Vis mer

Folke-SUV får en bror

Nissan gjør det igjen. Nå ønsker de å gjenta Qashqai-suksessen i segmentet under.

Nissan er et bilmerke som i stadig større grad går sine egne veier. Som en del av Renault-Nissan-alliansen differensieres de to merkene for en stor del gjennom ulike tilnærminger til de forskjellige markedssegmentene.

Originale alternativer

Per idag er Nissan til stede i småbilsegmentet med Micra, som ikke har noen voldsomt stor tilhengerskare. Et billigere og mindre, men mer moderne alternativ, er minibilen Pixo. En klasse opp fra Micra finner vi den kompakte, men praktiske og romslige Note som tilhører minifleksibilene, en klasse som på en måte ble definert av Opel Meriva i sin tid. Ytterligere en og to størrelser opp finner vi folke-SUVene, eller snarere crossoverne, Qashqai og Qashqai +2. De to sistnevnte utgjør et SUV-lignende og mer romslig alternativ i den større enden av kompaktklassen ("Golf-klassen"). De erstatter henholdsvis Almera og Primera, biler som var av den tradisjonelle typen i kompakt- og mellomklassesegmentet.

Juke, den lille crossoveren

I dette selskapet er det tross alt Micra som er av den mer tradisjonelle typen, en liten og relativt trang bil som ikke gjør Nissan spesielt konkurransedyktig i dette segmentet lenger. Det håper den japanske produsenten nå å gjøre noe med ved å introdusere Juke. (Ja, den heter det - ikke skyld på oss...) Juke er en helt ny crossover - nettopp myntet på kunder i småbilsegmentet og da spesielt de som ønsker noe mer spennende enn de tradisjonelle bilene i dette segmentet. Idéen er altså å benytte samme prinsippet som ved lanseringen av Qashqai.

Helt liten er denne bilen ikke og vil nok oppleves som en god del romsligere enn det meste i småbilklassen. Nissan Juke er 414 centimeter lang, 177 centimeter bred og 157 centimeter høy.


Pen eller stygg?

Hva synes du? (Avsluttet)
Ikke pen, men kul(50%) 273
Pen(28%) 150
Ingen av delene(22%) 120
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Designer-krumspring

Designmessig kan vi tenke oss at det blir et "elske-eller-hate" fenomen ute blant publikum. Likegyldig blir man ihvertfall ikke overfor denne tøffe og ukonvensjonelle skapningen med tydelige SUV-elementer og kreative krumspring i formgivningen - særlig når det gjelder utforming og plassering av lykter foran og bak. Designsjefen i Nissan sa under presentasjonen av bilen: - Vår intensjon var å utfordre konvensjonene. Jeg tror faktisk at Juke vil bringe noe nytt og annerledes til kundene - noe mer følelsesladet, energisk og mer maskulint.

Når det gjelder interiøret er designen også noe uvanlig, særlig når det gjelder midtkonsollen, som henter sin inspirasjon fra motorsykkel-verdenen.

Turbomotor på 190 hk

Motormessig kan man velge mellom et diesel-alternativ som er kjent fra andre modeller, men oppgradert: 1.5 dCi på 110 hester, samt to bensinvarianter, begge 1.6i hvorav grunnmotoriseringen yter 117 hk og den sportslige utgaven, som er turboladet, kan by på 190 hestekrefter.

Firehjulsdrift og CVT

Bensinversjonene kan utstyres med trinnløs girkasse, en oppgradert X-Tronic-kasse. På turboversjonen har den seks innprogrammerte trinn for manuell sjalting. Denne versjonen er den eneste som har firehjulsdrift, for øvrig en videreutvikling av Nissans kjente elektronisk styrte system; nå har den også fordeling av dreiemoment mellom hjulene og ikke bare mellom akslene.

Nissan Juke: Drivlinjer
MotorYtelseDrivstoffDrevne hjulGirkasse
1.5 dCi110 hkdiesel2WD6-man
1.6i117 hkbensin2WD5 - man
1.6i117 hkbensin2WDX-Tronic CVT
1.6i Turbo190 hkbensin2WD6-man
1.6i Turbo190 hkbensin4WDX-Tronic CVT M6


Vi kommer tilbake med informasjon om priser og utstyrsnivåer når disse blir tilgjengelige. Nissan Juke vil etter alt å dømme bli tilgjengelig i Norge en gang utpå høsten.