<b>MER DYNAMISK:</b> Nykommeren har fått designendringer som skal gi et mer dynamisk ytre.  Foto: TOYOTA
MER DYNAMISK: Nykommeren har fått designendringer som skal gi et mer dynamisk ytre. Foto: TOYOTAVis mer

Folke-SUV-en Toyota RAV4 blir hybrid

Modellen blir fornyet på utsiden i tillegg til at hybrid-varianten gir lavere forbruk og utslipp.

Som vi har fortalt tidligere vil Toyota over nyåret lansere sin nye versjon av RAV4 som også kommer i en hybrid-utgave. Samtidig er det klart at japanerne vil kutte helt ut å tilby dieselmotor i modellen.

Les mer: 20 år med RAV4

Faceliften av en av Norges mest populære SUV-er innebærer endring på både utseendet og interiøret i tillegg til at de satser mer på miljøvennlig teknologi.

Hybridløsningen består av en 2,5-liters bensinmotor, kjent fra Lexus NX 300h, i kombinasjon med en el-motor på tilsammen 197 hestekrefter.

Opptil 90 prosent hybrid

BLIR SVÆRT VIKTIG: RAV4 Hybrid blir en av Toyotas viktigste modeller, tror informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. Foto: TOYOTA Vis mer

– Dette blir en av våre viktigste modeller! Med denne bilen vil vi øke salget, sier Toyotas informasjonssjef i Norge, Espen Olsen. Han legger til at bilen introduseres i Norge i slutten av januar, og sier de tror hybridandelen vil ligge mellom 80 og 90 prosent av det totale RAV4-salget neste år.

Hybrid-modellen blir tilgjengelig både med for- og firehjulstrekk og vil koste fra 360.500 kroner. Det er rimeligere enn hovedkonkurrenten Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, som koster fra 394.000 kroner.

Den har da riktignok firehjulstrekk. For RAV4 Hybrid med firehjulstrekk øker prisen til 399.000 kroner.

Les mer: Vi har testet tre ladbare hybrider

I likhet med Lexus NX 300h har Toyota RAV4 montert el-motoren bak og det er kun den som trekker bakhjulene. I kombinasjon sørger de to motorene for prestasjoner som 0-100 km/t på 8,3 sekunder og toppfart på 180 km/t.

Kan trekke henger

Noe felles dreiemoment oppgis ikke, men for bensinmotoren alene ligger det på 206 Nm. Snittforbruket er oppgitt til 0,49 l/mil (AWD: 0,5 l/mil) og CO2-utslippet skal ligge på 115 g/km (AWD: 117 g/km). Nye RAV4 vil heldigvis kunne trekke henger opp til 1.650 kilo.

Les også: Bruktbiltest - Toyota RAV4 eller Skoda Octavia 4x4?

Toyota oppgraderer RAV4 med mindre endringer på fronten, nye hjulbuer og felger samt nye baklys med ny LED-teknologi. I tillegg til ny bakfanger skal dette bidra til å gi RAV4 et mer såkalt dynamisk uttrykk.

FORFINET: Interiøret er også blitt oppgradert på nye RAV4 med blant annet bedre kvalitetsfølelse. Foto: TOYOTA Vis mer


Nykommeren får forbedret sikkerheten ved at Toyota Sefety Sense-systemet er utvidet og forbedret. Adaptiv cruise control blir også inkludert. Utover det skal interiøret by på bedre opplevd kvalitet, lavere støynivå og bilen skal ha bedre komfort og kjøreegenskaper.

Nye RAV4 får også en forbedret 2-liters bensinmotor i kombinasjon med manuell eller automatisk girkasse på 151 hestekrefter.