<b>FULLT:</b> Trengselen er stor, og antall ladeplasser for få.   Foto: RUNE M. NESHEIM
FULLT: Trengselen er stor, og antall ladeplasser for få. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

For få ladepunkter til elbiler i storbyene

Noen freser, mens andre bare fortviler. Felles er at de ikke finner ledig ladeplass for elbilen.

På Facebook og andre nettsamfunn diskuteres det med store og fete bokstaver.

Hvor finner jeg et ledig ladepunkt til elbilen?


Sjekk ladestasjoner.no

Regjeringen har fredet elbilens fordeler frem til årskiftet 2017/2018, eller til vi når 50.000 registrerte elbiler på veiene. Hva som kommer først er det ingen tvil om, ettersom salget av elbiler har tatt helt av den senere tiden.

Bare det siste året har bestanden økt med rundt 20.000 biler, til rett over 30.000. Selv de estimerte 36.000 innen utgangen av året kommer til å ryke. Hvis denne takten fortsetter vil vi nå de magiske 50.000 allerede innen utløpet av neste år. Det er over to år før utgangen av 2017...

Utbyggingen går for tregt

Selv om vi senest i forrige uke kunne fortelle at det takket være støtte fra Transnova settes opp 40 nye ladepunkter for elbiler på landsbasis, så er dette langt fra nok.

I skrivende stund er det registrert 5.428 ladepunkter, noe som bare er en marginal oppgang siden i fjor.

Det er spesielt i bysentrum at problemene er størst.

Er det en lade- eller parkeringsplass?

Norsk Elbilforening går nå aktivt ut og ber brukere av elbiler om å dele broderlig.

Ikke stå parkert på en ladeplass dersom du ikke har behov for å lade, eller etter at du er ferdig med ladingen, melder de i en oppfordring på sine nettsider, elbil.no.

Og oppfordringen er lett å forstå, for som en elbilist kommenterte: Da han var på Huk utenfor Oslo i sommer og hadde behov for å lade var det helt fullt. Av de ti oppførte plassene stod det altså en elbil på alle, men det var bare to som ladet.

Tesla: Lad gratis for alltid

Uvitenhet?

Noen brukere mener det råder uvitenhet om at man faktisk kan parkere gratis på alle kommunale parkeringsplasser, og at de som ikke trenger lading heller burde finne en av de øvrige tilgjengelige plassene.

Da ville de med behov for strøm lettere kommet til et ledig ladepunkt.

HJELPE-APP: Det finnes tekniske løsninger som kan hjelpe. EasyPark er blant de som utvikler en applikasjon som viser ledige ladeplasser. Foto: EASYPARK Vis mer


Det finnes hjelpemidler i form av applikasjoner til smarttelefoner, og lignende, men disse dekker ikke alle ladepunkter, og forteller heller ikke alltid hva slags ladesystem de dekker. Og hvem vet om de punktene som står oppført som ledig faktisk er ledig når du kommer frem?

Selv om det er mange som ikke trenger rekkevidden til en Tesla Model S, så kan det være at mange velger Model S av nettopp disse årsakene.

Heller sikkerhet i form av «belte og bukseseler» enn å ikke vite om du kommer deg hjem etter endt arbeidsdag på grunn av manglende ledig ladepunkt.


Her settes det opp nye ladepunkter

Så lenge økningen i salget av elbiler har en større takt enn oppføring av antall ladepunkter, så er det lite som tyder på at problemet blir mindre med tiden.

I mellomtiden er det bare medmenneskelighet som hjelper, for om et år kommer situasjonen til å være enda verre dersom reguleringer blir satt i verk.