Foto: Renault
Foto: RenaultVis mer

Folke-SUV for flere?

Det er en slektning av Nissan X-Trail, med et Audi-inspirert karosseri. Men det hjalp ikke.

Vi var veldig spente den gangen for over tre år siden da vi skulle prøvekjøre Renaults første egentlige folke-SUV om man ser bort fra den snodige kreasjonen Scénic RX4 fra 1999. Koleos het den, og var resultatet av samarbeidet mellom koreanske Samsung (eid av Renault) og Nissan (alliansepartneren).

Oppdatert

Bilen vi ser her er en oppdatert versjon av Koleos fra 2008. Den har fått en ansiktsløftning utvendig, med nedskalerte og mer elegante frontlykter samt forkrommede horisontale spiler i grillen. Den skal også ha fått et mer høyverdig interiør, uten at vi for den saks skyld hadde noe særlig å utsette på det gamle.

Cayenne ...oransj

Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault

Fargen på bilen på bildene er "oransj Cayenne" - smart funnet på selvsagt, og det nærmeste en kommer "Cayenne for folket". Det henspilles naturligvis her på det berømte cayennepepperet, uten at det skal oppfattes som symbolsk når det kommer til bilens ytelser eller fremtoning for øvrig.


God i terrenget

Da vi prøvekjørte Koleos i mai 2008 imponerte den oss på mange måter. Den stiller helt klart i folke-SUV-klassen, men i motsetning til de fleste i segmentet byr den, i sin 4x4-versjon, på reelle terrengegenskaper, noe vi fikk teste ut den gangen. Lavgirserie har den riktignok ikke, men i denne klassen er den likefullt imponerende utenfor vei. Her er det alliansepartner Nissan som har bidratt, med transmisjonselementene fra X-Trail. Imidlertid var Renault tidlig ute med også å tilby en slik bil med drift på bare to hjul - dette gjør innstegsprisen mer "spiselig" - i det minste nedover i Europa - og gir bilen en kvikkere respons takket være lavere vekt.

Så har da også Renault Koleos hatt en viss suksess og salget er i fremgang med 65 prosent i Europa etter årets fire første måneder sammenlignet med samme periode i fjor.

Norge-nei

Renaults første folke-SUV var ikke Koleos, men Scénic X4 Foto: Kristin Sørdal Vis mer


Kort tid etter at vi hadde vært på lansering av Koleos i Marokko, fik vi av den daværende importøren vite at det allikevel ikke var aktuelt å ta bilen inn til Norge. Vi regner med at avgiftene rett og slett ble for høye til å muliggjøre en innstegspris her i landet som ville gjort den salgbar i noen utstrekning samtidig som merkenavnet ei heller kunne sies å være noen suksessfaktor - i hvertfall ikke i denne bilklassen.

Fortsatt ikke laveffekt-versjon

Den fornyede Koleos som presenteres i disse dager skal imidlertid ha fått en reduksjon i utslippsnivå selv om vekt og øvrige komponenter i avgiftsberegningen er bortimot uforandret. Her er det allikevel fortsatt et handicap at grunnmodellen selges med en toliters dieselmotor på 150 hestekrefter. Vi ville ha trodd at det kunne vært mulig å utstyre en grunnversjon med forhjulsdrift med den utmerkede lille 1,5-literen som driver en rekke modeller fra både Renault og Nissan. Men nei, denne står fortsatt ikke programmet.

Nei og atter nei

En rask telefon bekreftet det vi da fryktet fra den nye norske importørens side - bilen er fortsatt ikke aktuell for Norge. Dermed blir denne bilen noe så spesielt som en folke-SUV med de fleste av de egenskapene SUV-glade nordmenn er ute etter, men som man selv må dra ut og importere om man vil ha en.