<b>Folkets favorittbil 2015:</b> Vinneren er kåret av Dagbladets lesere: BMW i8. Vi treffer markedsdirektør Christian Gottschalk og en gjeng jublende BMW-ansatte.  Foto: ANITA ARNTZEN / DAGBLADET
Folkets favorittbil 2015: Vinneren er kåret av Dagbladets lesere: BMW i8. Vi treffer markedsdirektør Christian Gottschalk og en gjeng jublende BMW-ansatte. Foto: ANITA ARNTZEN / DAGBLADETVis mer

Folkets favoritt er BMW i8

Samtidig med Årets Bil-kåringen har vi også hatt en leseravstemning på nett, med en klar vinner.

- Det er veldig stort å vinne lesernes avstemning. Det betyr at folket har fått øyene opp for hva i8 egentlig er. For det er mer enn bare en hybrid, sier Kjetil Myhre, ansvarlig for BMWs i-avdeling i Norge til Dinside og Dagbladet, som står bak kåringen.

Da BMW i8 ble lansert som konseptbilen Vision Efficient Dynamics i Frankfurt i 2009 trodde ikke verden sine egne øyne. I tillegg til et svært sprekt utseende, hadde den teknologi man den gang trodde man bare kunne drømme om.

Konseptbilen var en 2+2-hybrid sportskupé, med 256 hestekrefter fordelt på to elmotorer og en dieselmotor, 800 Nm og en toppfart elektronisk begrenset til 250 km/t.

Mer om i-konseptet i tidlig fase.
Tidlige spionbilder som ligner det vi ser i dag.
i8 og i3 i Frankfurt i 2011

Nesten uvirkelig

Men dette var bare èn del av eventyret. Den var nemlig bygget for å komme under grensen på 100 gram CO2-utslipp pr/km og gjennomsnittsforbruk ved blandet kjøring var oppgitt til 0,38 liter per mil.

I elmodus, hvor den kun går på strøm, skulle energiforbruket tilsvare et utslipp på 50 gram CO2 pr/km.

Dette var nesten for godt til å være sant. Men, det var også bare en konseptbil, så ingen regnet med at den kom til å se dagens lys.

En urealistisk realitet

I årene etter begynte man å tro at bilen kunne bli en realitet, dog ikke i nærheten av å likne på det som ble presentert i Frankfurt i 2009, selv om forventningene fortsatt var høye. Det var også snakk om at det skulle bli verdens første bil med laserlys.

I fjor skulle BMW presentere sin produksjonsutgave av konseptbilen, og alle ventet i spenning. Igjen ble verden sjokkert. Den endelig utgaven var omtrent helt lik konseptet, om ikke enda heftigere. I tillegg kunne den vise til de samme utrolige tallene.

Fantastiske ytelser

Dieselmotoren er byttet ut med en 1,5 liters bensinmotor, som blant annet brukes i Mini og BMW 2-serie Active Tourer. Motoren er turbotunet og yter hele 231 hestekrefter. Kombinert med elmotorene som utgjør 131 hestekrefter, har bilen totalt 362 hester og nærmere 600 Nm. Null til hundre er unnagjort på 4,4 sekunder, og toppfarten er som på konseptbilen elektronisk sperret til 250 km/t.

Samtidig har den et C02-utslipp på 49g/km, lavere enn en Toyota Yaris Hybrid, og et snittforbruk på vanvittige 0,21l på mila.

Riktig vinner?

Er denne også din favoritt blant finalistene? (Avsluttet)
Ja, helt klart!(56%) 823
Nei, jeg ville hatt en annen bil på topp.(44%) 655
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Den kan kjøres i ren elmodus, eDrive, med en oppgitt rekkevidde på 37 kilometer, eller i hybridmodusene Comfort eller Eco-pro hvor bensinmotoren og elmotorene samarbeider.

Setter du den i sport vil panelet endre farge til rødt, og bilen blir et monster. Og ja, for 100.000 kroner ekstra får du laserlys.

i8 er en imponerende kombinasjon av teknologisk brillians, vakkert design og miljøvennlighet. Den er på mange måter en pioner og setter standarden for hva vi kan forvente oss av biler i fremtiden. Samtidig beviser den at råskap og eleganse ikke trenger å gå på bekostning av miljø.

Det er ingen overraskelse at i8 er folkets favoritt.

Til stor glede

VELDIG FORNØYD:Markedsdirektøri BMW Norge, Christian Gottschalk, er stolt over at BMW i8 ble stemt frem som lesernes favoritt i Årets Bil 20015. Han mener at i8 representerer fremtiden og at det er en viktig bil. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer


Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, gleder seg over resultatet og sier at BMW i8 representerer noe man ikke har sett før, både hva gjelder design, teknologi og miljøhensyn.

- Vi gleder oss stort over at BMW i8 vinner Årets Bil i Dagbladet. Kombinasjonen av en supersportsbil som har lavere forbruk enn en vanlig småbil sammen med ekstreme ytelser og et unikt design gjør BMW i8 til en bil ulikt alt annet. I tillegg er produksjonen av BMW i8 er basert på 100 prosent fornybar energi og materialer med utstrakt bruk av karbon.

Samtidig påpeker han at det er ekstra gøy at den er stemt frem av folket, og at BMW har gjort mye riktig i produksjonen av i8.

- Vi har opplevd enorm interesse rundt BMW i8 siden lanseringen i sommer, og dette er et flott bevis på at bilen virkelig har truffet en nerve hos det norske folk, Gottschalk.

Her finner du alle kandidatene til Årets Bil 2015

Mer enn bare hybrid

Kjetil Myhre er stolt over å vinne Årets Bil blant leserne. Han sier at i8 er mer enn bare en hybrid og at den ikke bare er miljøvennlig på veien. Den tenker på miljøet allerede før den blir påbegynt og gjennom hele prosessen.

- Med i8 ønsket vi å vise hva man kan få ut av det å være effektiv. Bilen tenker på miljøet hele veien, både materialet som brukes og selve produksjonen er revolusjonerende. Selve fabrikken er drevet av energi fra egne vindmøller, sier Myhre.