksoptimeringen.

Som vanlig dreier det seg om forholdsvis enkle grep for å redusere luft- og rullemotstand. Men 18 grams reduksjon er likevel nok til at man kan lure på hvorfor ikke denne sparepakken er standard på alle varianter. Vår erfaring tilsier at det som regel er få og relativt ubetydelige ulemper knyttet til de knepene som er brukt for å senke forbruket.



0-100 går for øvrig på 9,5 sekunder og toppfarten ligger på 221 kilometer i timen.

Straffes av avgiftene

Insignia Ecoflex koster fra 366.000 kroner og er allerede på det norske markedet. Som kjent straffer det norske avgiftsystemet fortsatt høy effekt, selv om dette er i kombinasjon med lave utslipp. Tilsvarende utstyrt modell med 130 hester og altså høyere utslipp koster til sammenligning 331.000 kroner.