Folksam versus Euro NCAP

Hvem skal du stole mest på? Euro NCAP eller Folksam? Vel, det kommer an på om du skal kjøpe ny eller brukt bil.

For det første; Euro NCAP tester nye biler og kan dermed levere resultater så snart en ny modell lanseres.

Folksam baserer seg på virkelige ulykker og er derfor avhengig av statistisk materiale. Det vil derfor alltid ta minst tre år før Folksam kan si noe om hvordan en ny modell klarer seg i det virkelige liv.

Grunnregelen blir derfor:

  • Skal du kjøpe ny eller nesten ny bil, så har du ikke noe alternativ - bruk Euro NCAPs resultater.
  • Skal du kjøpe bruktbil - bruk både Euro NCAP og Folksam.
  • Noen finnes begge steder

    IKKE GODT Å VITE: Skandaløse 0 av 16 poeng i frontkollisjonstesten hos Euro NCAP og toppscore hos Folksam. Hvofor? En av årsakene er å finne i bilens vekt. Hos Euro NCAP kjøres bilene inn i en fast barriere, og kolliderer dermed med sin egen vekt. Ute på veien får Chrysler Voyager fordel av sin høye vekt, fordi den som regel er tyngre enn bilene den krasjer med. Bra for Voyager-passasjerene, ikke like bra for passasjerene i den andre bilen. Vis mer


    Fordi Euro NCAP har vært i aktivitet siden 1996, er det nemlig en rekke modeller som både er testet hos NCAP og som i tillegg kommer med i Folksam-rapportene.

  • Hvis den aktuelle modellen har gjort det bra begge steder, er saken grei - bilen er sikker.
  • Hvis modellen har gjort det dårlig begge steder er saken like grei - hold deg unna.
  • Ved motstridende resultater

    Men hva gjør du hvis resultatene ikke stemmer overens? Vel, først må vi nevne at en rask gjennomgang viser at det egentlig ikke er så mange store uoverenstemmelser mellom Euro NCAP- og Folksam-resultatene. Men noen unntak er det, for eksempel Chrysler Voyager. Voyager oppnår toppnotering hos Folksam, elendige resultater hos Euro NCAP.

  • I slike tilfeller ville vi valgt å legge vekt på Folksam-resultatene.
  • Dette fordi Folksam-resultatene er basert på virkelige ulykker og dermed dekker et mye bredere spekter av ulykkessituasjoner.

    Full oversikt over alle de vurderte bilmodellene finner du her:

  • Samtlige modeller: Rangert etter resultat
  • Hele listen: I alfabetisk orden
  • Hele listen: Fordelt på bilklasser
  • Relaterte artikler:

  • De sikreste bilene (Samtlige Euro NCAP-resultater)
  • De sikreste bilene for barn (Samtlige Euro NCAP-resultater)
  • Kilde: Folksam

    FAKTA: Folksam-rapporten 2007
    Resultatene er basert på 117.000 kollisjoner og oppfølging av nesten 38.000 personskader i perioden 1995 til 2007.
     
    Resultatene er basert på såkalte "tobilskollisjoner". Det innebærer kollisjoner der minst to biler er involvert.
     
    Resultatene viser hvor godt bilen beskytter passasjerer mot skader som kan lede til død eller invaliditet.
     
    I motsetning til Euro NCAPs gradering, er Folksam-graderingen direkte sammenlignbar på tvers av bilklassene.
     
    Rangering: Folksam graderer sikkerheten på følgende måte:
    Grønn + (4): Minst 30 % sikrere enn gjennomsnittsbilen (best)
    Grønn (3): Minst 20 % sikrere enn gjennomsnittsbilen
    Gul (2): Høyere sikkerhet enn gjennomsnittsbilen
    Rød (1): Lavere sikkerhet enn gjennomsnittsbilen
     
    Folksam anbefaler sine kunder å holde seg til biler som oppnår minst 3 poeng.