Vis mer

Folke-SUV under 300.000 kr

Skoda Yeti vil bli en av Norges absolutt billigste folke-SUVer.

Vi har ennå ikke prøvekjørt Skoda Yeti, som blir Skodas femte bilmodell etter Fabia, Roomster, Octavia og Superb. Vi tar likevel sjansen på å kalle bilen en folke-SUV.

Riktignok vil bilen bli betydelig mindre enn mange av de typiske folke-SUVene, men bilen kan tross alt skilte med 422,3 lengdecentimeter og 179,3 breddecentimeter. Det betyr at den kun er 9,2 centimeter kortere enn Nissan Quashqai og Toyota RAV4 (begge 431,5 cm) og midt på treet når det kommer til bredde (178,3 og 181,5)

Skoda lover også at Yeti skal ha svært god plassutnyttelse og fleksible bakseteløsninger.

Fra 239.000 kroner

Yeti kommer først til Norge i august, og prislistene er ennå ikke utarbeidet. Den norske Skoda-importøren lover imidlertid at Yeti vil få en innstegspris på 239.000 kroner. Da snakker vi om den forhjulsdrevne utgaven med en 1,2-liters bensinturbomotor, en motor vi forøvrig er svært spente på å prøve. Den lille turbomotoren yter 105 hestekrefter.

Under 300.000 kroner

Foto: Knut Moberg Vis mer


Men også en av de firehjulsdrevne variantene vil bli rimelig. Yeti 2.0 TDI, som er utrustet med en 2,0-liters common rail turbodieselmotor på 110 hestekrefter, vil ifølge importøren få innstegspris under 300.000 kroner.

Det betyr at Yeti blir en av Norges absolutt rimeligste firehjulsdrevne biler med dieselmotor.

Quashqai og SX4

Nissan Quashqai, som er en opplagt konkurrent, starter i firehjulsdrevet utgave på 350.000 kroner med dieselmotor (150 hk) (318.000 kroner med bensinmotor).

Enkelte vil også hevde at Suzuki SX4 1.9 DDiS (120 hk) (414,0 x 175,5 cm), som starter på 300.000 kroner, er en opplagt Yeti-konkurrent. Vi opplevde imidlertid SX4 mer som en firhjulsdrevet kompaktbil enn som folke-SUV da vi testet den i 2006.

Yeti vil imidlertid også måtte konkurrere med Toyota Urban Cruiser, som kommer til Norge allerede i vår. Riktignok blir Urban Cruiser (393,0 x 172,5) enda mindre enn Yeti. Den en har også en relativ beskjeden 1,4-liters dieselmotor som yter 90 hestekrefter. Til gjengjeld vil den ifølge våre kilder starte på omkring 260.000 kroner - med firehjulsdrift.

1.8 TSI og Haldex

Yeti vil også bli levert i 1.8 TSI-utgave. Denne vil skilte med en flott 160-hesters bensinturbomotor. Vi vet dessverre ennå ikke hva denne vil koste.

Et annet fortrinn ved Yeti, er at den vil bli levert med firehjulsdrift av typen Haldex 4. Vi prøvde nylig Haldex 4 i Skoda Superb og lot oss imponere over hvor velfungerende Haldex-teknologien nå har blitt (les mer om Haldex her).

Foto: Knut Moberg


Ikke automat og 4x4

De firehjulsdrevne utgavene kan imidlertid ikke leveres med automatgir. For å få automatgir må man - i hvert fall i første omgang - velge 1.2 TSI (105 hk) med forhjulsdrift. Denne kan leveres med syvtrinns DSG-girkasse.

Rikelig med standardutstyr?

Skoda bedyrer ikke bare at bilen vil være romslig, fleksibel og preget av en høy sittestilling. I tillegg loves høy sikkerhet, deriblant knekollisjonspute, og rause standardutstyrspakker. Den som er villig til å betale ekstra, vil også kunne velge blant godbiter som svingbare bixenonlykter (AFS), glasstak, skinnseter, navigasjon, parkeringsvarmer og parkeringsassistent

Særpreg

Vis mer


Skoda har vært modige nok til å ta i bruk et navn som trekker tankene mot en viss avskyelig mann fra Himalaya-traktene. Det som er minst like modig, er å gi bilen et så spesielt og særpreget design.

Yeti kjennetegnes blant annet ved skarpe vinkler, ekstreme og integrerte takskinner og dypt integrerte tåkelykter. Bilen fremstår samtidig som relativt røff, fordi store flater er utformet i matt, grå plast og fordi Skoda har plassert "skliplater" både foran og bak. Også de kraftige blinklysene integrert i sidespeilene bidrar til å skape et uslepent uttrykk.

De første Yeti-utgavene er på plass i Norge i september inneværende år.

Skoda Yeti: Modellvarianter
MotorDriftGirkasseEffekt
(hk)
Forbruk
(l/mil)
CO2
(g/km)
Intro.
1.2 TSIForhjulMan/51050,67157September
  Aut/7 (DSG) 0,66155Februar 2010
       
1.8 TSI4x4Man/61600,83193August
       
2.0 TDI CR DPFForhjulMan/51100,53140Oktober
 4x4Man/6 0,6159Oktober
   1400,6159August
   1700,6159Oktober
Man=Manuell girkasse, Aut=Automatgirkasse


Les også:
Skoda utfordrer Mercedes på frontlys-teknologi
Superb og Octavia med imponerende firehjulsdrift
Verdens mest utbredte 4x4-teknologi
DinSide Motors juveler