<b>NYTT DESIGNSPRÅK:</b> Vil dette være det nye visuelle uttrykket fra Mercedes-Benz i tiden som kommer?  Foto: MERCEDES-BENZ
NYTT DESIGNSPRÅK: Vil dette være det nye visuelle uttrykket fra Mercedes-Benz i tiden som kommer? Foto: MERCEDES-BENZVis mer

For ungdommen: Mercedes-Benz G-Code

Med massasje, 3D-skanner, og nye energioppsamlere frir MB til de unge.

Mercedes-Benz gjør som alle de andre store bilprodusentene, og etablerer seg nå sterkere i Kina. Nylig åpnet de et nytt forsknings- og utviklingssenter i Beijing, og hva var vel mer naturlig enn å lansere en bil samtidig?

Valget falt på G-Code, en Mercedes-Benz som skal ligge under A-klasse i størrelse.

Foreløpig er G-Code en konseptbil som naturlig nok har noen helt ville elementer, men også noen elementer som peker i den retning vi kan forvente å se resultater.

Nye C-klasse imponerer

Inn og ut

Energi er et viktig tema når man snakker om bil. I tidligere dager handlet dette om energi ut, så lenge man snakker om biler. I dag handler det vel så mye om den energi man klarer å samle inn.

Her kommer G-Code med noen nye løsninger, som det faktisk er merkelig at det ikke er blitt fokusert på tidligere.

Som kjent vandrer de fire hjulene på en bil opp og ned på fjærer og dempere når man kjører. Dette skaper en energi som Mercedes-Benz nå ønsker å gjenbruke til fremdrift. Hvordan de har tenkt å gjøre dette sier de foreløpig ikke noe om, men prinsippene er i grunnen enkle.


Dette kan vi ikke si å ha sett på noen annen bil tidligere. Vi har heller ikke fått noen tall på hvor mye energi dette er snakk om.

Dette er storebror GLA

Se flere bilder av skapningen:

NYTT DESIGNSPRÅK: Vil dette være det nye visuelle uttrykket fra Mercedes-Benz i tiden som kommer? Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
Foto: MERCEDES-BENZ
RYDDIG: Bortsett fra et alt for futuristisk ratt er dette klart noe som forteller hvordan bilen vil bli. Foto: MERCEDES-BENZ


Mer ordinært

Foruten energi fra understellet, så vil G-Code få en firesylindret turbomotor under panseret. Denne vil alltid drive forhjulene på ordinært vis.

I tillegg vil bilen få en elektromotor som driver bakhjulene.

Dette indikerer at bilen også blir en hybrid, uten at vi får vite om den blir en ladbar hybrid.

Med dette sier Mercedes-Benz også at G-Code ikke tar i bruk deres nye 4Matic system, med 7-trinns automat og mekanisk drift bakover. Det eneste MB ønsker å si om denne saken er at G-Code vil få en dobbeltkløtsj girkasse.

Ettersom G-Code har to motorer som driver hver sin aksling, så vil bilen etter alt å dømme komme med ren forhjulsdrift, for de som ønsker det, eller den firehjulsdrevne til de som trenger det.

Helt i andre enden...

Såpestykke

Det er en floskel i bilverdenen at noen biler ligner mer og mer på et såpestykke, men med G-Code tar Mercedes-Benz dette et hakk videre. Rundere bil har vi vel knapt sett siden Bobla.

Designen er et nødvendig resultat av at bilen er liten, men med ambisjoner om å bli en SUV. Da er det ikke til å unngå at den ser oppblåst ut.

Tross sin lille størrelse har Mercedes-Benz klart å gi bilen fire dører. Disse åpnes i fremkant, og du får en stor åpning å krabbe inn gjennom, ettersom bilen ikke har en b-stolpe mellom frem- og bakdøren.

Han har kjørt Mercedesen sin 3,4 millioner kilometer

Et ryddig indre

RYDDIG: Bortsett fra et alt for futuristisk ratt er dette klart noe som forteller hvordan bilen vil bli. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer


Innvendig har bilen fire selvstendige seter. Nytt i disse er at de ved hjelp av en 3D-kroppskanner måler kroppen din før den justerer alle sidestøtter, nakkepute og massasje.

Til og med klimaanlegget tar hensyn til hvordan kroppen din er formet. Skulle ikke resultatet fall i smak, så kan du naturligvis overstyre dette etter eget ønske.

Rundt føreren er det ryddig og minimalistisk. Bilen har en stor midtmontert skjerm som er senterplassert langt opp på instrumentpanelet.

Vi tviler dog sterkt på at bilen får et utseende som på bildene når den endelige versjonen kommer på markedet.

G-Code blir som sagt en liten SUV som skal inn under A-klasse i størrelse, dermed også GLA, og den er ment som et frieri til yngre kjøpere.

Spørsmålet om hvorvidt den vil bli en Mercedes-Benz eller en Smart når det ferdige produktet kommer på markedet er foreløpig ikke besvart.