Vis mer

Forbedret Boxster testkjørt

Boxster er inngangsbilletten til livet i midtmotorisert sportsbil. Det var dette som var grunnidéen og utgangspunktet for Porsche da de bygde prototypen nummer 1 i 1948.

Sicilia (DinSide Motor): Porsche 356 nummer 1 var den første virkelige Porschen. Ferry Porsche, Ferdinands sønn, konstruerte bilen, etter å ha kommet til erkjennelsen at han ikke fant noen bil i markedet han hadde lyst på. Dette var en konseptbil som fortsatt finnes i perfekt restaurert stand på museet til Porsche, i Zuffenhausen utenfor Stuttgart.

Nummer 1 var en toseters roadster med midtmontert motor. Når denne bilen ble satt i produksjon som 356, havnet motoren bak og bilen fikk også bakseter.

Første midtmotorbil fra Porsche for gatebruk er Boxster, så kom Carrera GT og til slutt Cayman. Carrera GT har dessverre gått ut av produksjon, men Boxster og Cayman lever i beste velgående.

Boxster har, som nummer 1, alltid hatt midtmontert motor og kun to seter. Den kom for 12 år siden og hadde på den tiden, litt lite mente mange, 204 hestekrefter. Navnet Boxster er avledet fra ordene boxer, som i "boxer engine" og "roadster", som i åpen toseter.

Dagens testbil er den sterkeste av det nye og ligger på hele 310 hestekrefter. Dette er en direkteinnsprøytet motor, som i tillegg til å være sterkere enn den utgående, også slipper ut mindre CO2. Dagens Boxster S med 295 hestekrefter slipper 254 gram, mens den nye slipper ut 230 med manuell kasse og 221 med dobbelkløtsjkasse.


To motorer

Boxster kommer med to motorer. Boxster i basisversjon er utstyrt med en 2,9-liters sekssylindret boksermotor med 255 hestekrefter. Det er ti hestekrefter mer enn i dagens versjon som har 245 hester fra en 2,7-liters motor. Boxster S har en 3,4 liters motor med 310 hestekrefter. 310-hesteren har direkte innnsprøytning, mens 255 hesteren har det ikke.

Dobbelkløtsj

Boxster har fått nytt utseende, nye motorer og ikke minst den nye dobbelkløtsj girkassa (PDK – Porsche Doppelkupplungsgetriebe). For de som ikke er helt kjent med hva en dobbelkløtsjkasse er, så er det teknisk sett en manuell girkasse med to kløtsjer, første, tredje, femte og syvende gir befinner seg på en kløtsj og andre, fjerde og sjette gir på den andre. For den som kjører oppleves og fungerer det som en bra automatkasse. Du har med andre ord ingen kløtsjpedal.

Tekniske data finner du her:

 BoxsterBoxster S
Effekt255 hk/6.400 o/min310 hk/6.400 o/min
Dreiemoment290 nm/4.400-6.000 o/min360 nm/5.500 o/min
Maksimalt turtall7.500 o/min7.500 o/min
Slagvolum2.8933.436
Dekk foran205/55-17235/40-18
Dekk bak235/50-17265/40-18
Vekt1.335 kg1.355 kg
Toppfart manuell263 km/t274 km/t
Toppfart PDK261 km/t272 km/t
0 til 100 km/t manuell5,9 sek5,3 sek
0 til 100 km/t PDK5,8 sek5,2 sek
0 til 100 km/t PDK Launch Control5,6 sek5,0 sek
0 til 200 km/t manuell22,3 sek18,4 sek
0 til 200 km/t PDK22,1 sek18,2 sek
Lengde4.3424.342
Bredde1.8011.801
Høyde1.2921.294
Akselavstand2.4152.415
Bagasje150 liter foran og 130 liter bak150 liter foran og 130 liter bak
Forbruk EU (EU5) manuell0,94 l/mil0,98 l/mil
Forbruk EU (EU5) PDK0,91 l/mil0,94 l/mil
CO2-utslipp manuell221 g/km230 g/km
CO2-utslipp PDK214 g/km221 g/km
Pris810.0001.020.000
Tillegg for PDK20.00020.000


Porsche er i full sving med å introdusere dobbelkløtsjkasser i flere av sine modeller. Dette er ikke enklere enn at de må ha tre forskjellige løsninger, en for midtmontert motor, en for hekkmotor og en for frontmotor. Panamera kommer nemlig også med dobbelkløtsjkasse.

