Det er ikke store endringene Mazda koster på seg med denne oppdateringen, men det ligger an til større forandringer ved neste veikryss
Det er ikke store endringene Mazda koster på seg med denne oppdateringen, men det ligger an til større forandringer ved neste veikryssVis mer

Folke-sportsbilen oppdateres

Mazda tar med silkehansker på MX-5 når den nå oppgraderes.

MX-5 er en stor suksesshistorie for Mazda. Mens konkurrentene har falt fra, har Mazda holdt det gående i godt over 20 år. I dag er MX-5 den eneste gjenlevende virkelig folkelige sportsbilen. Nå er det på tide med en forsiktig oppdatering av dagens utgave, som er tredje generasjons MX-5.

Vi feiret 20-årsjubileum

Den mest synlige endringen er ny design på frontfangeren. I tillegg vil det være ny utførelse på panelene innvendig, og på ratteikene. Viktigst er det kanskje at en ny sikkerhetsfunksjon er på plass. MX-5 får nemlig et aktivt panser som automatisk hever seg ved en fotgjengerpåkjørsel. Dermed blir sammenstøtet med panseret noe mindre hardt for fotgjengeren.

Pedalrespons

Utover dette har Mazda også finslipt litt på responsen både i gasspedalen og bremsepedalen for å gjøre bilen lettere å håndtere både ved akselerasjon og innbremsing. Ikke all verdens av endringer rent kjøremessig, med andre ord. Så leverer da også MX-5 er suveren kjøreopplevelse som det allerede er.

Det er ikke store endringene Mazda koster på seg med denne oppdateringen, men det ligger an til større forandringer ved neste veikryss


Motorene er for øvrig de samme. Det betyr at du fortsatt kan velge mellom en 1,8-liter på 126 hester og en 2,0-liter på 160 hester. Du kan også velge mellom stofftak og sammenleggbart metalltak.

Alfa-samarbeid neste

Mazda har i det hele tatt lagt større vekt på kontinuitet enn forandring med MX-5. Kanskje ikke så rart med den suksessoppskriften de virker å ha funnet. Men om noen år blir det trolig vesentlig større endringer. Som vi nylig skrev om, har nemlig Mazda og Alfa Romeo annonsert at de skal gå sammen om å bygge etterfølgeren til dagens MX-5. Det kan bli et spennende prosjekt, og for Mazdas del håper vi at de klarer å holde prisene nede slik at dette fortsatt kan være et folkelig alternativ.

Den nye bilen kommer imidlertid trolig ikke før om tre års tid. Dermed rekker dagens MX-5 trolig å bli 10 år gammel, noe som er uvanlig i dagens bilindustri.

Terningkast 6: Mazda CX-5

Mazda har allerede begynt produksjonen av den oppdaterte utgaven av MX-5, og den spres utover de europeiske markedene denne høsten.