Under bilmessen i Geneve viste Chrysler frem denne 300 med blå matt helfoliering. Foto: Knut Moberg
Under bilmessen i Geneve viste Chrysler frem denne 300 med blå matt helfoliering. Foto: Knut MobergVis mer

Foliering av bilen beskytter lakken

I stedet for å slite på bilens original lakk kan du helfoliere bilen din, men det er ikke gratis.

Folie kan være løsningen for deg som er lei av fargen på bilen din, eller bare vil beskytte den originale lakken.

Kvalitet er viktig

- Folien beskytter og bevarer lakken på bilen, men er ikke sterkere enn lakken på bilen, sier Tone Andresen, produksjonssjef ved Spydeberg Reklame.

Selv har hun 16-års erfaring med foliering, og er autorisert 3M montør. 3M er den største leverandøren av folie i Norge, og kurser også fagpersoner i foliering.

- Kvaliteten på folien er svært viktig for et godt resultat, påpeker også Arne Moen, administrerende direktør fra Brand Factory Norge AS, som er nordens største leverandør av foliering på bil.

- Det er viktig å velge en folie som er laget for å brukes på bil. Feil folievalg og/eller manglende kompetanse hos montøren vil gi et dårlig resultat, sier Moen

Sort matt – en vinner

Foliene kommer i alle slags farger og varianter. Etter å ha lest flere diskusjonsforum på nettet, virker det som om matt sort er en klar vinner blant entusiaster. Det ser pent ut hvis det blir gjort ordentlig, samtidig som det beskytter lakken din. Minuset er at det koster ganske mye hvis du skal få noen til å gjøre det.

Blant biler som vil ha reklame og bruke den som firmabil, har folie vært mye brukt. Bedrifter har kunnet utstyre bilen med logoer, tekst og bilder. Slik markedsfører man seg selv. Mange berdrifter har egne fargekoder, derfor er det gunstig å foliere bilen.

Hvis man er ute etter spesielle farger og motiver kan det lønne seg å kjøpe en bil med en "salgbar" farge, og heller foliere med motiver og farger man ønsker seg. Når man så skal selge bilen igjen vil lakken være som ny og lettere å selge.

Foto: Brand Factory
Foto: Brand Factory
Foto: Brand Factory
Foto: Brand Factory
Her ser du Petter Solbergs rallybil før foliering. Foto: Spydeberg Reklame
Her er den samme bilen etter foliering. Foto: Spydeberg Reklame
Foto: Spydeberg Reklame
Foto: Spydeberg Reklame
Petter Solberg i Rally Mexico 2011 Foto: Spydeberg Reklame
Foto: Spydeberg Reklame

I bildekarusellen under kan dere se flere av bilene som Brand Factory og Spydeberg Reklame har gjort for sine kunder.

Privatpersoner vil også ha

Trenden med helfoliering har også nådd privatpersoner som vil sette sin egen signatur på bilen.

- Vi har en jevn etterspørsel fra private personer som ønsker foliering, sier Andresen.

En grunn til at det kan være gunstig å bruke folie, er hvis du har kjøpt en bil med herlig rosa farge, som du gjerne kunne tenke deg å bli kvitt. Sannsynligheten for at du får en bil billigere hvis den er rosa i stedet for svart er overhengende stor. Ved å legge folie kan du bruke pengene du sparte på bilen, på å få akkurat den fargen du vil ha.

Hva koster det?

- Det er vanskelig å gi et prisoverslag fordi det er mange variabler som spiller inn, forklarer Andresen. For eksempel hvor mye ulakkerte overflater bilen har, og om den har takreiling eller ikke.

- Man kan heller ikke foliere ulakkerte overflater, som plastfanger o.l, forklarer Andresen. Man vil helst foliere bilen i ett, uten å skjøte på hele flater, men skjøter kan være nødvendig pga str på f.eks taket.

Vi ba om et prisoverslag på en BMW 320.

- Det vil koste ca 20.000 - 21.000 kroner hos Brand Factory, skriver Moen i e-post til DinSide.

Prisen hos Spydeberg Reklame er noe høyere.

- Det vil koste ca 22.500 kroner for helfoliering for eksempelbilen hos, sier Andresen.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Brynjulf Blix
Foto: Brynjulf Blix
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

I bildekarusellen under kan du se et knippe biler DinSide har sett på ulike bilmesser.

Kan du gjøre det selv?

- Jeg anbefaler ikke at personer uten erfaring helfolierer bilen sin selv, mener Andresen.

En tur i vaskehallen holder ikke for å gjøre bilen ren. Nettopp det at bilen er helt ren er helt essensielt for at resultatet skal bli bra.

- Jeg anbefaler heller ikke rødsprit som rensemiddel, forklarer Andresen. Rødsprit legger igjen en liten hinne på lakken. Vi bruker en overflate renser og en ”adhesive cleaner” for å få bilen helt ren.

Her kan du se hvordan en Ferrari 430 går fra å være Ferrari-rød til matt sort.

Det vanskeligste å få bort er trafikklim og asfalt. Det kan også være vanskelig å få bort alt fett og smuss. Biler som skal folieres skal ikke være nypolerte.

- Det privatpersoner forbinder med ren bil er ikke det samme som vi forbinder med ren bil, utdyper Andresen.

Enten du er lei av fargen på bilen din, bare vil beskytte den originale lakken eller vil ha en helt egen farge på bilen din, så finnes det flere løsninger. Folie kan være løsningen for deg.

Les også: Skreddersy deg en bil