Kassa har syv gir og fungerer som kjent som en vanlig automatkasse. I tillegg kan du gire med knapper på rattet. Launch Control er morsomt og et fint krydder til en sportsbil. Du trykker på noen knapper, legger venstre fot på bremsen, gir full gass og slipper bremsen. Da skyter det av gårde. Dette er morsomt, gromt og underholdende. 0 til 100 senkes med 0,2 sekunder på begge motorversjoner når du kjører i gang med Launch Control.

Trykker du på Sport Plus-knappen har du også den mest sportslige automatkassa vi har vært borti. Da ligger den konsekevent på høyest mulig turtall. Perfekt for sportslig kjøring.

Sjekk avslutningen på filmen:


På veien

Boxster er en lett bil, som også er i tråd med intensjonene til merkets arv. Biler skal være lette (det stemmer ikke på alle modeller i Porsche-programmet). Testbilen Boxster S veier 1.355 kilo netto. Med tanke på et dette er en roadster veier den bare 5 kilo mer enn Cayman. Bilen oppleves som sprek og det skulle nesten bare mangle også. 310 hestekrefter som ligger og banker i en svært lavt montert boksermotor virker godt og tilbyr kjøreoppleveser og fart som gjør at gliset blir bredt.

Alle Boxstere med 18 og 19 tommers felger kan leveres med LSD-differensial (Limited-slip differential). Denne sørger for at begge bakhjulene jobber optimalt, og at antispinn-systemet slipper å gjøre denne jobben ved å bremse det hjulet som ikke har grep. En konsekvens av dette er også at den er svært enkel og slenge rundt skarpe svinger.

Vi hadde også denne gangen ekstreme sportsseter og selv skikkelige vikingkropper går inn i Boxster. Interiøret er noe fornyet, men i hovedsak kjenner man seg igjen. Det meste er lett tilgjengelig og logisk.

Det som fortsatt er uvant er at tenningslåsen sitter på venstre side av rattet. Dette henger i fra racingarven til Porsche fra 24-timersløpet Le Mans. Da startet løpet ved at førerne løp over banen, satt seg inn, startet opp og kjørte. Porsche flyttet nøkkelen til venstre for rattet slik førerne skulle kunne starte bilen samtidig som man satte bilen i gir. Porsche har holdt fast på dette i alle personbilene siden.

Sportslig

Til tross for at dette er en skikkelig sportsbil, er den lettkjørt og komfortabel. Vi hadde justerbar demping som er svært nyttig. Ikke bare for å gjøre den mer sportslig, men i høyeste grad også for å gjøre den mer komfortabel ved motorveikjøring.

Lyden fra boksermotoren er herlig. Den gir fra seg et lunt lydbilde, men testbilen hadde også eksosanlegg med variabelt lydnivå. Man kan rett og slett velge støynivå med en knapp i midtkonsollen.

Gassresponsen er herlig, styringen er tung og presis og tilbakemeldinger fra understell og hjul er gode. Her kjenner du hva du kjører over.

Svingete veier er det beste som finnes med en slik bli tilgjengelig.


Konklusjon og konkurrenter

Boxster starter på drøyt 800.000 kroner. Da får du den lille motoren og manuell kasse. Testbilen starter på 1.020.000, men med det utstyret vi hadde regner vi med at den koster nærmere 1,2 millioner, en ikke helt ubetydelig sum penger. I tillegg har den bare to seter. Noe som mange ser på som kult, men upraktisk.

Både Mercedes SLK, BMW Z4 og Audi TT regnes for å være biler i denne klassen. Alle bilene har eksistert en stund og BMW Z4 byttes snart helt til en ny modell.