Bildet er manipulert Foto: Automedia
Bildet er manipulert Foto: AutomediaVis mer

Folkeligere SUV fra Audi på vei

BMW har vist X1. Vi venter på Mercedes BLK. Audi forbereder Q3.

Audi har de siste årene vært et svært fremgangsrikt bilmerke og kom i 2008 opp i en produksjonstakt på en million enheter i året.

Skjevt ut

Men når det kommer til SUV-satsningen, kom den både sent og skjevt i gang. Den gedigne Q7 kom i seneste laget ut på et marked som var i ferd med å bli ansett som ganske uspiselig av stadig flere med sine voldsomme dimensjoner men samtidig svake plassutnyttelse, sin høye vekt og sine tørste motorer.

Downsizing

For et år siden kom den betydelig mer politisk korrekte Q5, og det ligger i kortene at en mer kompakt og mindre miljøfiendtlig SUV er på vei mot produksjon; Audi har selv vist frem konseptet som skal være foranledningen for merkets svar på den nylig avdukede BMW X1, altså en kompakt SUV i størrelsesordenen VW Tiguan eller Toyota RAV4, for å nevne de mest populære her i landet. Konseptet het Cross Coupé Quattro og ble vist i Shanghai for to år siden.

Bygges i Spania

Bildet er manipulert Foto: Automedia Vis mer


Automedia har utarbeidet det manipulerte bildet som vi antar ligger ganske tett opp til det endelige resultatet. Nykommeren vil høyst sannsynlig bli tilbudt både med to- og firehjulsdrift. Audi-sjef Rupert Stadler har selv annonsert at produksjonen vil komme i gang i 2011 og at det er den spanske Martorell-fabrikken som får æren av å produsere den nye kompakt-SUVen. (Audi Q5 produseres i Ingolstadt, Tyskland og Q7 i Bratislava i Slovakia).

Ung motorrekke

Da det vil skje mye på miljø-fronten i løpet av de kommende to årene vil vi i denne omgang avstå fra å spekulere i motorisering utover at de nyeste kjerne-motorene av typen TFSI (1,4 og 1,8-liter), på bensinsiden og TDI cr (Common rail diesel på 1,6 og 2,0 liter) sannsynligvis vil utgjøre det vesentlige av tilbudet. Dobbeltkløtsj-girkassen S-tronic med syv trinn vil nok også gjøre nytte som alternativ til sekstrinns manuell girkasse.

Bilder av konseptet fra 2007:

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi